Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er ny i samtaleflow, hvordan er dette ?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

hej AMinoer

Jeg er helt ny i det med at lave opsøgende salg og fået et telemarketing firma til at tage opgaven. Jeg vil dog også gerne selv prøve det af og ringe ud til lidt folk

Jeg har lavet mit første udkast til et samtale flow, ved ikke helt hvordan  det lyder.

Håber i kan give lidt feedback på hvad der virker og hvad der ikke gør

 

Mikkel

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej MikkelFriis,

I store træk synes jeg, at det ser ganske fornuftigt ud, men da jeg selv har siddet i et callcenter på vegne af velgørende organisationer som Amnesty International og Verdensnaturfonden, ved jeg, hvor hårdt benarbejde det er -- selv når man er instrueret i, hvordan man skal gribe det an. Derfor havde vi også et manuskript, vi kunne følge, så det er bestemt en god idé, at du har sat dig ned og tænkt over det i stedet for bare at kaste dig ud i det.

Der, hvor jeg ser et hul, er i rubrikken "Nej tak, det har ingen interesse". Der skal du nok være forberedt på at ende oftere, end du lige håbede på, så derfor vil jeg helt klart anbefale dig at tilføje nogle af salgsargumenterne fra "Ja tak, det vil jeg gerne", som du hurtigt kan indskyde, hvis de siger nej. De skal jo vide, hvad de siger nej til. Mange siger nej pr. refleks, og det skal du helst forebygge.

Vær i det hele taget forberedt på, at det kræver lidt øvelse. Varme, lune og ikke mindst humor - evnen til hele tiden at have en god respons klar - vil skabe meget mere sympati for dig og dit produkt.

Du kan evt. også bede dit callcenter om at sende dig en kopi af deres manuskript som inspiration.

Held og lykke med det!

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 23. Mar 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Heheh lyder da godt. Men mon ikke den sidste sætning skal siges på en måde, så man ikke bliver fornærmet..

den med du sender fakturen.... Måske skal du fortælle dem hvad det koster og så derefter spørge om de vil tilmeldes..

 

Hvordan vil du betale din telemarktingfira...Bestaler du for et antal opkald de laver eller betaler du for de kunder de skaffer?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet en aftale om 300 opkald og giver 16,000 + moms for det :-)

 

Jo der skal selvf noget med pris ind i det, god pointe

 

MIkkel

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg lige spørge indtil det der står i teksten!??

 

De 20% på Mols-Linien, hvordan hænger de sammen? er det på samtlige afgange, eller kun på de "billige" afgange osv osv..

 

For er det på alt, er det jo knagemig interessant!!!!

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mattias.

Ja spørg endelig løs :-)

Det er op til 20%, så ikke afgange til den gode pris ;-) Teksten er også mere stikord til samtalen.

SYnes selv vi har forhandlet super priser hjem

 

mikkel

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha oki..

 

Så er det desværre ikke tillokkende nok, var ved at få kaffen galt i halsen da jeg læste det (hvis jeg elles drak kaffe).

Men helt sikkert brugbart for nye, der ikke allerede har en del trafik, og dermed rabat på linien. Og det er guldværd, specielt i forhold til konkurrencen med de helt store speditører..

 

Og, som en der hver dag modtager opkald fra uendeligt mange, med lige præcis det produkt jeg ikke kan undvære, så er det utroligt dejligt at du giver muligheden for bare at få tilsendt en e-mail med info. Dels kan jeg læse det når jeg har tid, og dels er det seriøst, at du rent faktisk kan sende en e-mail. Som mange af en elelr anden grund ikke kan "Vi kan ikke sende en mail med info, kun en ordrebekræftelse, men så kan du jo bare læse der hvad det er du har købt" bla bla.. de spilder ens tid... Så NICE!!!!

Og får du yderligere rabat på linien, så lad mig lige høre...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Nu kender jeg ikke specifikt til vognmandsbranchen, men jeg synes du i indledningen åbner op for alt for mange "nej'er".

Du kan vende den om, og spørge dig selv hvad du ville svare, hvis du blev ringet og præsenteret for den indledning?

