Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis analyse og research - brug de studerende!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Iværksættere,

Jeg er meget ny herinde, og har endnu ikke fundet ud af om jeg "hører til", om jeg så må udtrykke det. Jeg er i stor grad entrepreneur, men har endnu ikke kastet mig ud i det selvstændige erhvervsdriveri.
 
Jeg har dog igennem tiden opstartet og afviklet en del projekter i teaterbranchen, som har stillet store krav til forretningsudvikling af frivillige organisationer.
 
Nok om det. Jeg skriver egentlig for at gøre jer opmærksomme på ressourcer som det sandsynligvis kun er de færreste der er klar over eksisterer: de studerende. Min indgangsvinkel (ud over selv at være studerende på Copenhagen Business School) er mit arbejde i foreningen ambition. Den administrative del af denne teaterforening varetages udelukkende af frivillige studerende, der yder en enorm indsats for at møde foreningens kvalitative mål, og gør det med en fin balancebudgetterne. Det lyder måske relativt simpelt, men for at give jer en fornemmelse omsætter heromtalte i området af ½-1 mio om året.
 
Den frivillige arbejdskraft er dog en ting i den daglige drift. Noget helt andet er research-potentialet hos fremtidens erhvervsdrivende. De studerende er som regel sultne efter arbejde med virkelige cases, da opgaver om Frank Farlig og Yrsa Ynkelig tendenserer til at blive en anelse for arbitrære, der som regel mangler de virkelige udfordringer i indsamling af materiale og andre indledende fægtninger der er essentielle for projekternes forudsætninger.
 
Det oftest stillede spørgsmål vedr. brug af de studerendes projektpotentiale, er om det produkt der kommer ud i sidste ende rent faktisk er brugbart. Hertil er svaret: Ja, hvis de får den rette vejledning. Det er essentielt for projekternes brugbarhed at den pågældende virksomhed/iværksætter involverer sig i projektet og hjælper til med at styre det i den rigtige retning. Bevares det tager tid, men for at tage egenværende situation som eksempel, så har den pågældende virksomhed muligheden for at gøre brug af 4 mands dedikerede arbejde over vidt forskelligartede perioder (jeg vil dog anbefale at man vælger at satse på de bachelor- eller kandidataspirerende projektafleveringer) uden at skulle betale med andet end en smule af sin egen arbejdstid.
 
Hvad får virksomheden ud af det? De får tilført ressourcer i form af arbejdstimer til udfærdigelse af eksempelvis markeds-, organisations- eller investeringsanalyser. Det er de færreste mindre virksomheder (og iværksættere) der besidder samme mængde know-how som den samlede mængde bacheloraspiranter et hvilket som helst givent år, og skulle de endelig sidde inde med samme mængde viden, har de sjældent tid til at udvikle de faktiske fyldestgørende rapporter. Da er det en smule mere overskueligt at skulle mødes med projektgruppen en time om ugen eller noget tilsvarende.
 
Hvis nogen af jer sidder med rimelig veldefinerede projekter på hånden, som I ikke har tiden eller ressourcerne til at gennemføre, vil jeg opfordre jer til at gå ind på http://www.jobboers.cbs.dk/dk/projekt/ hvor I selv har muligheden for at lægge projekter ind som de studerende så kan byde ind på. Materialet bliver behandlet af de studerende med fuld diskretion, hvis I udbeder jer om dette, således at evt. følsomme data ikke bliver eksponeret forkert eller til de forkerte.
 
Jeg håber at ovenstående kan bibringe jer lidt hjælp.
 
I er meget velkomne til at spørge løs hvis der er noget I vil vide mere om - så skal jeg forsøge at besvare så godt som muligt.
 
Med venlig hilsen
Kasper Olsen
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper - velkommen til.

Tak for tippet, som er godt og brugbart.
Jeg vil blot gerne supplere med mine egne erfaringer.
 
Jeg har haft fornøjelsen af at have en gruppe til at arbejde for mig. Jeg stillede opgaven meget præcist, og jeg engagerede mig meget.
Desværre viste det sig, at den gruppe, der havde fået mit projekt, var fuldstændig inkompetente og ikke kunne samarbejde.
 
