Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan Umbraco?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har i flere år arbejdet med at lave hjemmesider, og det er primært foregået i Joomla!. Jeg kommer dog nok ikke uden om at jeg er MS mand, og er vild med at udvikle på .NET platformen, og der falder Joomla! jo ikke ind under.

Jeg har så kigget lidt på, og arbejdet lidt med Umbraco, men umiddelbart synes jeg ikke at det er et særligt brugervenligt system. Jeg synes mange arbejdsgange er besværlige (for slutbrugeren), og jeg synes det kan være besværligt at finde rundt. Så nu kommer mit spørgsmål til jer der kender systemet:

Hvad kan Umbraco i forhold til fx Joomla, der gør det til et bedre CMS?

Kan man installere udvidelser i Umbraco på samme måde (eller tilsvarende) som i Joomla?

Findes der er community omkring Umbraco, gerne et dansk community?

Findes der et extension directorry hvor open source udviklere kan lægge deres Umbraco plugins op tilgængeligt for andre Umbraco brugere?

Osv.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Kasper Gadensgaard

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umbraco er i højere grad, som f.eks. Typo3, et system hvor nogle konsulenter skræddersyer en løsning til en kunde end det er et system hvor slutbrugeren rent faktisk selv kan implementere en masse udvidelser.

Derfor er Joomla også voldsomt meget mere udbredt end de 2 andre - men Umbraco og Typo3 er som sådan begge ganske fine systemer, der har bare en lidt anden tilgang til hvad deres formål er i forhold til Joomla.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skyldes det "communitiet" eller teknikken?

Udvikler man plugins/extensions som man kobler på, eller flettes alting sammen med core "fra bunden" hver gang? (Jeg er klar over man kan genbruge koden..)

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

har du overvejet DotNetNuke (www.dotnetnuke.com) ?

Det har liiidt den svaghed, at sites ofte ender op med det her "portal look" (det er sådan set også portal orienteret), der kan være lidt firkantet at se på,men det behoøver det nu langt fra. Mulighederne er mange, udvikling af moduler til det er godt beskrevet og der findes mange tilgængelige allerede.

Til store kunder findes der en commerciel udgave af DNN med support osv.

Du kan koble login til et AD, open ID eller hvad som helst - interessant hvis du har kunder, der f.eks. vil have intranet løsninger.

Hvad angår bruger oplevelsen for dem, der skal rette tekster m.m. synes jeg den er meget, meget mere lige til. Du retter "hvor du ser det". Der er en backend til brugeradmin og den slags, men du skal ikke ind i en underlig backend og have en hjerne, der er specielt indrettet til at tænke i sammenkoblinger af sider, tekster og menuer. Du ser siden som "normalt", der er bare en kontekst menu til hvert felt/modul/område på skærmen og dér hvor teksten er, der trykker du og redigere.

Ikke lige et svar på dit spørgsmål, men når nu du selv skriver at du ikke er vild med Umbraco administrationen... så håber jeg det er ok.

www.snowconvered.com - børs med moduler - www.dotnetnuke.com har sin egen hvor moduler bliver testet og godkendt af DNN selv, så man ved det holder og virker.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Det er skam helt iorden med andre input, jeg vil kigge på det :).

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Jeg roder en del med Umbraco og har brugt det for at lave mit eget system. Jeg syntes at Umbraco er rigtigt godt fordi at du kan alt i det. Der er ingen begrænsninger allerede fra første skridt.

Hvis du derimod skal have nogle specielle ting, så kommer du ikke uden om at du skal kode det. Men heldigvis er det forholdsvis nemt at lave Usercontrols til det eller benytte XSLT til at udvide det.

Én ting jeg ikke kan li ved Umbraco er selve admin'en hvor det er kringlet at lave ekstra menupunkter (syntes jeg).

Umbraco er et system hvor du planlægger hvad der skal laves og bygger de komponenter til det modsat Joomla hvor du bare downloader moduler.

Det eneste Umbraco community er på deres side hvor de har et godt forum samt der også findes adgang til masser af videoklip der fortæller en stor del af hvordan det bruges.

 

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels

I Joomla kan man nu også udvikle sine egne komponenter, og det er egentlig det jeg søger, bare på .NET platformen. Langt de fleste Joomla! komponenter er "standard" i kræver en del tilpasning for at ramme en kunde specifikt. Derfor vil jeg egentlig hellere lave tingene selv, men jeg vil bare meget hellere lave det på .NET end php.

Jeg kunne dog godt tænke mig en platform ala Joomla, så jeg egentlig kan lave min egen lille base af "standard komponenter" hvorfra jeg bygger mine kundespecifikke løsninger hvis det giver mening :).

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan vel sige at du gerne vil lave det vi laver til Joomla i redCOMPONENT / redWEB men på .Net platform? :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Gadensgaard:
Jeg kunne dog godt tænke mig en platform ala Joomla, så jeg egentlig kan lave min egen lille base af "standard komponenter" hvorfra jeg bygger mine kundespecifikke løsninger hvis det giver mening :).

Det er lige præcis det jeg er ved at lave i mit eget system jeg har lavet fra bunden :) Lige nu er jeg ved at lave 2 små sites og en stor kunde i systemet.

Det er lavet ud fra teknikkerne i Umbraco.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Man kan vel sige at du gerne vil lave det vi laver til Joomla i redCOMPONENT / redWEB men på .Net platform? :)

Lige præcis!

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)