Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tryk og salg af logo-klistermærker

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i den situation at min partner og jeg har fået en god kontakt til en virksomhed der laver klistermærker i høj kvalitet. Vi går med tanker om at tilbyde kunder klistermærker med genoptrykning af logoer til deres cykler (restaurationsprojekter). Vi ved at dette sker flere steder i landet, men jeg er i tvivl om hvorvidt der overhovedet er lovligt at trykke og sælge logoer som jo tilhører andre virksomheder.

Et argument for at dette juridisk set skulle kunne lade sig gøre er at logoerne blev brugt for flere årtier siden og at retten til dem derfor er forældet, men jeg kan ikke finde belæg for denne påstand.

Kan i hjælpe mig?

 

Et eksempel på hvad vi kunne tænke os at lave er disse:

http://cgi.ebay.com.sg/Benotto-vintage-decal-set-Campagnolo-ride-New-/300278359335

 

Gode hilsner

Kristian

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen?

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der ved hvem vi kan kontakte om det her spørgsmål?

Fra Århus
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian,

Umiddelbart vil jeg mene, at disse mærker er varemærkebeskyttet (Copyrighted), så en direkte kopiering og videresalg vil formentlig være i strid med gældende lov herfor.

Du kunne jo evt. prøve at spørge fx. Patentgruppen, som jo netop sidder med patentsager. Evt. prøv et gratis råd fra dem, idet du har en forretningesidé, som du måske gerne vil have "patenteret" - men inden liiige skal sikre dig, at idéen er ok osv... :)

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Krkli

Det korte svar er, at de logoer, som du omtaler i de fleste tilfælde formentlig vil være beskyttet enten ophavsretligt eller varemærkeretligt. Det betyder, at du ikke kan bruge dem uden indehaverens samtykke.

Et varemærke "forældes" i princippet aldrig så længe det anvendes erhvervsmæssigt. Derimod er ophavsretten tidsbegrænset, typisk til 70 år efter skaberen (ophavsmanden) dør. Det afskærer dig fra at anvende en stor mængde logoer, men udelukker altså ikke, at du genoptrykker fx gamle tegninger mv., som hverken er beskyttet varemærke- eller ophavsretligt.

Skriv endelig hvis der er mere, du vil vide.

Mvh.

LegalAdvice

v./Kristian

 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar!

 

Skal det forstås således at de trykkerier/butikker der genoptrykker/sælger logoer (i det her som klistermærker til gamle cykelstel) bryder logoejernes ophavsret?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke nødvendigvis. Jeg har brug for at se hvert enkelt logo for at vurdere om det er tilfældet. Eksempelvis er det muligt, at der er tale om gamle varemærker, som ikke længere er i brug og som heller ikke har den fornødne originalitet til at nyde ophavsretlig beskyttelse. Den slags kan som udgangspunkt frit anvendes. Det vil du også kunne benytte dig af.

Derudover kan det være, at producenterne har licensaftaler med eventuelle rettighedshavere.

På den anden side er det ikke umuligt, at krænkelser rent faktisk finder sted. Mange virksomheder er ikke opmærksomme på, at deres produkt krænker andres imaterielle rettigheder. Det ser jeg ofte eksempler på.

Mvh.

LegalAdvice

v./Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)