Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. forfatter der har udgivet bog med private adresser og med navnsnævnelse...

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  Confused

Jeg er kommet i den situation, at jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg sammen med ca. 25 andre personer er blevet brugt i en novelle, af en tidligere lokal forfatter, der nu lever i en storby. Pågældende har skrevet om os og skrevet vores adresser, og vores navne samt noget relateret tekst, der stammer fra hver især virkelige liv, sådan mere eller mindre.

Jeg fandt frem til pågældende forfatter og sendte ham en mail om det var muligt at modtage novellen, den sendte han til mig dagen efter i pdf. og 14 sider. Jeg blev helt chokeret over, at nogle kunne lave sådan en modbydelig novelle.

Der er skrevet om overfald, sex, ægteskabs stridigheder, bedrageri, religions krænkende og rigtig mange andre ting. Dog vil jeg lige nævne, at jeg er en af de absolut heldige i novellen, da teksten med mig sådan set er ok.

Men jeg kontaktede i dag en advokat (der heldigvis havde læst novellen for et års tid siden) og spurgte om det kunne være rigtig at mennesker skal acceptere noget sådan, og advokaten fortalte at der ikke rigtig var noget at gøre, da ytringsfriheden vægtes så højt inden for kunst/forfattere.

Jeg står så der, hvor jeg har lyst til at vise de andre deltagende i novellen, deres medvirken, men er også meget i tvivl - da de uden tvivl vil blive ret kede af det, er mit gæt.

Men nu går jeg rundt her i ring, og tænker at pågældende forfatter bør have lidt svar på tiltale, i et læserbrev (ja jeg har faktisk lavet et) over at han sådan bruger hans barndomsby og lokalavis/nettet til at finde noget grumt om beboerne, til sådan et projekt. Og jeg undrer mig rigtig meget over HVORFOR og motivet - for det kan minde op et opgør, selvom pågældende er i nærheden af de 40 år.

Har I nogle gode råd om hvad der tjener situationen bedst,  vil jeg være meget taknemmelig Big Smile

Mvh.

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Helle:

Har I nogle gode råd om hvad der tjener situationen bedst,  vil jeg være meget taknemmelig Big Smile

Ja....glem det og lad være med at bruge mere energi på det. Brug i stedet energien på noget positivt fremadrettet. Sket er sket og du kan intet gøre ved det og derfor er al energi i den retning spildt.

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har såmænd nok ret, og tak for rådet Wink

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Ytringsfrihed eller ej.. Hvis i ligefrem er nævnt med navn, adresser og med sande historier, så vil jeg da mene at i burde have været spurgt om tilladelse til at bruge det.. Der er vel også noget der hedder privatlivets fred..

Et eller andet sted burde han have en røffel for det. Men at forsøge at anmelde ham for en novelle der er over 1 år gammel, vil måske bare gøre den endnu mere interessant. Dvs han vil tjene flere penge på den, og endnu flere vil læse om jeres by og jer.. Samt som du selv nævner, nogle mennesker vil blive sårede.

Ville nok sende ham en mail i et rimeligt pænt tonefald (altså ikke svine ham til) og forklare ham at du ikke syns det er i orden at han har nævnt personer fra byen uden deres tilladelse, og at du håber han i fremtiden vælger nogle fiktive personer i hans noveller eller om ikke andet at ændre navne osv hvis ikke han kan finde inspiration andre steder.

Træt af upersonlige broderier på væggene?? www.ditbroderi.dk

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også en rigtig god idé Jane, tak Yes

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Helle.

Først og fremmest er jeg da ked af det på dine (og de andres) vegne. Det må ikke være en særlig behagelig oplevelse at blive udstillet på sådan en facon. Jeg kender desværre ikke til de konkrete regler på området og ved ikke om der er særlig meget at stille op.

Hvad vi kan blive enige om, er dog at det rent moralsk er en forkastelig fremgangsmetode. Pågældende forfatter ville sagtens kunne skrive historien, uden at skulle bruge jeres rigtige navn eller adresse. Det kan, i mine øjne, kun betyde at han enten er fuldstændig fantasiforladt (og derfor nok burde bruge sin energi på noget helt andet end forfatterskab af den art alligevel) eller at han bare er blottet for empati og situationsfornemmelse.

Jeg synes at det giver sig selv til hver en tid, at man i sådanne tilfælde vil beskytte de involverede med et fiktivt navn og adresse (selvom jeg, dog uden at have læst omtalte, umiddelbart har svært ved at se adressens relevans).