Det betød, at de svar jeg fik var helt ubrugelige.
 
Så hvis man kaster sig ud i samarbejde med studerende, vil jeg anbefale, at man får dem til at undersøge "good to know"-ting, og overlader "need to know"-ting til nogen, hvis kompetencer, man kan kontorllere på forhånd - f.eks. gennem deres referencer.
 
mvh Hans
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt enig.
Skal du bruge studerende, så sæt dem til "dumme arbejde" med mindre du gør det for at være flink.
De studerende ved en helvedes masse teoretisk, men jeg har endnu til gode at se det kan bruges i praksis.
Og så er mange studerende arrogante. De mener de er guds gave til virksomehederne, for det har de fået at vide hele deres studietid. Det bliver de også en dag, efter at de har smidt deres "over jeg" og har fået nogle års praktisk erfaring.
Jeg indrømmer at det er et lidt frækt indlæg, men det er min oprigtige erfaring med studerende.
Så skal jeg bruge dem. Så skal det være til noget tastearbejde på akord eller også til noget "højtravende halløj" som jeg kun sætter dem til for at være en god samfundsborger.

Dbh Martin
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey...

Nu er det ikke alle studerende der sidder og er selvfede og filosofiske. På mit ingeniør-studie fik jeg en vejleder der var ekstremt erhvervsminded - faktisk var han "kun" konsulent for universitetet, og ikke en professer-zombie som nørdede hele dagen lang hvis han kunne få lov.
 
Han mente at vores viden skulle ud og arbejde, så vi fik på 6. semester et projekt hvor vi skulle produktionsmodne en elektronik-dims. Og det gik faktisk så godt, at virksomheden besluttede at bruge vores dims fremfor den de selv havde lavet. Desværre gik virksomheden konkurs, og ingen kan bevise at det var vores skyld, og vi kender iøvrigt ingenting til fire personers forsvinden 
 
Jeg tror at det gælder om at tage en snak med de studerende inden projektet startes op, så man kan få et indtryk af om der er et godt match. Hvis ikke, skal man nok finde en anden gruppe. Langt hen ad vejen tror jeg også at det drejer sig om at finde en gruppe med en vejleder der mener det seriøst, og som kan se ideen i at samarbejde med virksomheder, og som kan se vigtigheden i at levere et brugbart resultat til virksomheden.
 
Når man arbejder sammen med studerende er man mere eller mindre underlagt deres kalender. Og det giver nogle begrænsninger som man skal kunne leve med. Men studerende kan jo også bruges udenfor uddannelsesinstitutionernes rammer. Jeg havde selv en fritidstjans som webmaster på en lokal bilforhandlers website.
 
/Carsten
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

> Jeg indrømmer at det er et lidt frækt indlæg

Det er det bestemt, og jeg er faktisk heller ikke enig  Jeg har min daglige gang på Uni og kan ikke helt genkende det billede, du tegner af oppustede egoer - jovist er nogle få % muligvis i den kategori, du beskriver, men det er ikke det overordnede billede. Men okay, det er også vest for Storebælt

Et stykke af vejen kan jeg give dog dig ret - nogle studerende lever vitterligt i et parallelunivers uden touch med virkeligheden. Jeg har selv, før jeg begyndte mit nuværende studie, været selvstændig på fuld tid i nogle år, og kan godt se at "livets skole" trods alt giver en lidt anden indgangsvinkel til studierne, og hjælper med til at holde begge ben på jorden.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja... Det er jo svært ikke at at føle sig en smule stødt når man får klassifikationen "Dum i arbejde"...

Jeg er selv lidt af en slow-starter rent studiemæssigt fordi jeg har villet prøve mig selv af inden, og finde ud af hvad det var jeg egentligt ville. De arbejder jeg har været involveret i op til min opstart på CBS har bestemt også givet noget Real-life pondus som jeg kan mærke mange af mine medstuderende ikke rigtig besidder.
 
