Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er spam?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Det står mig klart at det er ulovligt som virksomhed at henvende sig uopfordret til andre virksomheder elektronisk, såfremt henvendelsen er med henblik på afsætning. Ifølge min nudansk ordbog dækker ordet afsætning over et decideret salg.

Mit spørgsmål går på hvorvidt det er lovligt at henvende sig uopfordret til en virksomhed, hvis det ikke er med henblik på salg - fx i tilfældet af man vil gøre opmærksom på en gratis tjenesteydelse?

På forhånd tak.



Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
I langt de fleste tilfælde vil det også være spam, da der bag den gratis tjenesteydelse ofte ligger et betalingssystem, som man prøver at lokke kunden over på. I eBrev tilbyder vi f.eks. gratis forsendelse mod reklamer i nyhedsbrevet, men optimalt set vil vi gerne have alle kunder til at være betalende kunder. Vi må derfor ikke sende en uopfordret e-mail ud til andre virksomheder, hvor vi anbefaler vores gratis løsning, da målet for os altid vil være at konvertere gratisbrugere til betalende brugere.
Velgørende organisationer, politiske partier o.l. må dog gerne henvende sig uopfordret elektronisk, da de ikke har afsætning af et produkt for øje. Man kan dog altid diskutere hvorvidt Ritt f.eks. ikke har en hvis økonomisk interesse i at blive valgt til overborgmester, men videre juridisk bliver det nok ikke. :)

Se evt. diskussionen i dk.videnskab.jura for et par dage siden: http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/11e5966a87787d31

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Såvidt jeg forstår er spørgsmålet om du er "erhvervsdrivende" eller ej. Det er politiske partier og hælpeorganisationer ikke, og derfor må de gerne "spamme" løs - og gør det

En virksomhed er derimod altid (såvidt eg kan regne ud) erhvervsdrivende pr. definition, og derfor vil alle elektroniske henvendelser uden forudgående aftale være spam.

Men man må gerne fyld vores postkasse 7 dage om ugen med papirspam.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12-11-2006 19:11:36 Forfatter: Mikkel deMib En virksomhed er derimod altid (såvidt eg kan regne ud) erhvervsdrivende pr. definition, og derfor vil alle elektroniske henvendelser uden forudgående aftale være spam.
 


Ja, elektroniske henvendelser, der har til formål at reklamere for et produkt eller ydelse.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, Lasse, der tror jeg du tager fejl. Det er det at du faktisk ER erhvervdrivende som gør at du ikke må sende sådanne elektroniske skrivelser ud. Det er ligemeget om du selv synes den enkelte email er kommerciel af natur eller ej.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12-11-2006 20:14:19 Forfatter: Mikkel deMib Nej, Lasse, der tror jeg du tager fejl. Det er det at du faktisk ER erhvervdrivende som gør at du ikke må sende sådanne elektroniske skrivelser ud. Det er ligemeget om du selv synes den enkelte email er kommerciel af natur eller ej.


En elektronisk henvendelse må såmænd gerne være af kommerciel karakter. Den må bare ikke være sendt uopfordret med henblik på at reklamere for eller afsætte et produkt eller ydelse.

 

"§6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Henvendte jeg mig eksempelvis til dig med et forslag om et samarbejde, ville e-mailen på sin vis have kommerciel karakter og det kan selvfølgelig ikke betragtes som spam (medmindre jeg sender xx antal eksemplarer afsted).

Din formulering, som jeg i første omgang kommenterede, lød på at erhvervsdrivende slet ikke må henvende sig til forbrugere eller andre erhvervsdrivende elektronisk - uden forudgående accept.

Men ja, det er (heldigvis) for så vidt ligegyldigt om jeg ikke opfatter "min mail" som reklame eller et tilbud, hvis det objektivt set er tilfældet.

Fra Bagsværd
Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 121
Fra  GULDNUMRE Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg troede at spam var masseudsendelse af email. Hvis man sender en virksomhed en en konkret email omkring køb af ens produkt er der vel ikke tale om spam - eller er der?


www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12-11-2006 20:56:32
Forfatter: Trislo
Jeg troede at spam var masseudsendelse af email. Hvis man sender en virksomhed en en konkret email omkring køb af ens produkt er der vel ikke tale om spam - eller er der?



Jo, desværre.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for de mange besvarelser!

 

Jeg føler dog desværre ikke helt de rammer kernen i spørgsmålet.

 

Det er vigtigt for mig at understrege at en sådan tjenesteydelse er og vil forblive gratis samt uden reklamer eller andet brugeren (eller andre) betaler for. Markedsføringsloven nævner ordet "afsætning" - hvilket betyder salg. Da det ikke er muligt at tjene penge på tjenesteydelsen, mener jeg ikke der er tale om såkaldt afsætning. Der står ikke i loven at en erhvervsdrivende ikke må tage uopfordret kontakt til andre, kun hvis dette er med henblik på afsætning.

 

Jeg har sendt et brev til Forbrugerstyrelsen, så må vi se hvad de svarer...

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12-11-2006 21:07:34 Forfatter: Idim
Tak for de mange besvarelser!


Jeg føler dog desværre ikke helt de rammer kernen i spørgsmålet.


Det er vigtigt for mig at understrege at en sådan tjenesteydelse er og vil forblive gratis samt uden reklamer eller andet brugeren (eller andre) betaler for. Markedsføringsloven nævner ordet ''afsætning'' - hvilket betyder salg. Da det ikke er muligt at tjene penge på tjenesteydelsen, mener jeg ikke der er tale om såkaldt afsætning. Der står ikke i loven at en erhvervsdrivende ikke må tage uopfordret kontakt til andre, kun hvis dette er med henblik på afsætning.


Jeg har sendt et brev til Forbrugerstyrelsen, så må vi se hvad de svarer...



Jeg er ret sikker på, at de vil svare, at det er ligegyldigt om tjenesteydelsen er gratis eller ej. Det er stadig spam. Får du et andet svar, må du selvfølgelig meget gerne poste det herinde.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)