Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor finder jeg information omkring regler til ansættelse af en elev/ungarbejder?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne ansætte en ungarbejder. (Min egen datter) Jeg vil bare gerne have formaliteterne i orden!

- Hvor finder jeg det?

Det jeg gerne vil vide er;

Lønsatser, kontrakter, opsigelse, timeantal. Skal jeg meldes i barselsfond og ellers?

Hvad er reglerne ungarbejder kontra elev?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Linda

De forskellige fagforeninger såsom HK har typisk en masse materiale liggende som du kan tage udgangspunkt i.

 

Mvh Kim

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Linda,

Hvor mange timer ansætter du hende ?

Fra Svendborg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

- Det er jo det, at jeg nok ikke ansætter hende på faste timer, da det kommer an på kunderne!

- Så vi overvejer om det evt kunne være smartest, at hun bliver selvstændig og lejer sig ind i klinikken?? (hun er 17 år)

Ved du evt noget om det?

Mange tak

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Linda

Der er et par ting du skal være opmærksom på ved ansættelse af egne børn. Jeg er ved at skrive et indlæg om emnet på min nye blog, men du kan da godt få en lille forsmag Smile

Som udgangspunkt kan et barn kan lovligt arbejde når det er fyldt 13 år og der er intet der forhindrer dig i at ansætte dine egne børn, så længe det er på normale vilkår.

Såfremt der er tale om en personlig virksomhed (ikke ApS eller A/S) kan lønnen til egne børn dog først fradrages når børnene er fyldt 15 år. 

Dit barn har et personfradrag på kr. 32.200 som med fordel kan anvendes.

Der har dog været flere sager hvor SKAT har stillet strenge krav til dokumentation af arbejdet og antal timer. Det er dog i de tilfælde hvor der er tydeligt at systemet udnyttes og børnenes arbejde er rent proforma.

Husk derfor:

Hvis der er andre ungarbejdere i din virksomhed skal lønnen til dine egne børn ikke skille sig markant ud.

  1. Lønnen skal svare til arbejdspræstationen.
  2. Udbetal lønnen til en konto der er oprettet i børnenes navn og IKKE blot til din egen private konto.
  3. Lade være med at ligge den årlige løn på kr. 32.200, således at det stemmer nøjagtigt overnes med hvad barnet må tjene.
  4. Giv børnene en reel arbejdsfunktion.  

Min nye blog www.revisorblogger.dk, skulle gerne være oppe og køre inden for den nærmeste fremtid. Håber du/i kan bruge det.

Fra Svendborg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for udførligt svar, jeg vil lige sige mit barn er 17 snart 18 og påtænker nu måske at hun bliver selvstændig og "bare" lejer sig ind i min klinik, således, at jeg får en vis procentsats af hvad hun tjener!!

- <Så skal hun godt nok selv lave regnskab osv, men jeg skal ikke gøre meget andet end, at lave eget regnskab, og hun bliver ikke anat på bestemt time antal, hun kan selv styrer hvordan og hvornår!!??

Og lønnen vil være unægteligt meget bedre end hvis hun sidder ved kassen i et supermarkede

Men hvad siger reglerne om dette, når det er mit eget barn??

- Min anden indlejer er på samme vilkår, dog bare en anden procentsats, da de laver hvert sit forskellige arbejde!!??

Mvh Linda Smile

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Linda,

Det er der ingen problemer i.

Fra Svendborg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak ;)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)