Den arrogante indstilling, tror jeg godt jeg kan se hvor du har fra. Jeg mener dog i langt højere grad at der er tale om at de studerende ikke altid har forståelsen for hvad der lige præcis kræves i erhvervslivet. Bevares de er vandt til at arbejde under pres, men når man ikke lige at læse op til eksamen så er der jo altid en omeksamen - en mentalitet der til tider ses blandt studerende.
 
MEN associationen af studerende som trænede aber, er temmelig ærgerlig. Jeg er sikker på at du (Martin) har prøvet dit med de studerende, siden du har den opfattelse, men det lyder lidt i mine ører som om at du er blevet trådt over tæerne over de studerendes mangel på ærbødighed overfor de erfarende masser. Bevares vi er jo ikke færdiguddannede konsulenter, men lige netop denne betegnelse er dog alligevel ikke så ringe. Jeg er enig med Carsten i at sætte sig ned og se pågældende gruppe i øjnene og finde ud af om der eksisterer et match. Det er dog vigtigt ikke være bange for at stille krav til dem fra starten, evt. at presse dem med nogle skarpe deadlines og krav til stoffets indhold.
 
Selvfølgelig kan det betragtes som god samfundstjeneste, og det er da bestemt også samfundstjenesteligt at medvirke til de studerendes faglige dannelse. Det kan dog også betragtes som investering i fremtidige netværk, for hvem ved - måske bliver de rent faktisk til noget brugbart en dag. Jeg er fuldt ud klar over at investering kræver frie ressourcer, og det er ikke altid det er lige let at finde dem midt i en hektisk hverdag. Det er også udelukkende derfor jeg opfordrer jer til at gøre brug af de studerende såfremt I har tid til rent faktisk at følge dem til dørs.
 
Mvh.
Kasper
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tænkte nok jeg fik tæsk for indlægget, men ikke desto mindre er det den virkelighed jeg kender.
Ydmyghed er en god ting, hvis man bevæger sig ind på andre folks domæne. Så ja, jeg savner ydmyghed fra de studerendes side og den er der sjældent. Når jeg snakker ydmyghed, så mener jeg ikke en krybende underdanighed, men en villighed til at lære og forstå og også en respekt for at tingene måske ikke altid er som i lærebøgerne.
Jeg har faktisk flere gange været ude for at studerende mailer mig og forlanger at jeg skal svare på en masse spørgsmål. Det gør jeg også gladeligt, hvis jeg bliver spurgt pænt. Men ofte er atitiuden at det er min pligt at komme med viden. Jeg havde sågar en fra universiteter der uopfordret mailede mig med en masse spørgsmål vedr. en opgave og bad mig holde mit svar på under 2 sider Vi blev aldrig nære venner....

Så ja, jeg har haft nogle dårlige oplevelser og meget, meget få positive, hvis man ser på hvad vi fik ud af det. Men vi har godt nok haft mange der besøgte os og brugte vores tid, for derefter at aflevere en stak papirer, der i bedste fald var ubehagelige at tørre sin bag i...

