Interessant artikel som bekræfter mine tanker omkring hvilke kunder man tiltrækker sig.
Nu får vi jo betaling generelt hver gang da det er en online shop, men dårlige kunder kan være mange ting og ikke kun manglende betaling.
Vi har - sådan groft set - to slags kunder: Den ene som er den vi lever af og som gerne betaler hvad varerne koster - og den anden som kun melder sin ankomst når der er udsalg. Vi kan såmænd ikke undvære nogen af dem... men sidstnævnte tager bare mere tid og indimellem energi end førstnævnte. De kræver mere - og ofte urimelige krav... og det tager utrolig meget af vores tid, da vi gerne vil gøre det hele så godt.
Derfor har jeg valgt at vores forretning skal vækste på grundlag af den første kundegruppe. Jeg vil have positiv energi og glæde fra kunderne over vores varer og den service vi yder. Jeg vil gå glad på arbejde - og for at det kan lade sig gøre, skal kunderne være positivt indstillet. Er de det ikke, får vi dem hurtigt vendt om :·)
Det er et stort valg at tage. Og hvordan undgår man at man udelukkende har udsalgskunder... Jeg har valgt at gøre dette ved fast at tage 49 kr. i fragt. De fleste i børnetøjsbranchen kører med fragtfri levering ved køb over xxx kr. eller med en lav fragtomkostning for kunden. Der skal enormt mange varer over disken før den model kan betale sig - og det kræver ekstra mange medarbejdere og tidsressourcer. Vi sorterer altså en stor kundegruppe fra når det ikke lige er udsalg. Til gengæld vokser den kundegruppe som gerne betaler hvad det koster - og det betyder at vi har positiv vækst.
For at holde linien siger vi nej til alle former for rabatforespørgsler der kommer. Og vi snakker også om forespørgsler på 6-9000 kr. Det betyder også at der ikke går rygter om at man kan »tinge« om prisen hos os - hvilket igen minimerer den tid man skulle bruge på den del.
Nå, men summasumarum er i min verden, at man selv tiltrækker de kunder man vil - det er et valg man skal være meget bevidst om at tage stilling til. Der er ikke nogen model som er bedre end den anden - men det er i hvert fald vigtigt at man har en holdning til hvad det er for en type virksomhed og ikke mindst kunder man ønsker sig