Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vundet stor byggesag men kan ikke stille garantien

Side 6 ud af 7 (61 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis hovedentreprenøren er den du indgår kontrakt med så er det at betragte som din bygherre. Du har derfor ingen interesse i at få dialog med bygherren til hovedentreprenøren. Det er alene forholdet mellem dig og den du forpligter dig kontraktmæssigt over for der har interesse i at forhandle garantistillelse og i øvrigt kontraktsum og kontraktgrundlag.

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ok så er vi enige tak ;-)

Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok jeg forstod bare at du troede bygherren var en længere oppe i sytemet. Jeg kan anbefale dig at søge medlemskab hos Dansk byggeri i fremtiden da de kan hjælpe dig ang. AB92 mm som en del af dit medlemskab. Du skal være opmærksom på at AB92 ikke er en lovgivning men en standart eller vejledning som er udarbejdet i samarbejde mellem byggeriets parter og man derfor godt kan lave tillæg eller frafald og stadig have en aftale der er baseret på denne.

Du kan ikke nå at få medlemskab hos Dansk byggeri i dette tilfælde men de kan hjælpe med mange af de skitseret problemstillinger og juridiske spørgsmål - Det er deres hjemmebane :-)

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Super takker, vil da kikke på hvad de kan tilbyde ;-)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

baes:

Ok jeg forstod bare at du troede bygherren var en længere oppe i sytemet. Jeg kan anbefale dig at søge medlemskab hos Dansk byggeri i fremtiden da de kan hjælpe dig ang. AB92 mm som en del af dit medlemskab. Du skal være opmærksom på at AB92 ikke er en lovgivning men en standart eller vejledning som er udarbejdet i samarbejde mellem byggeriets parter og man derfor godt kan lave tillæg eller frafald og stadig have en aftale der er baseret på denne.

Du kan ikke nå at få medlemskab hos Dansk byggeri i dette tilfælde men de kan hjælpe med mange af de skitseret problemstillinger og juridiske spørgsmål - Det er deres hjemmebane :-)

WinkNu ved vi ikke om det er AB 92 aftalen skal arbejdes udfra. Det kan jo også være, at der ikke er/eller bliver aftalt AB92, f.eks. at det er en privat og ikke offentlig byggesag.

Husk det nye i aftaler og i særdeleshed for private er AB (almindelige bestemmelser) forbruger, der trådte i kraft pr. 1. januar 2010.

Det er korrekt at såfremt der er et hiareki (under - hovedentreprenør -rådgiver - bygherre m.m.) er det den som man har lavet aftalen med, der skal stille garantien. Der må altså ikke være tale om 3 mandsforhold m.m.

Som udgangspunkt skulle 2 % også være nok, nemlig det man som malermester stiller til rådighed ved 1. års 5. års eftersyn i forbindelse med fejl & mangler. Kender bl.a. til dette fra arbejde for DANTON i Næstved i forbindelse med deres forskellige underentreprenører (diverse malermestre). Så det vil for trådstarters vedkommende sige ca. 40.000,- kr.  Udfra antagelsen om, at vi taler om en entreprise på ca. 2.000.000,- kr.  fordelt på en 2 årig periode. Hvoraf det første "eftersyn" vil have en værdi på ca. 20.000 kr. til det vi branchen kalder kvalitetssikring.

IdeaDet at ikke stille krav til sine samarbejdspartner kan være Devilen dyr og bitter erfaring og gøre sig. Og netop det at trådstarter formodentlig har været den billigste, er aftalepartner også interesseret i at få "skidtet" lavet. Lidt andre forhold hvis der har været anlagt andre udvælgelseskritier. Men det er der nok ikke tale om udfra det oplyste.

Husk også som malermester at du i forbindelse med AB92 har udbedringspligt og ret. Og under andre aftaleformer har man ret til mangel afhjælpning. Så "aben" er så vidt på egne skuldre, hvad også mange "glemmer" og lader sig kyse når de får henvendelse fra en eller anden "fin" advokat med fint brevpapir og med (H) efter navnet. 

Derfor er også mit råd til trådstarter - stil krav til dine samarbejdspartnere. 

Ib Abildgaard, H.D.

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

baes:

Hvis hovedentreprenøren er den du indgår kontrakt med så er det at betragte som din bygherre. Du har derfor ingen interesse i at få dialog med bygherren til hovedentreprenøren. Det er alene forholdet mellem dig og den du forpligter dig kontraktmæssigt over for der har interesse i at forhandle garantistillelse og i øvrigt kontraktsum og kontraktgrundlag.

YesYesYesJ E P S

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der arbejdes efter & stilles sikkerhed efter ab92. Så i realiteten kunne jeg også kræve garanti fra "bygherren"  Men de holder ret hårdt på jeg skal stille 15 % og at de ikke ønsker stille garanti da de er en stor spiller på markedet. Tror bare jeg skal få en advokat til at spille "hard ball"

Ellers er det ikke et ligeværdigt samarbejde !

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

 

YesGod ide !!

Hvis du ikke kender nogen eller har fået anbefalet nogle kan du i det Danske Advokatsamfunds fortegnelser se de forskellige advokaters interesser som det hedder (læs specialer) og sørg for at det er en som har erhvervslivets forhold som sit område, f.eks. entrepriseret.

Det hjælper ikke meget du får fat i en advokat med speciale i skilsmiser eller forældremyndighed m.m.

Ellers kan jeg også anbefale denne: http://www.kaalund.dk/index.asp?q=page%21%2A6%2A%21%21vpath%21%2A2%7C6%7C%2A%21%21lid%21%2A5

Eller send mig en PM har nogle erfaringer indenfor den juridiske verden.  Birgitte Grubbe der er nævnt tidligere i tråden, er en jeg også har hørt godt om.

WinkTak for din PM tidligere idag, herunder din ros for min profil, som der fortsat er fejl i, og som det på nuværende ikke er lykkedes mig, at få rettet hos www.amino.dk support, ligesom stjerner under mit navn er fjernet, har været der tidligere. Men alligevel er der en idag der i forbindelse med denne tråd har givet maks. i stjerner til mig.

Men på "sidelinien" ser jeg også andre EDB udfordringer for andre herinde, bl.a. nyhedsbrevet til mails med info@ . Sådan en har jeg også, og det er der vel mange virksomheder der har ???. Istedet for hotmail - gmail m.m. er vel hellere ikke særligt prof. og havde nogle sådanne 

Men som jeg tidligere har oplyst herinde er vi håndværkere ikke IT nørder. Men vi kunne "bruge" nogle juridiske eksperter. Men vi må også huske på, at vi ikke kan forlange at andre skal arbejde gratis. Ligesom der herinde hellere ikke er så mange der spørger til maling. Men der er diverse af grupper, herunder også håndværkere. Men mange af disse er påfaldende tamme. Men de er hellere ikke IT nørder, hvad jeg desværre også tror er lidt af en barriere for www.amino.dk man forskrækket "mange" bort. 

Ib Abildgaard, H.D.

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fint vi kan hjælpe hinanden, men selvfølgelig skal ingen arbejde gratis. Har sendt mails til begge advokater, så må jeg vente og se hvad der sker. ;-)

Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Desværre fik jeg ikke omtalte opgave grundet den manglende sikkerhed, men jeg takker for de rigtig mange gode råd jeg kan bruge næste gang Smile

Side 6 ud af 7 (61 indlæg)