Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

C5, hjælp til åbningsbalance

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy

Det er korrekt at du skal kreditere "Kapital Kontoen" når du bogfører ånningsbalancen. Kapitalkontoen skal være lig den anpartskapital du stifter selskabet med, altså t.kr. 125 eller 500.

 

Hilsner

RevisorenWink

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt få det til at stemme.

Jeg har omsætningsaktiver (aktiv, Y kr.), som er arbejde udført i form af konsulenttimer. Til dette har jeg i C5 oprettet en konto der hedder "Konsulentydelser", og dem debiterer jeg på denne konto.

Derfor har jeg også en egenkapital (passiver, Y kr.). I min C5 kontoplan, er den mest tilsvarende konto jeg kan finde "Kapital primo" (type Status) under overskriften EGENKAPITAL. Skal jeg så kreditere de Y kr. her?

Men disse Y kr. står i banken og skal selvfølgelig ind på kontoen Bank. Så skal jeg derfor også debitere det til denne konto?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy,

Jeg er bange for at du får blandet noget sammen her.

1) dine konsulentydelser er ikke ikke omsætningsaktiver hvis du har fået penge for dem.

2) den helt simple løsning i dette eksempel er Kredit Kapital primo og debet din bank.

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Der faldte det hele lige på plads tror jeg. Ved ikke lige hvorfor jeg har fokuseret så meget på det andet. Det her giver jo meget god mening :-)

Men en lille ting - kan du forklare hvorfor det er, at jeg krediterer kontoen "Kapital primo"? Det synes jeg ikke helt, at jeg kan se logikken i.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Jakobsen:

Jeg kan ikke helt få det til at stemme.

Jeg har omsætningsaktiver (aktiv, Y kr.), som er arbejde udført i form af konsulenttimer. Til dette har jeg i C5 oprettet en konto der hedder "Konsulentydelser", og dem debiterer jeg på denne konto.

Derfor har jeg også en egenkapital (passiver, Y kr.). I min C5 kontoplan, er den mest tilsvarende konto jeg kan finde "Kapital primo" (type Status) under overskriften EGENKAPITAL. Skal jeg så kreditere de Y kr. her?

Men disse Y kr. står i banken og skal selvfølgelig ind på kontoen Bank. Så skal jeg derfor også debitere det til denne konto?

Et godt råd og fordi jeg selv har erfaret dette hos mange kunder, vil være at kontakte din revisor og/eller bogholder (evt. selv deltage i et bogholderi kursus eks. dem som Annette udbyder).

Hvis du ikke opstiller dit regnskab korrekt  endsige din åbningsbalance, så koster det kassen  at rette op på det især hvis SKAT stiller spørgsmålstegn ved din bogføring.

Det lyder ikke til du har det mest komplicerede regnskab, så det vil ikke koste dig meget at få en bogholder eller din revisor til at sætte dig godt fra start.

Bare et råd - ikke mere end det :-)

Held og lykke med debet/kredit verden
/Søren

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et møde med min revisor d. 19 i denne måned hvor jeg vil bede ham kigge på det jeg sidder og laver her. Men jeg vil gerne forsøge selv inden - fordi jeg føler jeg lærer rigtig meget af det.

Pt. har jeg ikke råd til et kursus, men det ville selvfølgelig være at foretrække. Jeg må klare mig med Amino og nogle bøger jeg har investeret i, som jeg er ved, at arbejde mig igennem.

Og Amino er en rigtig god ressource. Vil gerne sige tak til især Flemming og Annette for hjælp i denne tråd :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål angående de ubetalte fakturare jeg skal have overfør med til det nye år.

Jeg har læst mig frem til, at det er bedst at oprette de fakturaer som jeg skal have med over i C5. Dette har jeg gjort med deres faktura nr. (uden de er blevet bogført i finans), og for de debitorer de berører. Jeg kan også nu se en Saldo ved dem i debitorkartoteket. Så langt så godt.

Mit spørgsmål er så, om jeg også skal indtaste de fakturaer i min kassekladde? Eller om det jeg har gjort er nok? Og deres saldo så stadig står der, klar til at blive krediteret i det nye regnskabsår?

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy,

Hvilken dato har du oprettet fakturaerne? Når du har bogført faktura har du jo også bogført salg! Salget må jo alt andet lige været mod posten til fakturaen. Og salget er jo allerede bogført en gang sidste år.

Hvordan har du bogført åbningen ind? Som jeg anbefalede eller som Anette anbefalede?

Under alle omstændigheder ville jeg have lavet posteringerne i finanskladden og ikke i debitor modulet......

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Her har jeg lavet en oversigt over alle de fiktive postering jeg har lavet for at teste:

Dato Konto navn Debet Kredit
31.12.09 Bank 1000
31.12.09 Firma 1 50
31.12.09 Firma 2 70
31.12.09 Kapital primo 900
31.12.09 Udgående moms 720
31.12.09 Indgående moms 500

Er dette korrekt? Umiddelbart synes jeg det ser rigtig ud, også hvis jeg danner primoposteringer. Firmaerne er blevet faktureret d. 28 december, og falder til betaling midt i januar.

Ser jeg under de to debitorer, optræder den bogførte saldo korrekt, og er dermed klar til at blive krediteret, når jeg bogfører betalingen.

Hvad mener du?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)