Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe PC fra firmakonto - moms, skat?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino

Jeg er helt ny og grøm udi det at være selvstændig - har netop fået mit CVR-nummer og lavet en firmakonto. Jeg skal lige være helt med på en ting ang. regnskab.

Jeg har pt. cirka 30.000 kr stående på firmakontoen - penge jeg endnu ikke har betalt moms/skat af. (hvilket jeg selvfølgelig har tænkt mig). Nu vil jeg gerne købe en arbejdsPC til 5000 incl. moms. Jeg kan trække de 1000 kr fra PCen når jeg skal indberette købsd/salgsmoms (ikke?) men er det ikke først efter pengene er blevet beskattet (selskabsskat) at jeg kan investere dem i udstyr til firmaet  ?

Altså kort sagt - er det ikke først efter jeg har betalt skat af min indtjente midler at jeg kan investere dem i forskelligt udstyr til firmaet?

Mvh.

Nybegynderen

Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller er det en ligeså god ide bare at bruge penge fra min private lønkonto (penge som er beskattet) ? Giver det dét samme?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan købe PC'en hvornår det skal være. Du skal naturligvis bare sørge for at have sat penge af til at svare den skat, du nu måtte skulle svare.

Ellers ville det jo være lidt en udfordring at købe noget som helst mellem 31.12.2009 og til skatten var gjort op i marts 2010.

Umiddelbart vil det (regnskabsmæssigt) være det letteste at købe udstyret gennem firmaet til at starte med, da du så kan fradrage både moms og PC-pris med det samme. Dog skal du selvfølgelig vurdere, om du bruger udstyret f.eks. 50/50 privat/firma, da det så kun er de 50% du kan fradrage.

En krølle ved at købe PC'en gennem firmaet og bruge den privat er, at du så skal svare multimedieskat (3000 kr/år) hvert år fremover, 

Så hvis vi tager udgangspunkt i en PC-pris på 5000 (4000 kr + 1000 kr moms) og en beskatning på 50%, så betales ialt kun 4000 - (4000 * 50% skat * 50% firmabrug) + (1000 * 50% privatbrug) = 3500 kr for den.

Men du betaler så også 3000 kr/år i privat multimedieskat, så medmindre du har andet der går over firmaregnskabet (mobil, fastnet, internet osv.), så kan det vist ikke svare sig at købe PC'en gennem firmaet og bruge den privat, men hellere købe den privat og ikke lade den figurere nogen steder i firmaregnskabet.

 

Jeg er dog ikke revisor, så hvis nogen mener dette er galt afmarcheret, hører jeg gerne fra jer  :o)

 

Hilsen Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Regnestykket går ikke helt op, idet Multimediebeskatningen er kr. 3.000 som skal beskattes, d.v.s. ca. kr. 1.200 - kr.1.700 alt afhængig af din øvrige personlige indkomst.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret - de 3000 er et beskatningsgrundlag og ikke en fast udgift. Tak for uddybningen :o)

Men konklusionen består stadig; at medmindre andre IT-ting ting kommer med ind i firmaet (mobil,fastnet,internet osv.), så kan det dårligt svare sig at købe PC'en til delt firma/privat brug gennem firmaet.

 

Hilsen Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Jensen:

Du har ret - de 3000 er et beskatningsgrundlag og ikke en fast udgift. Tak for uddybningen :o)

Men konklusionen består stadig; at medmindre andre IT-ting ting kommer med ind i firmaet (mobil,fastnet,internet osv.), så kan det dårligt svare sig at købe PC'en til delt firma/privat brug gennem firmaet.

 

Hilsen Allan

Jep Yes

Du skal tage hele pakken, ellers risikerer du en nettoomkostning skattemæssigt.

Hilsen

Tilmeldt 16. Jun 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld.. fatter hat! :)( HELT GRØN )

Hvad ender han med at skulle betale for den compute. 3500 kr fra firma kontoen. Og hvis han har betalt de 25 % i skat er det ikke nok.. siden der står 50 %.

Tilmeldt 7. Jun 14
Indlæg ialt: 49
Fra  ingen firma Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du køber den til 100% firma brug skal vel ikke betales skat af pengene du bruger på computeren. Jeg har tænkt mig at gøre det samme selv.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)