Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Påkravsgebyr ved for sen husleje - hvad må der opkræves?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har desværre fået betalt husleje for sent og modtaget en rykker fra Jeudan med et påkravsgebyr på 421,34 kr.

Jeg har på nettet set at grænsen for påkravsgebyr skulle være 250 kr, så jeg spekulerer på om de må opkræve 421,34 kr - eller gælder de 250 kr kun for private?

På forhånd tak for svaret.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Ifølge erhvervslejeloven kan gebyret sagtens værre større end 250 kroner, da det udregnes som et grundbeløb + en procentsats af huslejesumme.

Det fremgår af § 69 i erhvervslejeloven stk 3.

Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 108 kr. med tillæg af 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. Det i 4. pkt. nævnte beløb på 108 kr. er opgjort i 1999-niveau og reguleres én gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.

Håber det kan kaste lidt lys over din situtation. Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Jeg synes faktisk at det er lidt frækt at opkræve et så stort gebyr uanset on loven tillader det eller ej!

Jeg har en enkelt gang også været en dag for sent på den og der var gebyret 250 kr som jeg så betalte..

Men det skal jo ikke ses som en forretning at folk betaler en eller to dage for sent ... I mine øjne burde gebyret bare være en reminder på at man skal huske at betale til tiden... Jeg ville nok ringe dem op!

Mvh Djamilla Johansen

Tilmeldt 23. Apr 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Djamilla Müller-Johansen:

Hej

Jeg synes faktisk at det er lidt frækt at opkræve et så stort gebyr uanset on loven tillader det eller ej!

Jeg har en enkelt gang også været en dag for sent på den og der var gebyret 250 kr som jeg så betalte..

Men det skal jo ikke ses som en forretning at folk betaler en eller to dage for sent ... I mine øjne burde gebyret bare være en reminder på at man skal huske at betale til tiden... Jeg ville nok ringe dem op!

Mvh Djamilla Johansen

 

Man kan da bare betale til tiden, det er ikke så svært, man kan få banken til at overføre automatisk.

Jeg syntes det er ganske fair, at det koster når man ikke overholder sine aftaler, har man ikke penge til husleje bør man nok overveje at finde noget billigere, eller bare ringe til udlejer og lave en aftale om at betale lidt senere, så undgår man problmer.

 

God Weekend

Fra København
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jb123

Jeg er helt enig i at man skal betale til tiden... Og jeg synes enlig også at det er okay at opkræve et gebyr ved for sen betaling... Samtidig synes jeg bare ikke at det skal ses som en forretning hvilket det jo enlig er når man opkræver gebyrer så store for blot at betale en eller to dage senere... Jeg betaler altid til tiden men der kan af uventede grunde ske ting der gør at inbetalingen kan komme til udlejer nogle dage senere...

Mvh Djamilla Johansen

 

Tilmeldt 23. Apr 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart at hvis der er en god årsag til at betalingen ikke er rettidig, (f.eks. at banken ikke har lavet øverførslen) Skal man da have en chance for at udbedre fejlen.

Jeg kan kun tale for egen regning, når jeg siger det ikke er god forretning at lægge disse gebyre på. De dækker kun lige de omkostninger der er for os ved at manuelt gennemgå kontoen for at sikre det ikke er en fejl i vores system, herefter fremfinde kontrakten og se om der er særlige aftaler, skrive rykkerbrev, sende brevet, opfølgning på brevet.

Bliver der så ikke betalt skal men bruge en masse penge og tid på advokat, foged, osv. når lejer skal sættes på gaden.

Nææ, noget jeg kan blive sur over er p- bøder, de er sku for høje (for dem får jeg mange afCool Og her er der tale om ren forretning.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

jb123:

Nææ, noget jeg kan blive sur over er p- bøder, de er sku for høje (for dem får jeg mange afCool Og her er der tale om ren forretning.

Det er vel også ren forretning fra din side af, du kan typisk parkere 24 timer for ca 5-600 kroner på en fin plads nær hvor du skal hen? Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Djamilla Müller-Johansen:
Jeg synes faktisk at det er lidt frækt at opkræve et så stort gebyr uanset on loven tillader det eller ej!


Jeg syntes det er for frækt af folk at de ikke kan lære at betale til tiden? det er ikke første gang de skal betale husleje vel? så de burde jo vide hvornår deadline er.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Djamilla Müller-Johansen:

Jeg er helt enig i at man skal betale til tiden... Og jeg synes enlig også at det er okay at opkræve et gebyr ved for sen betaling... Samtidig synes jeg bare ikke at det skal ses som en forretning hvilket det jo enlig er når man opkræver gebyrer så store for blot at betale en eller to dage senere...

Problemet er ikke at en enkelt lejer betaler 2 dage for sent, problemet er når 50 lejere lurer tricket og konsekvent indbetaler husleje 2 dage for sent for at sikre sig selv en lille rentefordel af det.

Men for udlejeren er det måske problematisk at mangle 50x 5000 kroner i husleje når der skal betales termin og andre faste udgifter på ejendommen.

Selv et overtræk på 250.000 kroner kan trække nogle grimme renter på et par dage, hvis udlejeren i det hele taget kan få en sådan kredit i disse tider.

Jeg synes det er fint at gebyreret er af en sådan størrelse at lejere ikke har nogen fordel af at spekulere i at betale for sent.

Vi lejer selv en ejendom ud og tøver ikke med at opkræve de lovmæssigt tilladte gebyrer og har desværre været ude for at måtte sætte en lejer ud da vedkommende ikke mente at huslejen var noget der skulle betales hver måned.

Det var en ret omkostningstung affære.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 23. Apr 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

jb123:

Nææ, noget jeg kan blive sur over er p- bøder, de er sku for høje (for dem får jeg mange afCool Og her er der tale om ren forretning.

Det er vel også ren forretning fra din side af, du kan typisk parkere 24 timer for ca 5-600 kroner på en fin plads nær hvor du skal hen? Wink

 

Nu har jeg hørt at prisen for at parkere i kbh city vil stige til Kr.45 pr. time, så begynder der at være en ide at smide bilen "lige hvor det passer mig".

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)