Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

æøå i URL?

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Starter lige med at slå fast, at jeg IKKE er i gang med at puste liv i diskussionen om ÆØÅ i domæner, da den vist er uddebatteret.

Mit spørgsmål går på, om det er fornuftigt at medtage æøå i sin URL(altså i undersiderne)?

Umiddelbart ville man svare "nej" - af de samme årsager, som ved IDN...men jeg har lagt mærke til, at en del sider -bl.a. Wikipedia - anvender æøå i deres URL.

Jeg har tjekket det mest gængse problem; IE6, men det ser ikke ud til at der er nogle problemer her...(?)

Jeg er naturligvis interesseret i ovenstående af SEO mæssige årsager. Hvilket bringer mig til mit næste spørgsmål:

1) Når man søger på eksempelvis ordet "skovflåt" ligger min side www.skovflaat.dk nr. 5.

2) Jeg antager, at når google fremhæver enkelte ord i URL, title etc. i deres resultater, bør man tolke det som, at google opfatter det fremhævede ord, som det rigtige - altså det der bedst matcher søgeordet.  

3) Betyder det så, at når google ikke fremhæver domænet "skovflaat.dk", at det skyldes, at google ikke opfatter ordet "skovflaat" som en skovflåt?

For at illustrere ovenstående sammenfattet, kunne et godt eksempel være netop en søgning på ordet "skovflåt". Kigger man på Wiki's resultat - som ligger nummer 2 - har Google fremhævet ordet "skovflåt" i Wiki's URL. Alle andre URLs på denne SERP med ordet "skovflaat" er ikke fremhævede - men resultat nr. 10: www.skovflaaten.dk er!

Jeg håber i forstår mine spørgsmål - ellers uddyber jeg gerne - for jeg er selv godt gammeldags rundforvirret...

Mange venlige hilsner

Jesper

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt holder jeg mig helt fra ÆØÅ - også på undersiderne, hvilket også er min anbefaling til andre.

Google opfatter også AA som Å - bare fordi at den ikke fremhæver søgeordet i alle urls er det ikke noget dårligt tegn.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens følge og tilslutte mig din tankegang. Men når et site som Wikipedia vælger at anvende ÆØÅ i deres URLs må der være en grund til det.

Ligeledes vil jeg gerne være enig i AA/Å - delen, men jeg synes ikke, at finde noget der decideret indkerer, at google vægter begge resultater/dele lige højt.

Men i al fald mange tak for dit svar.

Mvh. Jesper 

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Af forskellige årsager besluttede jeg for nogle år siden at begynde at bruge ÆØÅ på undersider for især at fremme googles genkendelse af ordene i URL'en, hvilket jo også giver en dejlig highlight af de dele af URL'en, som folks søgning matcher, men også for at gøre det mere brugervenligt for danskere, der skulle genkende/indtaste en URL.

Min erfaring er, at der er ballade med det. Når du indtaster en ÆØÅ-URL, lader nogle browsere disse tegn stå, som vi godt kan lide, men andre UTF8-dekoder dem, og hvis de så copy/paster den ændrede URL, kan det give problemer, da pågældende browser så vil forsøge IGEN at dekode de nye UTF8-tegn, som fremkom, da den dekodede ÆØÅ-bogstaverne. På den måde kan den i princippet blive ved med at danne nye URL's, som jo ikke vil virke.

Når jeg kigger på bestemte sider i Google Analytics, kan jeg se, at den samme side står listet op med adskillige, forskellige bogstavkombinationer de steder, hvor der er ÆØÅ. Sidens performance varierer meget ved de forskellige kombinationer med især bounce raten, hvilket tyder på, at nogle simpelthen får fejl og går forgæves.

Jeg havde allerede besluttet, at vi skulle gå tilbage til de gammeldags, omskrevne URL'er uden farlige tegn, men jeg synes, det er interessant, at Wikipedia bruger det. Som du selv siger, så må det tyde på, at det måske ikke er helt tosset?!

Hvad siger SEO-folkene til det?? Er det et spørgsmål om teknik, eller er det stadig tosset, selv om Wikipedia gør det?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:
Hvad siger SEO-folkene til det?? Er det et spørgsmål om teknik, eller er det stadig tosset, selv om Wikipedia gør det?

At Wikipedia gør det skal du bestemt ikke tage som udtryk for, at det er godt :)

Dine erfaringer følger meget godt den de fleste andre har haft, eller får, når de for forvildet sig ud i danske tegn i URL'er. Så jeg kan fortsat kun anbefale at holde sig fra det.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok så konklusionen bliver altså: glem æøå - selv i urls. Tak for jeres svar.

Jesper

Fra Græsted
Tilmeldt 31. Oct 09
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også noget jeg har tænkt over, og selv om det er antydet her i tråden, vil jeg alligevel lige dobbeltjekke

Vil det sige, at Google "læser" aa som å, ae som æ, og oe som ø????  Er der nogen, der ved det med sikkerhed, eller er det blot "gætværk"?

Takker Smile

Vær et omvandrende kunstværk - T-shirts med motiv

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

google læser oe som ø. du kan næmt selv teste det ved at lave en google søgning på f.eks. soegning det første "hit" fremhæver ordet søgning. se her:

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK361&=&q=soegning&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

Håber at det hjalp :)

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Blasone:

Hvad siger SEO-folkene til det?? Er det et spørgsmål om teknik, eller er det stadig tosset, selv om Wikipedia gør det?

Det er et spørgsmål om teknik. Det virker uden problemer, hvis det er sat op rigtigt.
Det er Wikipedia et godt eksempel på.
SEO folkenes generelle svar tyder på, at teknikken de fleste steder ikke kan håndtere æøå i URL'en rigtigt.

Noget af problematikken er beskrevet her:
http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Det kan en kompetent web udvikler nemt klare.

JesperG:

Mit spørgsmål går på, om det er fornuftigt at medtage æøå i sin URL(altså i undersiderne)?

Det forløbige svar må være:
Når teknikken kan IKKE håndtere æøå: Nej - brug ae, oe, aa
Når teknikken kan håndtere æøå: ??????

Personligt bruger jeg æøå i mine URL'er og har ingen problemer overhovedet.
Jeg siger derfor Ja til æøå.


Allan Hansen
Fotograf og IT-nørd

Tilmeldt 17. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var ved at oprette en en Analytics konto til et domæne med ø i, kan det være derfor den blev ved med at sige "imput ubekendt" ? Har aldrig oplevet det før når jeg har lavet Analytics konto.

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)