Vi har samme problem med at overvåge hvorvidt kunderne rent faktisk har en erhvervsadresse. Det oplagte scenarie vil være at kunden vælger erhvervspakke, fordi det er billigst. Vi afsender ordren, og modtager et gebyr fra Postdanmark. Jeg tør slet ikke gætte højt på hvad kunden vil sige hvis vi efterfølgende sender en faktura på gebyret til pågældende. Derved vil vi altid selv hænge på gebyret, og det kan blive dyrt med det antal pakker vi sender. Løsningen vil være, at der skal kodes check op imod CVR registret for at kunne verificere om kunden har ret til at vælge en erhvervsadresse. Det bliver dyrt, og er endnu et incitament for at få så mange kunder som muligt væk fra Postdanmark. Det er synd og skam da de faktisk er blevet en stabil samarbejdspartner. Vi er igang med at afprøve GLS og det kan jeg absolut ikke anbefale |
Jakodan.dk:Anden mulighed er, at jeg selv tjekker om firmaet er registreret på cvr.dk.. Men hvad så hvis det fx er et helt nyt firma, som ikke har fået cvrnr endnu? Eller hvis de har fået cvrnr fornylig og ikke har registreret sig som virksomhedsadresse på posthuset? Eller hvis firmanavnet er rigtigt, men de vil have sendt pakken til anden adresse - hvor skal jeg så vide fra, om den adresse er fx firmaets lager eller ejerens privatadresse?
I min verden, hvor man fakturerer en kunde, skal jeg have momsnummer på modtager i mit system og jeg tror nok, at det er et krav fra SKAT for kontrollens skyld.
Altså man skal have momsnummer på sine kunder i eget system, for at SKAT kan krydsrevidere afsender og modtagere.
Derfor burde det ikke være så svært, at når man opretter en kunde, så samtidig bede om cvr nummer.
mvh