Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra HK(!) - "USA har fået øje på dansk it"

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste viste mig en artikel fra HK.

USA har fået øje på dansk IT

Danmark skal blive bedre til at søge udenlandsk kapital til udvikling af IT produkter. Amerikanske investorer ser et stort potentiale indenfor områder hvor brugerdreven innovation er i højsædet.
 
I Danmark er mulighederne for økonomisk støtte til de tidlige udviklingsfaser af ny IT begrænsede. Men hvis innovative danskere retter blikket mod udlandet, så er situationen straks en ganske anden. Sidste efterår besøgte Lei Fu, investment manager hos den amerikanske venture kapital fond, Pond Ventures, Danmark. Han var imponeret over hvad han så:
 - Jeg oplevede en stærk iværksætter kultur på steder som for eksempel Risø, DTU og Aalborg Universitets Center for Teleinfrastruktur. Danskere formår at overføre en lang tradition for brugervenligt design på udviklingen af IT, siger han.
Hvad danskerne til gengæld ikke altid fomår er at få finansieret forskningen, så den udmønter sig i konkrete firmaer og produkter. Det mener investment manager hos "Invest in Denmarks" kontor i San Fransisco, Gunnar Larsen.
 - I USA skal folk erobre verden i morgen, så her er firmaers første skridt at søge finansiering hos venturekapital fonde. Danskere søger normalt først om penge langt senere i produktudviklingen, og når vi gør det, er vi også mere beskedne. Den holdning er dog ved at ændre sig lidt, efter at Navision og Skype har vist sig at kunne være globale spillere, og vi har fundet ud af, at det godt kan lade sig gøre, siger han.
 
.....
 
Slå amerikanske konkurrenter af banen
Det var Invest in Denmark, som inviterede Pond Ventures til at besøge Danmark. Denne fond er netop ved at skulle investere 720 millioner kroner, og Lei Fu vil ikke udelukke, at nogle af midlerne går til danske projekter.
...
 - Det er alfa og omega for et nyt it-produkt, at det bliver lanceret på det amerikanske marked. Vi ser ofte, at europæiske it-firmaer har bedre produkter end deres amerikanske konkurrenter, så det er vigtigt at flytte en del af operationen herover, siger Lei Fu og nævner det danske netværksadapter firma Napatech, som et godt eksempel på dette.
 - Napatech indså hurtigt, at det var nødvendigt med en tilstedeværelse i Sillicon Vallye, så nu har de kontorer både her og i Danmark. Jeg håber flere danske firmaer følger trop, siger Lei Fu.
 
Nogle af Invest in Denmarks argumenter til investorer:
- Ifølge World Competitivness Yearbook, 2005 ligger Danmark på den globale top 5 over lande med højtuddannet arbejdskraft, og er samtidig det land i Europa med det mest fleksible arbejdsmarked.
 - Når det kommer til "E-readiness" altså landet evne til at promovere og understøtte udvikling indenfor den digitale informations- og kommunikations teknologi (ICT), ligger Danmark på førtepladsen ifølge IBM og The Economisk Intelligence Unit.
 - Danmark har også verdens anden bedste ICTrelaterede infrastruktur ifølge World Economic Forum 2004-5.
 
 
Jeg har undladt enkle passager, men det skulle give et spændende billede af arktiklen!
 
Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Overvågning og diagnosticering - når det skal gøres ordentligt
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)