Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende udbetaling af løn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har et par spørgsmål vedr manglende udbetaling af lønninger.

Må man vælge at nedlægge arbejdet hvis ikke lønnen er gået ind på konto iflg kontrakt og tidligst genoptage arbejdet når lønnen er disponibel?

Hvis man vælger ikke at arbejdet grundet ikke modtaget løn, trods udmelding om at lønnen går ind senere (grundet likvide problmer i virksomheden) hvilke konsekvenser kan den ansatte få?

Må man udbetale lønninger til nogle medarbejder og vente med resten til der er likviditet?

 

Håber i kan svare på ovenstående og tak.

 

Mvh

E

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. Oct 09
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det er lige tidligt nok med lønmodtagerens garantifond.

Lad fagforeningen klare sagen for dig, og er du ikke medlem, så henvend dig alligevel til den fagforening din arbejdsplads hører under og forklar dem sagen, - måske de kan hjælpe alligevel.

Får du ikke din løn til tiden, skal du skriftligt bede din arbejdsgiver om at indbetale lønnen. Det kaldes et påkrav.

Du kan fx skrive: ”Jeg har ikke fået min løn for xx måned 20xx. Lønnen udgør kroner xx. Såfremt lønnen ikke er indbetalt til min lønkonto senest (frist på fem dage), vil jeg hæve mit ansættelsesforhold og overgive sagen til fagforeningen/min advokat  der efterfølgende vil fremsætte krav om erstatning for løn, opsigelsesvarsel, feriegodtgørelse m.v.”

Du skal sende påkravet hurtigst muligt; og arbejdsgiveren skal kun have en frist på fem dage til at indbetale den manglende løn.

Har du ikke modtaget lønnen efter de fem dage har arbejdsgiveren misligeholdt sin aftale, og du hæver ansættelsesforholdet. Hvis du derimod selv holder op med at møde på arbejdspladsen inden de 5 dage har du misligeholdt din aftale, og det betyder at du vil blive betraget som selvforskyldig ledig, og det kan have store økonomiske konsekvenser.

/Michael

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Takker for begge svar. Ja det er lige lovlig tidligt med LG, det er også min opfattelse. Min fagforening er bekendt med sagen og råder mig til at kontakte dem lige så snart lønnen ikke er gået ind.

Det skal siges at jeg er ansat som funktionær (hvis det ændrer noget). Jeg møder stadig på arbejdpladsen, da jeg netop ikke vil risikere juridiske såvel økonomiske konsekvenser.

 

Mvh

E

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Når du har en fagforening, så er der ikke de store problemer i det for dig, - udover naturligvis det generelt kedelige i hele situationen som du jo desværre ikke selv kan gøre noget ved.

Der vil nok komme flere lign. situationer da Skat fra idag intenst rykker de virksomheder som har restance, og Skat kan faktisk få stor indflydelse på et firmas likviditet da de har en relativ kort arbejdsgang i forhold til private kreditorer som skal omkring retssystemet. Det betyder at firmaerne så skal hente midlerne fra andre selskaber, hvilket kan forsinke en lønudbetaling.

Det forhold at du er funktionær kan have haft betydning for din arbejdsgiver da der jo typisk i funktionærforhold er pensionsindbetalinger og lign. og der derfor skal "bruges" færre medarbejdere til den alternative kapitalfremskaffelse. 

Det er naturligvis ikke noget sundhedstegn, men din arbejdsgiver kunne måske have troet at Skat ville være lidt mere langmodige end tilfældet måske var, og at man måske derfor ikke havde kapitalen på plads, og altså ikke nødvendigvis fordi firmaet står for at skulle lukke.

Det kunne man da håbe for dig.

/Michael

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

En lukning er desværre meget potentiel (men der skulle være lønninger diponible senest onsdag) ifgl de oplysninger jeg har fået, men at der blives ved til "the fat lady sings".

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Dyrebilen.dk:
Det er naturligvis ikke noget sundhedstegn, men din arbejdsgiver kunne måske have troet at Skat ville være lidt mere langmodige end tilfældet måske var, og at man måske derfor ikke havde kapitalen på plads, og altså ikke nødvendigvis fordi firmaet står for at skulle lukke.


SKAT's telefoniske rykker er vel mere et proaktivt tiltag for dels på "venlig" vis at minde om indbetalingsfristen, men vil også for at komme i en hurtigere dialog omkring eventuelle betalingsproblemer. Det er ikke tale om en ændring af "kreditpolitik", men mere en få os øverst i bunken strategi.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Din løn for udført arbejde er det helligste i verden.

Kontakt en fagforening eller en advokat snarest. Læg dig syg så du får tid til at gøre det.

Når en virksomhed ikke kan betale løn, så har de i 9 ud af 10 tilfælde heller ikke afregnet medarbejdernes skat, feriepenge m.v.

Du får intet ud af at være den flinke. Og lad dig ikke overtale til at skrive under på en opsigelse eller lignende.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 6. Oct 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

løn udbetalt igår, men som du selv siger så er der feriepenge og skat mv.  Så jeg er næsten 100 på at næste måned bliver enden.

Og ja, jeg skal ikke risikere at underskrive noget som helst.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)