Tjoo, både ja og nej :) Det er jo lige netop det du skal - hvis du vil!
Jeg vil skynde mig at sige at den debat er fuldstændig generel og ikke relateret til DIBS eller nogen anden specifik udbyder.
Alle udbydere af en service, går jeg ud fra, sætter en standard for hvad de vil levere og en pris for deres produkt. Den prof. indkøber forholder sig til dette og handler der efter.
DIBS og formentlig alle andre sammensætter et eller flere produkter og tilhørende pris hvor de har afvejet hvor meget de vil tage højde for og hvad det skal koste. Hvad er udgiften for næste niveau af sikkerhed og vil nogen betale for det.
At forestille sig konkret, at DIBS ikke har alle mulige backup systemet, failover osv. osv. er slet ikke værd at tale om. Det har de helt sikkert. De har formentlig også forskellige setup og specialløsninger, hvis man henvender sig til dem og siger man skal have noget ekstra backup/sikkerhed/specielt failover noget - men jeg kender dem ikke godt nok til at kunne svare for det.
Det du som indkøber skal spørge dig selv om er bare - hvad gør DU hvis det værst tænkelige sker, for det gør det jo nok for alle på et eller andet tidspunkt.
Hvis alle de foranstaltninger din leverandør har foretaget - til prisen du har været villig til at betale - viser sig ikke at være nok. Sidder du så og siger, at "jeg har betalt et par tusinde, så jeg forventer at der aldrig i livet kan ske noget", eller siger du "ja, men heldigvis var jeg forberedt på dette også".
Du skal ikke betale for dobbelt systemet hvis du kan leve med at vente på at din leverandør fikser problemet hvis uheldet er ude.
Jeg vil også minde om at spørgsmålet er jo her ikke alene hvad gør f.eks. just-eat.dk når DIBS er nede. PBS er da nede 100 gange oftere (OK, jeg ved ikke hvor tit DIBS er nede, men jeg ved hvor tit PBS er - det er de f.eks. i vid udstrækning i skrivende stund). Har f.eks. just-eat en offline procedure? kan man betale mindre ordre med SMS? Er de cleared af PBS til at tage imod dankort transaktioner over telefonen?Eller helt andre muligheder afhængig af hvem vi taler om og hvem deres kunder er.
Anyway - det vigtige er sådan set bare at man har styr på hvad man forventer man køber og om det stemmer over ens med det leverandøren mener han levere. På det andet konkrete sprøgsmål omkring hvad gør "I" når sådan noget sker, så skal den vurdering jo alligevel tages i forhold til PBS nedbrud og en billig omvej for DIBS/leverandørnedbrud er: brug en ekstra gateway udbyder.
Antallet af løsninger og muligheder er stort - det er prisforskellen også :)