Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør du for at kunne koncentrere dig?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har lige læst en rigtig god artikel om hvordan vi har svært ved at koncentrere os i den digitale tidsalder. Vores hjerne har ikke godt af alle de afbrydelser. Læs den her

Det handler meget om, hvordan vi forstyrres på arbejde, men jeg kom til at tænke på, om det er anderledes for iværksættere? Gør I andre noget specielt for ikke at ødelægge koncentrationen og evnen til at gøre opgaver færdige i stedet for hele tiden at blive afbrudt / forstyrret? Eller lærer I andre at leve med forstyrrelserne?

Bedste hilsener

Tommy 

Hej med dig :-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Koncentrationsevne besidder jeg desværre ikke,- jeg har nogle slemme damp-symptomer.

 

Men jeg har rent faktisk fundet hjælp til selvhjælp ud af min elendighed ved hjælp af pomodoro. Det kan anbefales.

 

Alle mine sidespring og afbrydelser (interne såvel som eksterne) koster mig over halvdelen af mit indtjeningspotentiale !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Udtrykker mig klart og tydeligt.

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tager udgangpunkt i hvornår kunderne er bedst at træffe. På disse tidspunkter skal jeg ikke lave analyse eller koncetrationsarbejde.

Det bedste timer jeg har koncentrationsmæssigt er tidlig morgen eller om aftenen.

Jeg tror det handler om at have lidt selverkendelse. Derefter er det et spørgsmål og at optræne sin selvdiciplin. Et banalt men godt værktøj er at bruge "opgaver i min kalender". Hvis man søndag aften i grove træk har optimeret sin tid for hele ugen, så er der bedre plads til evt. afbrydelser.

Derud gælder det selvfølgelig om ikke at modtage indgående mails med lyd på.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy

I min hverdag i acenet er de typiske forstyrende elementer en af de følgende ting:

  1. Telefonopkald
  2. Indgående e-mails
  3. Instant Messaging 
  4. Kalenderen
  5. Serverovervågningen

Vi har valgt at håndtere tingene således:

1. Telefonopkald.
Alle indgående opkald til firmaet går via et eksternt callcenter hvor vi har to faste medarbejdere til at servicere vores kunder.
På den måde får vore kunder altid en glad og smilende person i telefonen når de ringer til os og nye kunder kan stilles videre til den rette medarbejder, ligesom f.eks. supportopgaver kan henvises til at sende en mail så sagen oprettes korrekt i vore systemer.

At vi ikke selv skal være 100% på telefonerne til dagligt giver os en stor daglig frihed og blev i sin tid modtaget meget positivt af vore kunder.

Det betyder også at vores kære "callgirls" f.eks. ved hvem der sidder i møde hvornår og sådan, så folk heller ikke ringer forgæves hvis den de skulle have fat i er optaget i møde.
Vores vagttelefon til driftsvagten går naturligvis udenom callcenteret og direkte til den medarbejder der har vagten. 

2. Indgående e-mail.
Hvis man har en af de der dage hvor der bare er 100 ting der skal laves hjælper det ikke noget at have indbakken stående åben hele tiden så man kan følge med i at der nu dumper endnu en ting ind man skal tage stilling til.

Der er løsningen ganske enkelt at lukke mailklienten ned i et par timer mens man virkeligt får knoklet igennem. Hvis der så skulle dukke noget op der bare ikke kan vente, ja så ringer kunden jo nok i stedet for og så må man kigge på prioriteringen af ens arbejdsopgaver. 

3. Instant Messaging. 
Her er løsningen ganske enkelt, luk det ned hvis det ikke bruges konstruktivt i løsningen af opgaven, men det er nu ganske praktisk at kunne bruge f.eks. irc til kommunikation med en eller flere kollegaer på samme tid.

4. Kalenderen. 
Vi bruger Google Calendar der er så "flink" at sende mails når der er ting der er ved at være lige op over, men udover kalenderen bruger vi vores crmsystem til at holde styr på deadlines og tidsforbrug på opgaver, så den er straks værre at lukke ned da f.eks. tidsregistrering er ret svær at undvære hvis man afregner konsulentydelser på timebasis som vi f.eks. ofte gør.
Konklusionen er at man ikke kan slippe af med kalenderevents der kræver handling på et bestemt tidspunkt, f.eks. planlagt servicevindue på en kundes server eller tilsvarende. Mange andre vil nok kunne udskyde en given opgave et par timer uden det påvirker jordens rotation. 