Dbh Martin

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg må også nikke genkendende til nogen af anklagepunkterne. Det er helt sikkert, at man ikke på nogen måder bliver rustet til erhvervslivet, når man går på universitetet - ihvertfalt ikke de erhvervsøkonomiske fag.
Du kan lærer nok så meget teori, men hvis du ikke har erfaringen er teorien meget svær at anvende, så den er pålidelig. Derfor koster det noget tid/penge at ansætte nyuddannede, men de kan senere hen blive en god investering.
Jeg er også enig om debatten omkring, at nogen undervisere simpelhen ikke magter det. Det kan være pga., at universitetsfag er et af de eneste steder, man ikke skal have pædagogikum for at undervise. En anden ting er, at når man skal lærer teori, så skal det være teori til kæmpestore virksomheder. Hver gang man har et eksempel på en teori, er det i forbindelse med Body Shop, GE, Coca Cola, Wal-Mart eller en anden gigant. Det kan jo ikke bruges i længden, når en stor del af akademikerne skal ud og ansættes i små- og mellemstore virksomheder og en lille brøkdel i virksomheden af ovenstående størrelse. Det gør, at når en studerende skal skrive opgave for fx. din Kjers Kommunikation, så får han en fortælling om, hvordan han erobrer verdenen, fordi det er det man lærer.
Jeg er i forbindelse med min HA tilknyttet en virksomhed, hvor jeg er ude en gang om ugen. Der har jeg fået et ansvarsområde, og det har givet mig det mest brugbare, jeg overhovedet har fået i min studietid. Den ene dag om ugen lærer jeg hvordan alm. virksomheder fungerer, og hvordan de 99% andre processer virker. Den sidste procent lærer jeg på uni, men det er måske også dem der en dag, kommer til at skabe den store værdi for en virksomhed :) 
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Og det er rigtig ærgerligt. Jeg ser nu at indsatsområdet om at skabe samarbejde mellem de studerende og erhvervslivet handler mere om at uddannelsesinstitutionerne stiller krav til de studerende, der ønsker at tage rigtige cases på deres skuldre, således at virksomhedernes tillid til det producerede materiale bliver vækket. Hele ideen er at der skal opstå en win-win situation, men hvis de studerende er de eneste der får noget ud af det ryger pointen.
 
Så fokusområdet må nærmere være uddannelsesinstitutionernes krav til de studerende, hvor man forestiller sig at det måske kun er det dygtigste og mest engagerede studerende der rent faktisk får muligheden for at byde ind på virkelige projekter.
 
Det er jo højtravende stof der vil blive produceret. Det er det der er forligneligt med opgavekravene. Vi uddanner kun arbejdere for så vidt at aspiranterne skal lære at lægge en solid indsats under pres, resten af godset på uddannelserne handler om at få værktøjskassen i orden, lære den studerende sproget og evnen til at optage ny viden hurtigt. Men det slår ikke rigtigt ind hos de fleste før omkring bachelor- eller kandidatafhandlingerne. Men samtidigt har jeg på fornemmelsen at de studerende er villige til at yde en ekstra indsats med at fange de lavpraktiske vinkler, evt. ved siden af den egentlige opgavebesvarelse eller som en form for et lavdetaljeret addendum.
 
Selvfølgelig skal der herske ydmyghed, for det er i realiteten virksomhederne der gør de studerende en tjeneste. Og jeg forstår udmærket din harme, Martin, når nogen skriver til dig uopfordret med krav og svar på forlangende - sådan ville jeg også have det selv. Analogt hermed er netop læringen om at lærebøgernes flyvske tilgang til verden det essentielt vigtige for den studerende. Omvendt har jeg oplevet flere erhversaktive starte i en sen alder på uddannelser, med en holdning der modsat svarer at erfaringen tæller det hele. Og den holdning er jeg bestemt heller ikke enig i. For mit vedkommende handlede uddannelsesstart om at få suppleret en ellers slunken værktøjskasse, hvor det eneste der ellers havde holdt mig i hånden var evnen til at arbejde seriøst. Og netop værktøjerne tror jeg der er mange virksomheder der kan lære meget af. Når man kigger sig omkring hersker der mange mindre virksomheder der tilrettelægger deres forretning efter egne - og ofte ukvalificerede - skøn, hvor de der har noget af tankegodset i orden måske kan gå ind og supplere med nye og teoretisk funderede ideer som rent faktisk kan vise sig at være bedre alternativer til forretningsudviklingen. Men det kræver bare lidt ydmyghed og lyttelyst den anden vej også...
 
Det er dog den onde cirkel - der er ikke mange virksomheder der ser meningen i at lytte til nogen der ikke reelt har styr på stoffet. Derfor er det essentielle netop at uddannelsesinstitutionerne stiller noget helt klare krav til de studerende der vil ud og samarbejde med virksomhederne i forbindelse med deres projektafleveringer. Her vil en ordning med eksempelvis tilknyttede vejledere måske være en løsning.
 
Mvh.
Kasper
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)