Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp og råd søges vedr. idé til effektivering af arbejdsprocesser (fabriks- og samlebåndsarbejde).

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg søger noget respons på en ide jeg har fået. Den kom til mig mens jeg gik på mit fabriksarbejde hvor jeg står i produktionen.

Det er et forholdsvis nyt arbejde. Det er p.t. 9 uger siden jeg startede derude. Jeg fandt dog hurtigt ud af at jeg ikke bare kunne lide den slags arbejde, men at jeg også var god til at gøre arbejdet hurtigt og effektivt.

Eksempler:

Den første arbejdsdag skulle jeg stå ved et samlebånd. Da jeg så hvor hurtige de andre der stod der var, på grund af deres lange tids erfaring, tænkte jeg at jeg var nødt til at gøre et eller andet for at følge lidt bedre med dem. Så jeg analyserede arbejdsprocessen og fandt, i løbet af bare en halv times tid, en måde hvor jeg kunne være ligeså hurtige som dem, skønt jeg ikke var vant til at gøre arbejdet som de var. Jeg regnede senere ud, at den måde jeg havde fundet ud af var ca. 5,5% hurtigere end den måde der sædvanligvis blev brugt.

 

De følgende arbejdsdage kom jeg hen i den afdeling hvor jeg for det meste er. Arbejdet består i at holde regnskab med hvor meget der er blevet produceret og at køre de færdige produkter ud til lastbilernes afhentningssteder, samt diverse eftersyn af maskiner.

Efter tre uger med dette arbejde havde jeg fået flere ideer som kunne effektivere produktionen på stedet og jeg gik hjem og skrev en rapport hvor jeg forklarede hvad jeg havde observeret, hvad der kunne gøres anderledes samt lavede udregninger på hvor mange procent man ville spare i tid eller kunne producere ekstra.

 

Mit spørgsmål er nu.

Jeg har fundet ud af at jeg rigtig godt kan lide at gå og se et behov og komme på ideer til hvad der kan laves for at fylde dem. Jeg er meget lærenem og kan derfor hurtigt (ofte på bare nogle få timer) komme ind i den rytme der er ved en arbejdsstation.

Kan man bruge det på anden vis? Måske endda bygge en karriere op på det?

Jeg tænker for eksempel på at man kunne lave en aftale med en fabrik om at man arbejdede hos dem i en forudaftalt tidsperiode. I den tid man var der, kunne man så skifte fra den ene arbejdsstation til den anden og stå der i kortere eller længere tid. Jeg ved at ved langt de fleste steder (sådan har det i hvert fald været på den fabrik jeg er på nu) kan jeg på meget kort tid finde ting der kan forbedres. Ofte store ting. Ved en lejlighed regnede jeg mig frem til at den station jeg stod ved den dag var mere eller mindre inaktiv i 30-40% af tiden på en normal arbejdsdag. Og jeg fandt også frem til måder hvor dette "spild" kunne reduceres betydeligt.

 

Jeg tænker også på at man kunne holde foredrag for en større eller mindre del af medarbejderne.

 

Men er det noget firmaer eller fabrikker vil være interesseret i?

Og hvis det er tilfældet hvad vil jeg kunne gøre for at gøre noget ved det.Jeg kan jo ikke bare gå hen til en fabrik og sige at jeg kan gøre noget ved effektiviteten. De skal jo naturligvis have et grundlag for at tro at jeg rent faktisk kan levere det jeg lover.

 

Jeg håber på at få noget respons og nogle kommentarer. Alt er velkommen. :)

 

Daniel Bøgel

mcbogel@hotmail.com

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Det lyder som om, at du har et naturtalent for lean. Kender du lean? Du kan evt. læse lidt om det her.

Bedste hilsener

Tommy

Hej med dig :-)

Fra Køge
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 240
Fra  Bjørn Johansen Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bøgel:

Kan man bruge det på anden vis? Måske endda bygge en karriere op på det?

...

Men er det noget firmaer eller fabrikker vil være interesseret i?

 

Hej Daniel,

Det lyder som noget du har ret godt styr på! Og det er noget, som mange efterspørger (eller burde), så jeg tror helt sikkert på, at det kan være din vej frem. Ikke kun til et job med større jobindhold, men også en fremtid med væsentligt større indtjeningsmuligheder end den gennemsnitlige produktionsmedarbejder nogen sinde kommer i nærheden af. (tror jeg)

Så bare klø på. LEAN er vist et begreb, som du kan komme ind på mange gange fremover.

