Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

afgifter på plastic-/papirsposer?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg ville lige høre om nogen kender reglerne omkring afgifter på plastic-/papirsposer?
De bliver importeret fra et andet EU-Land

Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej, da det første svar jeg fik fra skat var helt hen i vejret og handlede om noget helt andet.
men ellers må jeg jo prøve igen :)

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jeg ved, er det springende punkt om der er talt om en bærepose eller ej (herunder ikke kun den gængse definition på bæreposer (altså om den har hank), men om den i praksis kan anvendes som bærepose). Har den et indhold på under 5 liter er der under alle omstændigheder ikke afgift på poserne.
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved der er afgift på plastposer, men der afhænger typisk af posen indhold. Du kan tjekke det ved at få en produktbeskrivelse, så du ved hvilke materialer den indholder, hvorefter du kan tjekke det på vita på skats hjemmeside.

Du er velkommen til at kigge på poser på min hjemmesider, kan give dig et godt tilbud hvis du er interesseret


Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved dette er et gammelt indlæg, men nogle kan måske svare alligevel nu hvor det er samme emne.

Jeg har ledt lidt rundt omkring, men er kan ikke rigtig finde nogle priser på hvad selve afgiften er.

Vi står nemlig selv og skal have lavet vores egne poser, og producenterne kan både lave alm. og bio nedbrydelige poser, som ikke koster ret meget mere, men hvad er afgiften på de 2 slags?

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Pedersen:

Jeg ved dette er et gammelt indlæg, men nogle kan måske svare alligevel nu hvor det er samme emne.

Jeg har ledt lidt rundt omkring, men er kan ikke rigtig finde nogle priser på hvad selve afgiften er.

Vi står nemlig selv og skal have lavet vores egne poser, og producenterne kan både lave alm. og bio nedbrydelige poser, som ikke koster ret meget mere, men hvad er afgiften på de 2 slags?

Hej Thomas

Afgifter er et meget kringlet område. Det kan ofte være svært at finde den nøjagtige afgift. Der er afgifter på papir- og plastposer. Der hvor du skal lede er emballageafgiftsloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=14902 

Det er denne lov der bestemmer afgiften på poser og andet emballage. Efter lovens §2a, svares der afgifter for plast og papirsposer med rumindhold op til hank på mindst 5 liter. Af disse poser kan du i § 2b se, at afgiften pr. kilo for disse papirsposer mv. er 10 kr. og afgiften pr. kilo for disse plasposer mv. er 22 kr. 

Har tjekket på Thomson at den lov på retsinformation er opdateret vedrørende dette. Man det kan være fornuftigt at holde sig opdaterende løbende vedr. priserne da de hurtigt kan ændre sig. Dette gælder alle afgifter. 

Håber du kan bruge svaret :)

/Skjødt 

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  Skjødt,

Ja, det er super godt.

Hvis jeg lige forstår det rigtig, så skal jeg regne med at betale 22 kr. i afgift pr. kilo for plastikposer til indkøb.

Et af tilbudene er på 1 ton som skulle svare til lige over 30.000 poser, så det regner jeg ud til at vi så skal betale lige over 70 øre i afgift pr. pose i afgift.

 

Det kommer alligevel til at blive lidt dyrt, specielt hvis man vælger let nedbrydelige plastikposer, der er lidt dyre at producere.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må godt købe fx bæreposer i Tyskland eller andre eulande uden at betale dansk afgift, hvis man køber for mindre end (hæng mig ikke op på det, tror nok det er omkring 5000 kr) årligt.

Bæreposer som er mindre end 5 liter skal der ikke betales afgift for.

Bæreposer som betales afgift for er poser med hank, dvs ikke fx en skraldepose uden hank.
Poser til forsendelse som er med hank (postordreposer) skal man heller ikke betale afgift for, da hanken anses som et hjælpemiddel på en lukket emballage - afgiften skal kun betales på poser som med rimelighed kan erstattes af fx et indkøbsnet eller en taske.

Der er to afgifter - en for plastposer og en for papirsposer og afgiften afhænger af posens vægt, da dette viser hvor meget materiale der er gået til at lave posen.

Når man køber poserne hjem og køber for mere end det tilladte (5000-eller-der-omkring) skal man vælge, når man opretter sig hos skat, om man vil oprettes, så man som grossist betaler afgift pr solgte poser eller om man skal oprettes så man betaler afgiften når poserne føres ind i landet.

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakodan, tak for svar.

Nu skriver du godt nok...

Jakodan.dk:

afgiften skal kun betales på poser som med rimelighed kan erstattes af fx et indkøbsnet eller en taske.

Men også at:

Jakodan.dk:

Når man køber poserne hjem og køber for mere end det tilladte (5000-eller-der-omkring) skal man vælge, når man opretter sig hos skat, om man vil oprettes, så man som grossist betaler afgift pr solgte poser eller om man skal oprettes så man betaler afgiften når poserne føres ind i landet.

Betyder det så at vi kunne vælge at blive oprettet så vi betaler, når vi sælger posen, og dermed aldrig komme til at betale, da vi ikke sælger dem, men giver dem gratis til vores kunder?

Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, selvfølgelig ikke.. Man kan vælge det når man køber dem med henblik på videresalg - det skulle jeg lige have haft med :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan i det link som jeg lagde ind, se den specifikke lovgivning.. Der kan du også læse hvad du skal opfylde for at blive autoriseret og registreret som det bliver omtalt af jakodan.. Derudover vil du kunne se om du er omfattet af godtgørelsesreglerne.. Det er nok ikke sikkert.. Men altid godt at tjekke.. Da afgifter som du selv nævner kan være en dyr fornøjelse :-)
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)