Min erfaring siger at du har størst mulighed for at få succes, hvis du får en lille fortrolighed med køber. Og den tror jeg bedst du får, hvis du lader ham/hende tale lidt. Det bedste vil jo være hvis det er dem der taler mest, og du ikke siger alverden. Så længe det er dig der styrer hvor samtalen er på vej hen.

Redskabet til det er at stille en række spørgsmål som de ikke bare kan svare ja eller nej til, da det nok ligger i vores natur bare at sige nej til folk vi ikke kender, og vi ved prøver at sælge os noget.

Derfor skal du have gang i de klassiske HV spørgsmål: Hvad, hvor, hvorfor osv. Altså spørgsmål hvor svaret ikke kan være ja eller nej, men hvor du "tvinger" køber til at tale lidt. Og naturligvis helst spørgsmål der kan prikke lidt til noget du ved irriterer dem lidt at de mangler, og du ved at du kan tilbyde det. Det kunne evt. være rabatter på diesel eller Mols Linien.

Spørgsmålene til dette kunne være:

  • "Hvor ofte kører du mellem Sjælland og Jylland?", (Jeg er ikke så geografisk skarp, men mener at det er der Mols linien opererer Smile )
  • Hvilken forbindelse tager du når du kører denne rute? (Her vil det være en fordel, hvis du ved det er Molslinien)
  • Hvor stor rabataftale har du på forbindelsen mellem Jylland og Sjælland?

Dette er gjort meget simpelt, og skal naturligvis rettes til. Men med denne fremgangsmåde får du lidt oplysninger ud af køberen, og evt. gjort opmærksom på, at han betaler for meget for at tage Mols Linien.

Du kan så følge op med samme fremgangsmåde på diesel, firmatøj osv. Når du mener du har oplysninger nok, er det tid til at opsumere lidt:

"Okay, bare lige for at være sikker på at jeg har forstået det rigtigt: Du tager Mols Linien 3-6 gange om ugen, og har ikke nogen rabat på denne tur? (Kunde:"Ja")

Du køber dit firmatøj hos XX, og giver xx kr. pr. del? (Kunde: "Ja")

Du køber Diesel hos XX og får kun XX øre i rabat? (Kunde: Ja")"

Nu har du fået en masse accepter på at det er helt i skoven, den måde han gør tingene på i dag. Så burde det være en formsag at få ham til at acceptere dit produkt. Det er i hvert fald svært at komme udenom at du kan tilbyde ham noget han mangler, for det har han lige sagt ja, ja og ja til. Så er det lidt svært at vende det til et "nej".

Så nu skal han bare lukkes. Det kan du enten forsøge ved at gå direkte på:

"Hvis jeg kunne tilbyde dig 20 % rabat på Mols Linien, kunne det så være interessant?

Hvis jeg kan give dig 1,15 kr. rabat på diesel, er det så også noget du kunne bruge?"

Osv. Så skulle det gerne ende ud med at du får en række ja'er mere, og kan gå direkte til næstsidste punkt.

Den alternative metode (hvis du er i tvivl om du har ham på krogen) er at stille stort set samme spørgsmål, men at lade kunden fortælle hvor meget dit produkt ville betyde for ham:

"Hvis jeg kunne tilbyde dig 20 % rabat på Mols linien, hvad tror du det ville spare dig for på årsbasis?

Hvis du kan få 1,15 kr. rabat på diesel, hvad vil det så betyde for din virksomhed?"

osv.

Det skulle gerne ende ud med at han mere eller mindre selv har regnet ud, og forhåbentlig har sat ord på, at han kan stoppe mange flere penge i lommen på årsbasis, og derfor næsten ikke kan vente med at komme i gang. Nu betyder det heller ikke så meget, hvad dit årsabonnement koster (hvilket jeg synes du springer meget let over i dit flow).

Det bliver en hel del længere end "vil du have besparelser gennem os, ja/nej? Men til gengæld tror jeg du vil få væsentlig større sandsynlighed for et ja.