Held og lykke med projektet.

Hilsen

Bjørn Johansen

Du finder mig på www.bjoernjohansen.dk

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar begge to.

Jeg kender godt LEAN. Min formand er i øjeblikket i gang med et kursus i det. Jeg håber på at jeg kan komme på det samme engang her i efteråret.

 

Daniel

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder godt, Daniel.

Du behøver jo ikke vente på efteråret med at blive klogere. Der er masser af bøger, net-artikler og sikkert også lean-foredrag på youtube, som du kan blive klogerepå.

God fornøjelse med det hele!

Hej med dig :-)

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Først og fremmest, så vil jeg sige at du helt sikkert er et godt aktiv for din virksomhed! Super god tilgang og du kan være sikker på at det generelt set er interessant for virksomheder/fabrikker. I første omgang selvfølgelig for din nuværende virksomhed og måske også for andre, hvis du kan overbevise dem om, at du kan noget helt særligt.

Det skal siges, at der er rigtig mange, der mener at de kan noget i den retning og ser potentiale i det. Som det allerede er nævnt, så er Lean blandt de begreber som er relevante i den her sammenhæng og der findes utallige uddannelser indenfor det - også målrettet mod fabriksarbejdere. Det skyldes selvfølgelig, at man utroligt gerne vil have det mindset udbredt, så alle medarbejdere superoptimerer rundt omkring i afdelingerne, fremfor bare en central enhed der skulle udtænke de store ideer.

Jeg vil gætte på at de fleste efterhånden har hørt om begrebet Lean, men til gengæld er det utrolig få der kan redegøre for tankerne bag det og endnu færre der er i stand til at implementere Lean tankegangen i en organisation. Lean er blevet et bussword som man hører hele tiden og når det bliver fyret af, så nikker alle anerkendende velvidende at det for dem selv bare er et flyvsk begreb de ikke kan bruge til det store.

Din tilgang er ganske fornuftig, for selvfølgelig er det oplagt at fjerne spild og selvfølgelig skal man gøre tingene på den smarteste måde. Hvis du skal nå ud til virksomheder som konsulent indenfor området, så skal du nok overveje en uddannelse eller lignende, for jeg tror du får rigtig svært ved at sælge dig selv med 9 ugers erfaring i bagagen (indtil videre).

De fleste seriøse produktionsvirksomheder har ansatte Lean folk der hele tiden arbejder med dette på samme fabrik og som kender alle problemstillinger til bunds, hvilket alt andet lige tager noget tid uanset hvor hurtig man er til at opfange det.

Det er tydeligt, at du brænder for det og det er en helt afgørende egenskab for at få succes med det, så jeg synes du skal arbejde videre i den retning, men mit råd er at kaste dig over en masse læsestof og uddannelse med det samme og udnyt at du kan gøre dette i din nuværende virksomhed til fordel for både dig og virksomheden. Emnet er utroligt relevant og der er med sikkerhed fremtid i det for dem der kan noget særligt og kan sælge sig selv. 

/JJ

 

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Karlslunde
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Du har opdaget en hel speciel egenskab du har og den fornemmelse du har hedder FLOW. Der bliver her snakket meget om Lean og det er også en rigtig god fremgangsmåde til at lave fejlfinding, elimination og effektivisering, men tit går den menneskelige del tabt. Du vil nok hurtigt erfare at de gutter du overhalede i hastighed, ved at bruge tid på at tænke før du handlede, nok ikke vil give dig bragende bifald for din effektivisering, som måske medfører nedslidning og øget arbejdspres for dem. Det er ikke sikkert det sker men muligheden foreligger, for selvom du kan udfører opgaverne hurtigt trods ringe erfaring, er det ikke sikkert de kan aflærer, optage ny viden og så gør det du gør...

Så fint med lean til at planlægge din effektivisering, men kig på FLOW - begrebet af Mihail Chizksentmihal (måske ikke stavet helt rigtigt - men google flow på wiki og du finder ham - vildt spændende for alle!!!) og så kig også på AI - appiciative inqueri, som er en organisations udviklingsform som går efter guldet - det vil sige man tager det bedste fra fortiden med ind i fremtiden - så når man udvikler den enkelte medarbejder til at blive mere effektiv, så gør man det via hans egen gode erfaringer og bygger videre på dem.

