Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første medarbejder og hva så?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Inloco anbefaler indtil videre også Danløn og har selv en del aftaler for kunder derinde. Det er udmærket, men man skal jo ikke lade sig narre: Ingen lønsystemer kan klare totaladministrationen - ikke fordi de ikke kan eller vil, men fordi de offentlige og halvoffentlige systemer er sådan skruet sammen, at det ikke kan lade sig gøre.

Derfor vil du som ny arbejdsgiver jævnligt få forskellige breve ind ad døren, som du skal forholde dig til - lønsystem eller ej:

Feriekonto: Kun én gang, fortæl dem, at du bruger Danløn og kør alle feriepenge over lønsystemet. Uden undtagelse!

AER: Elevrefusion, skal betales, grundlaget er antal fuldtidsansatte, og ATP-huset giver selv et bud på, hvor meget de mener, du skal betale

AES: Erhvervssygdomsforsikring, skal betales som AER

barsel.dk: Ny ordning (godt for mange men ikke selvstændige med enkeltmandsfirmaer og I/S, se http://anettesand.dk om dette), som også beregnes og opkræves automatisk af ATP-huset.

Så er der hele dagpengesystemet - du kan forsikre dig (billigt), sådan at du kan få sygedagpenge fra dag 2, hvis din ansatte bliver syg. Det er arbejdsdirektoratets forsikringsordninger, der er tale om, og de administreres af kommunerne.

Man må anse det som manglende vilje fra det offentlige og halvoffentliges system (det er ATP-huset og Feriegiro, jeg kalder halvoffentlige), at der ikke forlængst er lavet en mere fornuftig løsning end denne knopskydnings-bidrags-politik, som tilsyneladende er svaret på ethvert arbejdsmarkedsspørgsmål.

Økonomisk set skal du være opmærksom på, om du ansætter din studentermedhjælper som timelønnet (med feriepenge) eller som fastansat (med løn under ferie). I sidstnævnte tilfælde skal der spares penge op, fordi vedkommende, når han siger op, skal have udbetalt feriepenge for indeværende år og ofte også foregående år. Det er tilladt at afregne feriepenge til fastansatte månedslønnede, men det er utraditionelt. I mange iværksættervirksomheder er det dog en rigtig god løsning.

PBS: Ja - monopolistiske tilstande er jo aldrig ønskværdige. Jeg bruger ikke PBS i andre sammenhænge end lige netop lønoverførsler via Danløn, selvom det koster mig gebyrer - da visse store firmaer kræver gebyr for IKKE at være med i PBS. Lige i Danløntilfældet er det en velfungerende ordning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette!

 

Super indlæg-Du har jo ret...der er mange ordninger, som intet lønsystem kan klare.

 

Så hvis disse ordninger på en eller anden måde skal automatiseres, vil det kræve

 

en meget stor politisk indsats.

 

Det bliver nok svært at bringe alle disse ordninger "under een hat"!

 

Hilsen

 

Peter

Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer....

Tak for de mange svar. Syntes godt nok der er mange ting, men det går nok, ellers så spørger lige igen :)

Jeg er ret sikker på jeg vælger danløn, da det lyder som den nemmeste løsning, at bruge et regneark når man ikke ved noget som helst om den slags lyder lidt som selvmord.

Den der OS02-aftale, hvad koster den?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

 

OS02 aftalen koster ikke noget.

 

Du kan hente den på www.danlon.dk

 

Hilsen

 

Peter

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)