Hej Maj-Britt,
Jeg er ikke så klog, men jeg tror en af dine udfordringer ligger i at sige B2B helt generelt. Det er ekstremt bredt og dækker alt fra fly-vinge producenter til rådgivere indenfor social medier! Så et bredt spørgsmål afføder et bredt svar: de typiske anvendelser indenfor B2B er:
- Kommunikation/PR (uanset om du kun har 50 kunder på verdensplan, så bliver din virksomhed undersøgt via google forespørgsler, samt omtale på de sociale medier). Du bliver undersøgt af kunder, samarbejdspartnere, konkurrenter, job-ansøgere, pressen, medarbejdere, familie og venner til medarbejdere, ... Spørgsmålet melder sig om det er indsatsen værd. Hvis din virksomhed ikke bliver omtalt på facebook, twitter osv. så må man jo overveje om det er en indsats værd for at blive omtalt,, eller at manglen på omtale ikke er noget problem fordi man i alle tilfælde er tæt på sine kunder.
Udover kommunikation så mener jeg at de 2 mest udbredte eksempler på anvendelse af sociale medier for B2B virksomheder er:
- Rekruttering (ansøgere, formidlere og virksomheder checker hinanden ud) Facebook og linkedin giver hver sit billede af ansøgeren, ligesom virkomhedens hjemmeside og hvad deres medarbejdere, kunder, konkurrenter osv siger om dem gør.
- Opsøgende salg. Linkedin er et meget overset salgsværktøj. Personligt er det lykkedes mig at komme i dialog med flere, hvor jeg aldrig nogensinde kom gennem omstillingen. Fordelene er mange: du kan nemmere finde den rette person uden at kende organisationen indefra, du kan rette direkte henvendelse til dem, de kan checke dig ud, inden de svarer.
- Salg gennem rådgivning / kundeservice. Der er altså kæmpe forskel på at være jurist og yde hjælp til iværksættere på amino (gratis, hvorefter de får flere betalende kunder) eller være specialist i højteknologisk måleudstyr, men fælles er dog at begge dele udstiller virksomhedens kompetencer, hvilket er inddirekte markedsføring. Men det handler om at være hvor kunderne/interessenterne er eller lader sig inspirere og det er i B2B sammenhæng ofte ikke på de kendte sociale netværk, men på branche specifikke niche-netværk. Hvis man som kunde ikke kender disse niche netværk, så kunne man jo som leverandør hjælpe dem med at finde derhen, ved at synkronisere historier til din virksomheds facebook side - for der kan de godt finde hen.
- "web2.0" værktøjer. Jeg tror ikke det er den slags anvendelser du er ude efter, men virksomhederne anvender ofte værktøjer som er opstået på web'en i consumer sammenhæng internt i. Crowsourcing, interaktive webinars, wiki's, projektværktøjer til distribuerede teams, kommunikations værktøjer, .. fordi de i nogen sammenhænge har vist sig mere effektive end de traditionelle.
Henriettes kilde er god, men du får eksempler på temmelig store virksomheder på det globale marked og HVIS du er en dansk niche spiller, så skal du nok tænke i helt andre baner en de globale virksomheder. Start eksempelvis med en dialog med dine kunder. De fleste giver gerne feedback, også selvom det ikke er relevant for dem - spørg hvor/hvordan de leder efter leverandører, hvad der er vigtigt for dem i deres leverandørers on-line tilstedeværelse og hvis de ikke inspirerer dig, så prøv med udgangspunkt i et helt konkret salgscase at sikre dig at hvis de checker dig ud på nettet, så finder de interessant og nytænkende vinkler fra dig og din virksomhed.
Hvis du derimod leder efter inspiration til hvad der kan lade sig gøre, så lad dig endelig inspirere af B2C segmentet, der gøres ihvertfald mange indsatser.
Hvis man er facebook haj, så har jeg hørt om at nogle gør en ekstra indsats for via venner og netværk at komme tæt på sine potentialle kontakter, og skrive relevante indlæg om sit specialist område for en konkret sag - og vupti de historier dukker op på vedkommendes væg.
nok ævleri - lad os høre hvad du finder frem til.