Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance hjælp

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


Jeg er lidt i tvivl omk. i forhold til brugen af freelancere til diverse opgaver:

 

Hvis vi hyre nogle til at varetage en given opgave, er det så os som firma eller freelanceren, som ejer rettigheden til det, som bliver lavet ?

 

Min overbevisning er, at det er firmaet med mindre er andet specificeret i en kontrakt?

 

På forhånd tak

 

/Line
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror det er helt kontraktafhængigt, hvis man har lavet noget freelance og ikke skrevet under på at man overdrager rettighederne til virksomheden så tror jeg faktisk at hvis nogen har rettighederne i sidste ende så er det en selv.
- Men på den anden side kan du jo også vende den om og sige så snart der foreligger papir på at der er betalt for ydelsen, så burde virksomheden vel have en dokumentation for at den ejer det der er blevet fremstillet.

Der spiller sikkert mange ting ind i hvor de vil ligge i en konkret sag, men bottom fact vil jeg sige er at man ikke bruger freelancere til opgaver uden at have kontrakten i orden mhs. til rettigheder, ansvar osv. - det er i begge parters interesse.
Fra UK
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

hey line - din gamle buddy ditlev her :)


Det er mit indtryk at udvikleren ejer de imaterielle rettigheder til kildekoden, med mindre du udtrykkeligt har købt den med i kontrakten.

 

:)

d.

www.onapp.com

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line

Måske du kan finde hjælp at hente på www.freelancer.dk - hvor der blandt andet er et ekspertpanel til rådighed med vejledning - og jeg mener endda helt bestemt også siden indeholder nogle udkast til standard-koncept-freelance-kontrakter man kan hente ned og læse igennem...

Prøv det...

PS: Fandt lige frem til nedenstående link til dig, der sender dig direkte til siden med info til virksomheder...;

http://www.freelancer.dk/visArtikelPaaNiveau1.asp?artikelID=12

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Line.

Som andre også har givet udtryk for, er det netop omvendt.

I henhold til ophavsretslovens § 1, har den der frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, ophavsret til værket. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

Loven indeholder ingen definition på et edb-program, men det antages at ”et edb-program er en række instruktioner eller oplysninger, fikseret i en hvilken som helst form eller på et hvilket som helst medium, som tilsiger direkte eller indirekte at bringe en datamat til at angive, udføre eller opnå en bestemt funktion, opgave eller et bestemt resultat”.
Definitionen på et edb-program omfatter applikationsprogrammer (software) såvel som styre- eller operativprogrammer (firmware).

Derfor er det altid en god idé at få tingene nedfældet i en kontrakt i fremtiden.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)