Jeg skriver selv og er trods mine sølle 26 år, flere gange blevet opfordret til at skrive en selvbiografi eller slægtshistorie, da folk mener at det er en historie der vil sælge godt. Givet, den ville være nem at skrive, jeg kender jo historien allerede. Men jeg har for år tilbage besluttet at det aldrig bliver noget jeg giver mig i kast med. Selv med en navneændring, så vil folk der kender mig og de andre involverede personer, jo stadig kunne genkende hvem der gemmer sig under de forskellige pseudonymer og det synes jeg ikke vil være fair. Jeg har så heller ikke noget personligt behov for at dele den historie med verden, men det er hovedsageligt af førstnævnte grund.

Kan kort og godt ikke følge det behov for at udstille og nedværdige andre mennesker. Der er jo desværre nok ikke så meget du kan stille op, men hvis du føler at det er virkelig grænseoverskridende, så ville jeg nok også henvende mig til forfatteren på en sober facon. Simpelthen fortælle at man anså det for moralsk forkert og forklare vedkommende at han virkelig har såret en masse andre mennesker i processen. Selvom det ikke vil hjælpe jer, så kan man da håbe at han måske ville tage det til eftertanke, inden han eventuelt fandt på noget lignende i fremtiden.

Det er vel egentlig som med så meget andet her i livet. Det er altid ok at blive inspireret. Kopierer du noget direkte, så risikerer du at træde folk over tæerne.

~ Amaris 

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris Smile

Tusind tak for dit søde svar, og jeg er rigtig glad for at du og andre kan se problematikken i at blive udstillet af en forfatter på sådan en usober måde.

Pågældende må nok som du siger, enten være blottet for empati, eller også HAR han problemer med hans barndomsby og synes at nu sidder han så langt væk at han ikke mener at der kan opstå problemer med hans novelle. Men jeg tror dog fremover at, pågældende vil have en underlig fornemmelse hvis og når, han kører inden for byskiltet Huh? for han kan aldrig vide sig sikker om nogle har læst novellen.

Derudover vil jeg lige sige til dig at, jeg synes du har en god og sund tankegang vedr. din egen forfatter tilværelse - der er nemlig desværre ret mange der ender ud med at skrive noget ynkeligt om både familie - venner m.m.

Ha en god dag Big Smile

Mvh. Helle

 

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er en kedelig historie, men nok ikke så meget du kan gøre ved det, da du, som du selv skriver, ikke er den "mest" krænkede part.

Det er prisværdigt at du tager teten og kontakten, men spørgsmålet er om du er bedst stillet ved at du "fører" an. Der findes utallige eksempler i dagligdagen som du sikkert ved, på at dem der gerne vil hjælpe andre uden at have noget i klemme, kan risikere at blive den der bliver fokuseret på, så fra at du er "bisidder" så bliver du hovedperson.

Vi har forskellige personligheder, og jeg kender af gode grunde ikke din, men jeg kan fornemme din retfærdighedsfølelse og det er en god egenskab.

Hvis det var mig havde jeg nok kopieret novellen ud til de implicerede, og afleveret dem på en rolig måde, så de implicerede selv kan tage stilling til hvad de vil gøre. Og grunden til at jeg ville gøre det er, at der muligvis ligesom dig, er en der finder den og kontakter forfatteren, som så sikkert ikke lader det være hemmeligt at du har fået en kopi fremsendt, og hvordan ser de andre så på dig?

Jeg tror dit sind vil få det bedre af at aflevere den til de andre, men kun du ved bedst.

God vind

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Lagersalg" Smile

Tak for dine rigtig pæne ord, vedr. retfærdighed - og det er lige netop der jeg står - for jeg synes det er uhørt at mennesker der har en tro, samt et ret tilbagetrukket liv kan smides frem på denne måde, uden at det på nogen måde får lidt konsekvenser for forfatteren.

Det er bare ikke ok at jokke på nogle i en novelle og uden at de indvolverede får mulighed for at tage til genmæleTongue Tied

Jeg må indrømme at jeg brænder også for at de skal have udleveret novellen, og at de så selv kan tage stilling, om de vil gøre mere. Men jeg er i tvivl om copyright - selvom den er fremsendt af forfatteren - for jeg vil nødig ende med at have en bøde oveni hatten. Men det er der måske nogle der kan fortælle mig herinde på det her utrolig hjælpsomme forum? Kan der være formildende omstændigheder eller noget i den retning med copyright?

Mvh. Helle

- Da du var barn, lavede du sjove ansigter til spejlet... - Nu, hvor du er blevet ældre, har du så lagt mærke til, at spejlet tager hævn ,0)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Nu ved jeg jo ikke hvor mange kopier det drejer sig om, men der skal nok meget til før der er nogen der rejser en sag om kopier af en novelle på 14 pdf sider. Tror timeprisen for en advokat er højere end et givent erstatningskrav.

Jeg kan ikke opfordre dig til at bryde copyrighten, men omvendt ville jeg personligt ikke ligge søvnløs om natten.

Tror ikke du skal gå så meget op i juraen for den mininovelle. Men klart du heller ikke skal kopiere 200 eksemplarer.

 

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)