5. Serverovervågningen.
Punktet her er nok ikke noget der er voldsomt relevant for ret mange af jer aminoer, men for os er den en faktor der altid skal tages med i regnestykket.  
IT-systemer har det jo med at gå i udu engang imellem, især når der er kunder indblandet og jeg kan da heller ikke sige os fri for at det sker engang imellem hos os. Det vigtigste for os og vore kunder er at det ikke sker ret ofte og at der gribes ind øjeblikkeligt når det sker, så her er det ganske enkelt top-prioriteten at få løst problemet og driften normaliseret, så overvågningen er altid en prioritet 1 i forhold til andre opgaver på kontoret.

Planlægning og prioritering

Personligt starter jeg min arbejdsdag med at kigge på hvad der ligger af faste opgaver hos mig, det er typisk gennemgang af nattens backup og tjekke rapporterne fra denne for at identificere eventuelle fejl.

Jeg plejer at bruge de sidste minutter af min arbejdsdag på at kigge på hvad der ligger af opgaver til morgendagen og få dem prioriteret så der er nogenlunde styr på den næste dag, naturligvis med forbehold for hvad der måtte komme ind af ting der rykker ved prioriteten i løbet af tiden fra fyraften til næste arbejdsdag.

Jeg kan varmt anbefale bogen "Time management for system administrators" også til folk der ikke lige arbejder med systemadministration, der er rigtig mange gode ting der kan overføres til mange andre brancher og fagområder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Efter en del år som selvstændig, så lærer man at forstyrrelser er en del af hverdagen.

Koncentration handler derfor meget om, at altid vide præcist hvor langt en opgave er, så det er relativt enkelt at komme tilbage til den, når der har været en kunde eller et telefonopkald eller for den sags familien.

Det er derfor også vigtigt at kunne "ignorere" forstyrrelserne, særligt i forbindelse med særligt komplicerede opgaver. Alternativet er at løse disse opgaver efter kl. 23.00, hvor det er begrænset med telefoner og familien sover.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg går ind på Amino :)

 

Igår sad jeg f.eks. og arbejdede på et iPhone site....og efter nogle timers arbejde forsvandt en essentiel funktion.... Det brugte jeg så flere timer på at rode med.....kun for at nå til det punkt hvor jeg var meget, meget tæt på at smadre alt elektronisk udstyr i en radius af 4.5 km.... Men så gik jeg ind på Amino og brugte min energi på nogle andre ting..... Senere kunne jeg så vende tilbage og ordne problemet på 30 sekunder. Pointen er at jeg holder pauser og bruger dem på noget helt andet, end det jeg lige sidder og roder med. For nogle hjælper det at tømme hovedet helt, for mig hjælper det at "holde mig igang", bare med noget andet. Så jeg tror man skal passe på med at lægge alt for meget i de forskellige råd og teknikker, der dukker op.... Det handler i sidste ende om hvad der virker for dig, og ikke hvad en eller anden coach mener bør virke eller hvad Times mener bør virke :)

 

P.S. For de nysgerrige var problemet med mit site i sidste ende slet ikke et problem med sitet... Jeg havde bare fået slået java-script fra på den iPhone, jeg brugte til at teste det med.... Med andre ord en klassisk fejl-40 8)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det er et kæmpe problem - også for selvstændige.  Jeg vil anbefalde dig at læse bogen 4 timers arbejdsuge. Ikke fordi at du kun skal arbejde 4 timer om ugen - Det er jo så sjovt at du sikkert gerne vil arbejde 40 timer om ugen. Smile

Men i bogen er der mange gode råd til, hvordan du får tidsrøveriet til at forsvinde.

1. Bulk dine opgaver. F.eks. åbner jeg nu kun post om mandagen. Resten af ugen får den lov til at ligge i en bunke.

2. Hvis du har udvikleropgaver afsættes der en dag. Der laves ikke andet. Hvis telefonen ringer tages der mod besked og den norteres på arbejdesopgaverne for imorgen.

3. Hvis du har mange udgående telefonsamtaler, du skal have overstået, så laver du en liste, også går du ellers igang. Det er faktisk meget sjovt. Især hvis du blander lidt - Private samtaler, kold canvas, opfølgningscanvas, serviceopkald, etc.

Held og lykke med det.

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en masse gode tips og tricks! Vidste, jeg kunne regne med jer :-)

Hav en fantastisk start på en fabelagtig uge!

Hej med dig :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)