Jeg tror bestemt du har en lovende fremtid foran dig og det hedder vel virksomheds coach, med specialle i arbejdsstations optimering og effektivisering - og ja, du bliver idag nød til at få noget papir på hvad du kan, men det er altså heller ikke så svært, hvis du kan overbevise din chef om at du kan spare dem 10-15% tid, vil han nok kaste noget efteruddannelse efter dig.

Du skriver ikke lige hvor gammel du er og hvad du har lavet før og hvad din grunduddannelse er hvis du har nogen, det er ikke fordi det er afgørende, men det er nemmere for os, hvis vi skal prøve at give dig gode råd til hvor du skal hen.

Rigtig meget held og lykke

Morten

www.tand-klinikken.dk  tandlæger københavn, laser og cad/cam porcelænskroner samme dag

Fra Karlslunde
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Prøv lige at tjek hvad det er for nogle gutter du er oppe imod:

http://www.ramboll-informatik.com/sitecore/content/Home/Websites/www,-d-,ramboll,-d-,dk/careers/Working%20at%20Ramboll/Hidden%20-%20Direktoer%20til%20raadgiver.aspx

Til inspiration

Morten

www.tand-klinikken.dk  tandlæger københavn, laser og cad/cam porcelænskroner samme dag

Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tak for de gode og fyldestgørende svar. Jeg vil glæde mig til at prøve at undersøge både LEAN, FLOW og AI nærmere.

 

Som svar på Mortens indlæg kommer her lidt omkring mig:

 

Jeg er 20 år lige nu.

Tidligere har jeg arbejdet som:

Vinduespudser (3 år)

Sælger (ca. 1 år) Her har jeg gennemgået forskellige kurser i salgsteknik og -tale.

Butiksmedhjælper (2-3 år) Flere forskellige butikker.

Div. småjobs. (bl.a. opvasker og avisbud og lign.)

 

 

Jeg har ingen uddannelse men jeg har taget grundforløbet som automekaniker og IT-supporter.

(Min økonomiske situation har desværre ikke tilladt mig at være på SU, hvorfor jeg ikke kunne færdiggøre sidstnævnte uddannelse)

 

Jeg har altid været meget kreativt og logisk tænkende. Jeg klarede mig godt i skolen og fik gode karakterer. Jeg har også altid været lærenem hvilket viser sig at være utrolig praktisk ved samlebåndsarbejde.

 

Igen tak for de gode svar.

 

Venlig hilsen Daniel Bøgel

Fra Karlslunde
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

For lidt økonomi kan ødelægge den store økonomi.... Nemt at sige for en tandlæge tænker alle, men ja 9år efter betaler jeg stadig af på min studiegæld....

Nå, men tjek den her http://www.kea.dk/uddannelser/kea-ledelseefteruddannelse/merkonomfag/lean-ledelse-i-praksis/

Du kan langsomt stykke din uddannelse sammen og som sagt få den arbejdsgiver betalt. En ting er at læse bøger om det, noget andet er at sidde på bænken sammen med andre der vil samme vej og sparre med dem - og så få det på cv'et.

Alternativt kunne du jo lede med lys og lygte på nettet efter firma der matcher din profil - DK er oversvømmet med konsulentfirmaer og jeg vil skyde på, at der er et i nærheden af dig, der arbejder med netop det du kan og som du nok kan overbevise om dine færdigheder - de har måske selv en meget teoretisk tilgang til tingene, hvor du kan gå ud og bidrage med det mere praktiske uden at skulle lave Meyer-briggs og gant analyser på alt. For selvom man er iværksætter er det helt ok og starte hos nogen andre, så kan du senere starte dit eget.

Konsulenter er folk der ikke kan stave til charlatan! :-)

Jeg har stor respekt for konsulenter og er medejer af et mellemstort konsulentfirma ved siden af mit tandlægevirke, men det matcher ikke lige din kompetencer.

Endnu engang rigtig meget held og lykke

Morten

www.tand-klinikken.dk  tandlæger københavn, laser og cad/cam porcelænskroner samme dag

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)