Hvis kunden siger nej, kan jeg se at du vil sende en e-mail som han måske lige åbner, sandsynligvis lukker den igen. Hvis du er heldig bliver den liggende i indbakken, men næppe fundet frem på et senere tidspunkt.

Jeg kender selvfølgelig ikke økonomien i det projekt, men du bør lave noget lækkert præsentationsmateriale du kan sende fysisk til dem. Det tror jeg du vil komme længere med. Men det er selvfølgelig en omkostning.

Det sidste punkt er jeg heller ikke helt begejstret for. Du har fået en mundtlig accept, men aftalen er ikke i hus før han har skrevet under, eller betalt fakturaen. Og der synes jeg du springer for hurtigt til den del.

Jeg ville nok sige noget i ret´ning af: "Jeg opretter dig med det samme, og sender en bekræftelse til dig. I denne bekræftelse ligger også en faktura, og så snart vi har registreret din indbetaling, kan du få glæde af alle besparelserne og fordelene" Eller noget i den stil Jeg synes i hvert fald du springer meget hurtigt til hvorfor du sidder og ringer tilham: For at sende en faktura. Det ved han naturligvis godt, men der er ingen grund til at tvære detud i ansigtet på ham.

Det blev vist meget langt, og jeg er sikker på at der er mange andre, der vil have en anden indgangsvinkel til det. Så dette er bare mit forslag til havd du kan ændre. Så kan du tage det du kan bruge, og droppe resten Smile

God påske, og held og lykke.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

@igang

 

Jeg er helt og aldeles uenig... Men jeg tror netop også det har med branchen at gøre. ;-)

Hvis jeg sidder på et kontor og styrer lastbiler, eller sågar sidder ude i en bil, og kører mens jeg passer telefonen, så vil jeg gerne bare have hurtig info, kunne sige ja og nej, og færdig. Og jeg læser rent faktisk mails senere.

Der er intet værre end sælgere der vil have lange underlige samtaler, og god dialog osv osv. Jo, det ville være fint i alle mulige andre erhverv, hvor man ikke har så meget at lave, hjernen skal jo kører hele tiden her!

Men i vognmandsbranchen har man uendelig travlt, der kommer mails ind, som skal svares på inden for minutter, for ellers er den gode forretning røget osv osv. Overskuddet laves fra sekund til sekund, det samme gør underskuddet. Derfor Mikkel, så uendelig meget tak, hvis du gør som på papiret! :-)

 

Hvis produktet er godt, så kan jeg love for det kan sælges med få fakta. Derimod er det noget juks, så sæt hellere en del flere ord på! ;-)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mattias Sonne:
Hvis produktet er godt, så kan jeg love for det kan sælges med få fakta. Derimod er det noget juks, så sæt hellere en del flere ord på! ;-)

Hov, der bliver jeg nød til at reagere! :o)

Jeg synes absolut ikke jeg sælger noget juks. Tværtimod leverer jeg som regel væsentlige besparelser og/eller forbedringer til de virksomheder der vælger at samarbejde med mig. Men problemet er, som du også selv er inde på, at kunderne derude bliver kimet ned af mere eller mindre seriøse sælgere flere gange dagligt. Ofte er det unge mennesker der ikke aner en dyt om de produkter de sælger, og det skinner tydeligt igennem så snart de åbner munden.

Hvis jeg bare ringede op spurgte om modtageren er interesseret i at spare på sin telefonregning ja/nej, vil jeg få uanstændigt mange nej'er Smile

Jeg prøver som regel nye ting af, for at finde ud af hvad der "tricker".  Så jeg har også taget en hel uge med denne indgangsvinkel. Det er nok den uge hvor jeg har foretaget flest opkald, men ikke den uge hvor jeg har startet flest sager.

Jeg er ikke sikker på at i har væsenligt mere travlt end så mange andre, men til gengæld vil jeg medgive at det er en af de mere pressede brancher, og derfor skal der der træffes hurtige og rigtige beslutninger.

Men det var mere for at reagere på at produktet skulle være dårligt, hvis du er nød til at sælge det på en "rigtig" dialog. Det er jeg ikke enig i.

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)