Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsgodtgørelse mellem bopæl og virksomhedsadresse??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej medaminoer!

Jeg har købt en varevogn privat og benytter den i mit selskab (ApS.) hvor jeg (snart) driver en orkidebutik. Som bi-erhverv er selskabet et anlægsgartnerfima og det arbejde laver jeg i morgen/formiddagstimerne inden jeg åbner min butik. Kilometerpenge sagen er god nok i forhold til når jeg kører til og mellem kunder som anlægsgartner, men jeg er blevet lidt forvirret i forhold til min kørsel til og fra butikken fra min bopæl. