Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Glemt at indtale pension??

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

se i din overenskomst...

nedenstående er klippet fra industriens pension..

http://www.industrienspension.dk/forside/virksomheder/v_g_r_det_nemt_at_administrere_pension/v_regler_for_indbetaling_af_pension_.htm#elever

Indbetaling af pension til lærlinge og elever

Lærlinge og elever er som regel ikke omfattet af pensionsordningen. Men der er undtagelser:

  • For medarbejdere, der er fyldt 20 år, og som har udstået læretiden, medregnes læretiden i den anciennitetsgivende beskæftigelse.
  • Medarbejdere, der begynder en erhvervsuddannelse på en virksomhed inden for pensionsordningens område efter at være blevet omfattet af pensionsordningen, fortsætter med at være omfattet af ordningen under uddannelsesperioden.
  • Lærlinge, der påbegynder en erhvervsuddannelse inden for branchen efter det fyldte 20. år, skal omfattes af pensionsordningen, når 9 måneders anciennitet er opnået.
  • Hvis der er en lokalaftale der bestemmer, at der skal indbetales pensionsbidrag for lærlinge og elever, skal den naturligvis følges.

 

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg tror det er en rigtigt dårlig idé, hvis du nu vil til at diskutere eller være på tværs omkring en pension du har glemt at indbetale, medmindre du først undersøger om du kunne være omfattet af en bod. (læs bøde)

Fejlen er jo entydigt din, - det er dig der har glemt indbetalingen.  Det er så spørgsmålet om der kunne være andet du har glemt?

Fagforeningen vil jo gennemgå lærlingens lønsedler og arbejdssedler, og hvis det skal være rigtigt rigidt er hvert enkelt glemt tillæg, hver især et brud på overenskomsten. Hvert eneste brud kan udløse en selvstændig bod.

Dialog med fagforening/lærling er vejen frem i denne sag.

Spørg "dumt" i fagforeningen, du vil jo bare gøre det rigtige, ikke sandt? - og lad så dem opgøre kravet, så lærlingen får hvad han skal have.

Jeg skriver dette for at hjælpe dig, det er såre menneskeligt at glemme noget, men se i øjnene at du sidder på den tyndeste gren, og du derfor skal lade være med at sprælle så meget.

Det koster ikke lærlingen èn krone at lade fagforeningen køre sagen for ham, det er noget helt andet for dig.

Michael

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Dyrebilen.dk:

Jeg tror det er en rigtigt dårlig idé, hvis du nu vil til at diskutere eller være på tværs omkring en pension du har glemt at indbetale, medmindre du først undersøger om du kunne være omfattet af en bod. (læs bøde)

Fejlen er jo entydigt din, - det er dig der har glemt indbetalingen.  Det er så spørgsmålet om der kunne være andet du har glemt?

Netop det jeg mente men ikke formulerede, men forsøgte at henvise til via linket. Så tror Lanther misforstod tingene grundet jeg ikke skrev så meget - så lige nogle stjerner herfra fordi du skærer det ud i pap Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ikke på tværs omkring min lærlings pension, det er forkert fortolket. Jeg skriver netop at han selvfølgelig skal have de 8% som jeg har glemt at indbetale, ingen diskusion om det, jeg snyder ikke folk.

Det som nager mig (og som jeg startede tråden med) er de 4% som jeg ikke har fået fratrukket i hans løn  Pengene har han jo fået udbetalt til hans egen fordel. Derfor mener jeg bare at der er uretfærdighed til hvis han kan bonne mig for disse 4% gennem fagforeningen.

For at skære det ud i pap. Hans løn gennem læretiden skulle have været kr. 20.000 mindre hvis jeg havde overholdt reglerne!!!

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har glemt, hænger du desværre også på arbejderandelen..

Hvorfor overhovedet betale noget, hvis du kan slippe ??

Er du organiseret eller har lokumsaftale med en fagforening, så dyrk lige overenskomsten først og se om du overhovedet skal betale noget som helst.

mvh

 

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ikke ud til, at Jan's indlæg i tråden er blevet nærlæst, hvorfor jeg tillader mig at gengive det igen.

 

Jan Hjelvang:

se i din overenskomst...

nedenstående er klippet fra industriens pension..

http://www.industrienspension.dk/forside/virksomheder/v_g_r_det_nemt_at_administrere_pension/v_regler_for_indbetaling_af_pension_.htm#elever

Indbetaling af pension til lærlinge og elever

Lærlinge og elever er som regel ikke omfattet af pensionsordningen. Men der er undtagelser:

  • For medarbejdere, der er fyldt 20 år, og som har udstået læretiden, medregnes læretiden i den anciennitetsgivende beskæftigelse.
  • Medarbejdere, der begynder en erhvervsuddannelse på en virksomhed inden for pensionsordningens område efter at være blevet omfattet af pensionsordningen, fortsætter med at være omfattet af ordningen under uddannelsesperioden.
  • Lærlinge, der påbegynder en erhvervsuddannelse inden for branchen efter det fyldte 20. år, skal omfattes af pensionsordningen, når 9 måneders anciennitet er opnået.
  • Hvis der er en lokalaftale der bestemmer, at der skal indbetales pensionsbidrag for lærlinge og elever, skal den naturligvis følges.

 

Lærlinge er normalt ikke omfattet af pensionsordningen - se Overenskomstens afsnit om lærlingebestemmelser  -  §13.

 

 

 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)