Mit spørgsmål går på hvorvidt det er lovligt at henvende sig uopfordret til en virksomhed, hvis det ikke er med henblik på salg - fx i tilfældet af man vil gøre opmærksom på en gratis tjenesteydelse? På forhånd tak. |
Hvad er spam?
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
Velgørende organisationer, politiske partier o.l. må dog gerne henvende sig uopfordret elektronisk, da de ikke har afsætning af et produkt for øje. Man kan dog altid diskutere hvorvidt Ritt f.eks. ikke har en hvis økonomisk interesse i at blive valgt til overborgmester, men videre juridisk bliver det nok ikke. :) Se evt. diskussionen i dk.videnskab.jura for et par dage siden: http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/11e5966a87787d31 |
En virksomhed er derimod altid (såvidt eg kan regne ud) erhvervsdrivende pr. definition, og derfor vil alle elektroniske henvendelser uden forudgående aftale være spam. Men man må gerne fyld vores postkasse 7 dage om ugen med papirspam. |
Ja, elektroniske henvendelser, der har til formål at reklamere for et produkt eller ydelse. |
|
En elektronisk henvendelse må såmænd gerne være af kommerciel karakter. Den må bare ikke være sendt uopfordret med henblik på at reklamere for eller afsætte et produkt eller ydelse. "§6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det." Henvendte jeg mig eksempelvis til dig med et forslag om et samarbejde, ville e-mailen på sin vis have kommerciel karakter og det kan selvfølgelig ikke betragtes som spam (medmindre jeg sender xx antal eksemplarer afsted). Din formulering, som jeg i første omgang kommenterede, lød på at erhvervsdrivende slet ikke må henvende sig til forbrugere eller andre erhvervsdrivende elektronisk - uden forudgående accept. Men ja, det er (heldigvis) for så vidt ligegyldigt om jeg ikke opfatter "min mail" som reklame eller et tilbud, hvis det objektivt set er tilfældet. |
|
www.Guldnumre.dk - Få dig et unikt mobilnummer. Et guldnummer huskes af alle!
Jo, desværre. |
Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff
Tak for de mange besvarelser! Jeg føler dog desværre ikke helt de rammer kernen i spørgsmålet. Det er vigtigt for mig at understrege at en sådan tjenesteydelse er og vil forblive gratis samt uden reklamer eller andet brugeren (eller andre) betaler for. Markedsføringsloven nævner ordet "afsætning" - hvilket betyder salg. Da det ikke er muligt at tjene penge på tjenesteydelsen, mener jeg ikke der er tale om såkaldt afsætning. Der står ikke i loven at en erhvervsdrivende ikke må tage uopfordret kontakt til andre, kun hvis dette er med henblik på afsætning. Jeg har sendt et brev til Forbrugerstyrelsen, så må vi se hvad de svarer... |
|
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)