Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvist ang. udgang af ApS!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 Jeg skriver til jer, fordi min tidligere partner og jeg er havnet i en twist efter at vedkommende efter eget ønske, er blevet købt ud af firmaet.

Vi havde et anpartsselskab sammen, hvor vi begge stod registreret som direktører. Men pga. nedgangstider og personlige årsager, valgte  min partner at blive betalt ud af firmaet.

Desværre er mange af vores aftaler, måden at drive firmaet på og ikke mindst afviklingen af min partners andel indgået som mundtlige aftaler, og derfor stod/står jeg uden nogen form for dokumentation -og det vil jeg ikke anbefale nogen af jer at gøre nogensinde - ligegyldigt, hvor gode venner i er!!!

Vi kørte firmaet på laveste blus, og blev enige om ikke at indbetale til feriekonto og pension. Dog har vi altid afholdt ferie med løn.

Nu hvor min tidligere partner er udtrådt, har modtaget sine afståelsespenge for sin andel af firmaet (-hvor vedkommende i øvrigt også endte med at få langt mere end rimeligt var), gør vedkommende nu krav på feriepenge for hele perioden vores firma har eksisteret..

Dette mente jeg ikke var rimeligt, da vi begge netop var blevet enige om ikke at indbetale til feriekonto. Men intet var jo nedskrevet. Heldigvis stod vi begge registreret som direktører, og er derfor ikke underlagt ferieloven, har jeg så erfaret. Så det eneste hun som sådan har haft krav på er ferie med løn, hvilket hun så rigeligt har afholdt.

Det skal lige nævnes, at min tidligere partner meldte sig syg inden hendes udgang fra firmaet.

I de beregninger over hvor meget udtrædelsesbeløbet skulle lyde på, var dagpengerefusionen inddraget, som en del der ville tilfalde firmaet, til gengæld for lønudbetaling til hende, efter hun havde stoppet sit virke i firmaet. Jeg gjorde det klart overfor min partner, at jeg ikke ville have noget som helst med en sygemelding at gøre. Det måtte vedkommende selv indberette, og kun så længe, at det ikke havde konsekvenser for mit fremtidige virke i firmaet.

Men nu står jeg så i den situation, at min tidligere partners advokaten mener, at jeg skal betale feriepenge for 2009. Advokaten og min tidligere partner har frafaldet kravet for 2007 og 2008, da jeg kunne dokumentere 5 ugers afholdt ferie. I 2009 har vi ikke afholdt nogen officiel ferie, men omvendt, altid holdt fri i det omfang vi havde behov, og desuden ophørte hendes virke i firmaet 2 måneder før sidste lønudbetaling, så da mener jeg jo at hun igen har fået en god udgangsaftale.

Advokaten oplyser, at da firmaet har modtaget dagpengerefusion, og min tidligere partner har sygemeldt sig, så ændres hende status pludselig til almindelig ansat og skulle så være underlagt ferieloven. Dvs. kravet om feriepenge fra 2009 gør sig gældende! Men jeg har ikke underskrevet noget dokument ang. den sygemelding, samt sygemeldingen har jo ikke været for hele 2009, men kun vedkommendes sidste 2 måneder i firmaet og jeg er meget undrende overfor at man kan ændre ”status” –altså pludselig afgå som direktør uden videre..

Er der nogle der kan vejlede, eller kender reglerne, der gælder på området  i ovenstående sag?

Advokaten mener, at jeg bare skal betale og få den sag ud af verden, det var hans ord, men jeg har ikke intention om at give flere penge væk. Det er hårdt nok at holde pumperne i gang i firmaet. Og jeg får altså ikke den samme fine udtrædelses aftale, hvis firmaet går ned…

Vil I anbefale at jeg får en advokat? Eller vente på udspillet fra hendes advokat. Han er bekendt med at jeg ikke vil betale hende en krone mere…

Skriv endelig, hvis noget bør uddybes..

Mvh.

Den gråhårede!

ps. vi har ingen direktør kontrakt, men stiftelsesdokument, der siger at vi begge står som direktører.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke du er stævnet endnu kan du jo blot afvise kravene og vente på advokatens næste udspil.

Hvis det så er at stævne dig kan du jo finde dig en advokat selv til den tid.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ville nok også afvente..........!

