Vi hader alle sammen udgifter i vores virksomheder, særligt udgifter som vi finder helt urimelige. Sagen er den, at vi 27/5 køber en brugt varevogn gennem en forhandler (som vi har handlet med før). Bilen har nu været på værksted (hos forhandleren) i 2 omgange - ABS advarselslampen lyste når man kørte over 90km/t. Første gang fandt de ikke fejlen, anden gang gjorde de - og oplyste at der skulle skiftes 3 dele i bremsen for ca. 2500-3000kr. Det er ærgeligt, men rimeligt, så vi får ikke andre tilbud. I forløbet ringer værkføren (til den medarbejder som har aftalt reparationen) og fortæller, at der skal bruges noget værktøj som de skal låne (ved Iveco) derfor vil reparationen trække ud. Han ringer endnu engang og fortæller (en tilfældig medarbejder, som tager telefonen) at det vil trække yderligere ud - detaljerne om hvad der er blevet sagt her er lidt uklare, men på intet tidspunkt har vi fået oplyst en ny pris. I dag står vi med en regning på 26000kr - Vi kan ikke få bilen udleveret med mindre vi betaler kontant. ABS bremserne var rustet sammen og skulle skæres af med en vinkelsliber. Nu har forhandleren den frækhed at fortælle os "Det er jo desværre det som sker når bilen holder stille" Behøver jeg at fortælle, at vi har brugt bilen næsten hver dag siden vi købte den - også i weekenderne? Har vi en chance for at anfægte den regning ved at gå rettens vej?
Uden en juridisk baggrund for følgende udtalelse vil jeg vove at påstå, I ikke behøver betale mere til værkstedet, end I har accepteret (mundtligt såvel som skriftligt).
Hvis I aldrig har accepteret flere udgifter til reperationen end 3000 kr., og de kræver mere for udlevering af bil, ville jeg melde dem til politiet.
De kan ikke påtvinge dig en ikke på forhånd aftalt regning. Så i første omgang skal du gå til din advokat og få ham til at køre sagen - bl.a. via forbrugerklagenævnet m.v.
Desværre kan værkstedet godt med loven i hånden tilbageholde din bil indtil de får deres tilgodehavende. Afhenter i den alligevel - uden værkstedets viden herom bliver det anset som brugstyveri (med ekstranøglerne).
Jeg kender til en lignende sag fra Bramming ved Esbjerg hvor situationen var meget lig med denne.
Plus det at der har været en hel del programmer om den slags fusk på dansk tv.
Det er værkstedet der skal bevise at i som kunde har godkendt den pågældende regning og ikke omvendt.
Men til advokaten - hellere idag end i morgen - også selvom det måske koster en del den vej. Men i er jo ude i en princip sag her.
Hvis I aldrig har accepteret flere udgifter til reperationen end 3000 kr., og de kræver mere for udlevering af bil, ville jeg melde dem til politiet
Undskyld med hvad er det du vil melde dem til politiet for? Et værsted kan fuld lovligt tilbageholde bilen indtil regningen er betalt.
Mvh
Ravn
Ja så længe regning er lovligt udstedt, men såfremt trådstarters historie stemmer overens, er det jo ikke tilfældet her. Jeg har i lignende sag anmeldt dem til politiet, hvorefter der meget hurtigt blev ringet fra værkstedet om, at jeg kunne afhente min bil :)
Læren af dette er: Lav ALTID en skriftlig aftale! Men når man lægger ud med et forholdsvis lille beløb, så virker det som at skyde gråspurve med kanoner at forlange aftalen på skrift. Vi tager selvfølgelig sagen videre til vores advokat. Hvis ellers virksomheder også er dækket af loven om reklamations ret inden for 6 mdr. så har vi en overordentlig god sag. Jeg kan se, at det er korrekt, at værkstedet kan nægte at udlevere bilen før regningen er betalt. Omvendt skal de udlevere de udskiftede dele, så de senere kan bruges som bevis...og ikke mindst skal de bekræfte (på skrift) at de har modtaget vores klage - Herefter er der ikke andet at gøre end at betale og afvente sagens videre gang.
Dinesen har ret så længe i ikke er enige i regningen må de ikke tilbage holde de bil, det må de kun hvis du siger ja til at betale de 26000kr. og du så ikke kan, jeg har selv været i retten med en ligne sag.
Derudover fik jeg også afvide at der ligger en form for garanti når du køber en brugt bil hos en forhandler, mit eneste problem var at jeg havde købt bilen hans ejen bil så vi faktisk lavet en handel ham og jeg i stedet for med hans forretning
Så hvis jeg var dig ville jeg kører ned og hente min bil
Som det tit skrives herinde "Google er din ven" Jeg har fundet begrebet "Formodningsreglen" nu mangler jeg bare, at min advokat står op, så jeg kan få bekræftet, at det ikke kun gælder når private køber brugt bil, men at det også gælder for virksomheder. Jeg har været ude for en del med biler gennem årerne, men at bremser ruster til ukendelighed (forhandlerens egne ord) på under 4 mdr. - Det har jeg dog aldrig oplevet.