Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruge et allerede brugt navn uden copyright

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal ud med en iPhone app, som jeg ville kalde iPageRank, som skal tjekke hjemmesiders Google PageRank.

Jeg googler ordet "iPageRank"  og ser at både en hjemmeside og et plugin allerede bruger navnet. Må jeg så stadig bruge navnet?

Derudover forkorter jeg navnet til iPR på det ikon/logo - men iPR er et registreret varemærke ifølge US Copyright Office. Må jeg så gerne skrive iPR i mit ikon, når jeg ikke vil markedsføre mit produkt som iPR?

/ Morten 

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke du kan få problemer for at bruge en forkortelse da det er intetbetydende bogstaver. Et varemærke er typisk registreret inden for bestemte brancher hvor man sikrer sig eneret inden for som regel 3 brancher, Uden for disse brancher kan man godt bruge det.

Du skal dog være obs på at pagerank kan være et varemærke som google har krav på

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Som du kan se på mit logo, er der allerede mindst en virksomhed i Danmark, der benytter og har registreret et varemærke indeholdende bogstavkombinationen "IPR" - I mit tilfælde refererer det til den engelske term "Intellectual Property Rights", dvs. immaterielle rettigheder. Jeg ejer også det danske varemærke knyttet til det viste varemærke indenfor bl.a. konsulentservices.

Jeg synes at du bør overveje følgende:

- Har du markedsføringsmæssigt lyst til at benytte en forkortelse, der over hele verden benyttes som fællesbetegnelse for et juridisk område? Umiddelbart tror jeg at mange virksomheder vil have svært ved at forstå at hvis du sælger IPR, så har det ikke noget med jura (varemærker, patenter mv.) at gøre...

- iPagerank: Det bliver sværere og sværere at skabe et brand, som andre ikke allerede benytter, men det kan under alle omstændigheder anbefales at skabe noget med et vist særpræg / et nyt og ubrugt ord, så andre kan huske netop dit brand fremadrettet og derfor kan vende tilbage til dig med nye bestillinger (eksempel: LEGO var oprindeligt en sammentrækning af ordene "LEg GOdt").
Der er endvidere en vis juridisk risiko for at Apple eller andre har beskyttet så mange forskellige variationer over temaet "i*"(-pod, -pad...), at du kan komme til at krænke et lignende eller identisk varemærke. Dette kan du overveje at lade en varemærkeagent forundersøge for dig, hvis du blot kan oplyse relevante lande og varegrupperinger.
Mon ikke at Apple i øvrigt vil have dig til at indestå for, at du ikke krænker andres rettigheder, forud for at du kan få lov at sælge dine app's via deres system?!

Det forhold at andre har optaget domænet betyder ikke noget i sig selv, juridisk set. Du kan selvfølgelig ikke selv få det konkrete domæne, men det kan ikke i sig selv bruges som skyts imod dig. Det er dog et glimrende fingerpeg om, at der er andre der har økonomiske interesser i at opnå en eneret til netop dette brand, hvorfor det også må formodes at de måske er/allerede har været parate til at sikre sig brandet ved en varemærkeregistrering. Et varemærke vil muligvis kunne bruges imod dig, og du skal i den sammenhæng være opmærksom på at man i mange lande ikke engang behøver at registrere et varemærke, for at kunne holde andre fra at bruge det for tilsvarende produkter. I Danmark er det eksempelvis nok at have ibrugtaget sit varemærke, for at opnå en basal beskyttelse mod identisk benyttelse hos andre...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)