Vil ikke mene, at din eks.partner har krav på feirepenge.....men jura er desværre ikke altid logisk!

/peter

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Har siddet i situationer med medarbejdere i sager der desværre også havde karakter af at de lige skulle presse det sidste ud af firmaet igennem fagforening eller advokat..

 

Et eneste råd.. Få fat i en advokat, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Knudsen:

Et eneste råd.. Få fat i en advokat, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Hvorfor kan det ikke gå hurtigt nok?

Det eneste der er sket er at en advokat har skrevet til ham uden garanti for at der sker mere i den sag?

Så er det da nogle halvdyre penge at bruge på nuværende tidspunkt i sagen..

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Afvent deres udspil - bemærk, at advokater har lige så meget etik og moral som din ex-partner.

Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ingen grund til at foretage sig yderligere på nuværende tidspunkt. Når/hvis modpartens advokat indgiver stævning vil det komme for dagen præcis hvilke regler/love der ligger bag kravet. Med en sådan stævning kan man bedre vurdere hvordan man står rent bevismæssigt i forhold til en tilbagevisning af kravet.

Når man udbetaler løn, ikke udbytte, fra et ApS så er man juridisk koblet sammen med et tilsvarende overenskomstområde som dækker den funktion man bestrider, uagtet titlen som direktør der kan være tilknyttet ejerforhold eller vedtægtsbestemmelser. Det er derfor ikke muligt på forhånd at afvise kravet, og derfor gør du klogt i at afvente din modparts udspil.

Hvis du rådfører dig med en advokat når den tid kommer, så behøver sagen ikke komme for retten da din advokat kan søge forlig eller slet og ret imødekomme modpartens krav, hvis det skulle vise sig at modparten har fat i den lange ende. Så det fordyrer ikke noget at vente og se tiden an.

Michael Sørensen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokatbreve kan være ganske uforpligtigende og er kun at betragte, som et indlæg fra din modpart.

Så hav ikke autoritetstro overfor advokatbreve, det  kan koste unødvendige penge.

Hvis du føler du har en god sag så afvent stævning, hvis stævningen kommer så skal du have fat i en advokat.

Jeg kan ikke vurdere din sag, men der kan måske være uklarheder i forhold til lovgivning, hvis der ikke er nogen af jer, som har en ren vindersag, så ville jeg pumpe cyklen og tale med modparten og prøve at indgå et rimeligt forlig. Når først advokaterne har sat næsen næsen op efter processalær mv. så er advokaterne desværre de eneste sikre vindere.

De bedste hilsener

Finn 

Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange hurtige svar!

Finn:

Jeg modtog et brev fra denne advokat i september og ringede ham op, da jeg ikke mente at dette kunne være rigtigt.

Herefter har han så ringet og skruet bissen på, lidt truende! Men tomme trusler tror jeg.

  • Udtrædelses summen fra firmaet var incl. alt! Der blev aftalt et beløb og når det var betalt, så var min partner ude!
  • Beløbet vi aftalte var også incl. kørselspenge (befordring), men efter min partner havde fået sine penge, har hun selv været inden på banken og trække kørselspenge, herefter fik jeg selvfølgelig lukket banken for hende.

Dette er også en af grundende til at jeg ikke bare betaler og heller ikke har lyst til at indgå forlig. Hun har ligesom taget nok med sig!

Men tror jeg venter på yderligere svar fra bissen!

Brybs

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Brian Knudsen:

Et eneste råd.. Få fat i en advokat, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Hvorfor kan det ikke gå hurtigt nok?

Det eneste der er sket er at en advokat har skrevet til ham uden garanti for at der sker mere i den sag?

Så er det da nogle halvdyre penge at bruge på nuværende tidspunkt i sagen..

 

Af flere grunde.. Har en part først hyret en advokat, er det nok ikke for bare at smutte igen uden noget.

Vores kære virksomhedsejer kan have snakket over sig over for advokaten, og dette kan blive trukket frem i retten. Og den sidste grund er hvis advokaten modtager et svar fra en anden advokat plejer det føre til en form for fremskridt.. enten at sagen ender i retten eller at personen dropper sagen alt efter hvad nu udfaldet bliver. Det er de færreste advokater der gider bruge tid i retten hvis de kan se at de ikke har en sag.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)