Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

æøå i URL?

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

FrederikSand:

Jeg var ved at oprette en en Analytics konto til et domæne med ø i, kan det være derfor den blev ved med at sige "imput ubekendt" ? Har aldrig oplevet det før når jeg har lavet Analytics konto.

Internettet er endnu ikke klar til æøå i domæne-navn. Det vil virke nogle steder og ikke andre steder.
Indtil videre bør du købe - for et ø-domæne - det samme oe-domæne og lave en viderestilling fra dit ø-domøne til dit oe-domæne.

Tilmeldt 17. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Thanks. Sku lidt ærgeligt, men sådan er det vel.

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

For at lige give en idé om hvordan ÆØÅ (eller det der hedder IDN domæner fungerer):

IDN er primært kun understøtte af de nordiske sprog, mange oplever at når de er udenlands, så kan divs browsere (typisk fordi det er en ældre browser) ikke finde ud af det med ÆØÅ. Det er dog ikke ens betydende med at nettet ikke kan, for det kan det sagtens. Givet, der er ting man skal være opmærksom på når man roder med IDN domæner (de er f.eks. rigtig dårlige til email adresser.) men det kan sagtens lade sig give sig at anvende dem med succes, hvis blot man (eller har et web bureau der) ved hvad man laver.

Når det er sagt så er der mange systemer der ikke er "gearet" til at anvende IDN domæner eller ÆØÅ i adresselinjen. Google forstår det dog fint. (kan ikke huske om mozilla har fikset det men de havde en årgang et problem med IDN på .com domæner.)

IDN og Analytics:

For at få Google Analytics (kalder det GA fra nu af) til at forstå IDN domæner er du tvunget til at anvende punycode. Altså du opretter domænet i punycode (se senere for forklaring på hvad punycode er) og derfra gør du som du plejer i GA. Ja det er lidt svært at overskue data i GA på den måde men det virker. Og det er vel tros alt det vigtigste. :)

Punycode, hvad søren er det?

Nu bliver jeg lidt teksnisk men håber at det er forståeligt. Punycode er en måde at omkode en UTF-8 tekst (altså en streng der kan indeholde special tegn som f.eks café, æble, über eller lignende) til ASCII (som er de helt traditionelle karakterer fra a-z og 0-9.) som alle browsere og maskiner forstår. Punycode bruges til at konverterer IDN domæner til noget komputerer forstår.

Et godt eksempel er email adresser hvis man sender en mail fra bækkelund@ågården.dk til en anden mail så vil modtageren for det meste se den som xn--bkkelund-j0a@xn--grden-lrab.dk når den når frem i den anden ende. Dette er også grunden til at jeg ikke anbefale r ÆØÅ i domæne navne der skal anvendes til mail. Men det virker fint til hjemmesider.

puha det blev lidt langt men håber at det gav mening. :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

René Reinholdt:
Men det virker fint til hjemmesider

Ja, hvis man er ligeglad med SEO. Men det er også helt ligegyldigt for langt de fleste Wink

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 08
Indlæg ialt: 222
Fra  Trovatten Netspiren - Din helsekostbutik på nettet Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

René Reinholdt:
Men det virker fint til hjemmesider

Ja, hvis man er ligeglad med SEO. Men det er også helt ligegyldigt for langt de fleste Wink

Og hvis man er ligeglad med Adwords - så er æøå også helt fint!

Kig forbi min nye blog om Internet Marketing!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik Trovatten:
Og hvis man er ligeglad med Adwords - så er æøå også helt fint!

Ja, og man kunne fortsætte listen med en masse andre ting, som fjolser som jeg synes er vigtigt, men som man også bare skal se bort fra :)

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt fint at være uenig. Men vi bliver alle klogere hvis man rent faktisk argumenterer for sine synspunkter.

Det virker også mere troværdigt end blot at sige "jeg har ret fordi jeg har den pæneste hat eller det mest farveringe jakkesæt"

Stick out tongue

Mikkel: nu håber jeg at du kan tage en lille vits, uden at tage det som en personlig sviner Big Smile

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er helt fint at være uenig. Men vi bliver alle klogere hvis man rent faktisk argumenterer for sine synspunkter.

Det virker også mere troværdigt end blot at sige "jeg har ret fordi jeg har den pæneste hat eller det mest farveringe jakkesæt"

Stick out tongue

Mikkel: nu håber jeg at du kan tage en lille vits, uden at tage det som en personlig sviner Big Smile

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 08
Indlæg ialt: 222
Fra  Trovatten Netspiren - Din helsekostbutik på nettet Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke muligt at sende Adwords Trafik til en hjemmeside med ÆØÅ - Derfor er det en dårlig idé^

Kig forbi min nye blog om Internet Marketing!

Fra Randers
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 117
Fra  webnoerd.dk WEBNØRDERNE Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik: Det med adwords behøver vi ikke debatterer for der er vi enige :)

Jeg angreb Mikkels postulat om at man ikke kunne SEO på ÆØÅ for det vil jeg meget gerne se argumenter for. :)

(ikke dermed sagt at han ikke kan have gode argumenter men så vil jeg da meget gerne høre dem så man kan blive lidt klogere :)

ps: beklager dobbelt posten tidligere, (amino virker mig noget tung for tiden.)

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)