Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Ophævelse af handel" hvordan er reglerne?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude,

Når man handler med IT støder man en gang imellem ind i kedelige sager, hvor der opstår konflikt mellem sælger og køber.  Det resulterer ofte i at køberen truer med at "ophæve handlen" som man jo har ret til jvf. købeloven ved mangler, forsinkelser mm..

Mit spørgsmål er så hvordan de praktiske regler for ophævelse af handlen er?

Ofte så monterer vi produktet for kunden mod betaling for denne montering. Her kan der opstå konflikt omkring produktet, monteringen, tidsfrister mm. Hvis en kunde ophæver en handel hvor vi har været ude og montere noget udstyr, hvordan skal man så praktisk se det an? Er vi så tvunget til at komme ud og demontere det for kunden og tage det med tilbage, eller er det kundens eget ansvar at afmontere udstyret og sende det retur? Og hvordan i forhold til standen af vare? Må det leveres tilbage i ikke komplet tilstand (manglende tilbehør mm.) ?

Hvis det skulle have relevans, så købes produktet på nettet og monteringen bestilles over tlf./mail.

Fra Randers
Tilmeldt 22. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da forhåbentligt en undtagelse, at det kommer der til, hvor kunden "har ret til" at ophæve en handel.

Uden at komme ind på det juridiske, det lyder kompliceret, så lyder det som om I er blevet så sure på hinanden, at det i sig selv er et problem. Hvis det er tilfældet, så vil mit forslag være at tage de professionelle briller på, se at komme ud af sagen på en ordentlig måde, altså hent selv udstyret, og minimer skaden på omdømmet. 

 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

PKSchmidt,

Jeg kan se at Kenneth spørger generelt, og ikke nødvendigvis fordi der er problemer. Men med det han levere kan det jo ske at kunden fortryder. Specielt med private kunder, som pludselig har en svoger eller en svigersøn der lige kan fikse det. Så er det nemmere at "ophæve handlen".

Kenneth,

Der er nogle regler for tilpasning at produkter, og der mener jeg ikke at kunden kan ophæve handlen, med mindre produktet stadig kan sælges som oprindeligt.

Jeg tror du skal have fat i en advokat, og få lavet noget på skrift i en ordrebekræftelse, som begge parter underskrive ved aftale. Den svær at håndterer hvis ikke I overholder jeres betingelser, såsom netop tidsfrister - hvis det ofte er et problem, bør du nok se på at have nogle bredere tidsfrister, eller en stram styring af dette.

 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe - jo det er skam undtagelsen.. Men man kan ikke komme uden om at det sker en sjælden gang i mellem, når man sælger i store mængder.. Er udemærket med på det med de "professionelle briller" .. Det er også sådan vi håndterer det - jeg gider ikke spilde min tid på mudderkast frem og tilbage, så kan det bedre betale sig at få det ud af verden og undgå alt mulig bavl   - i sidste ende betaler det sig.

Men det var netop det juridiske jeg var interesseret i. Det er altid rart at vide hvordan man rent faktisk står.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)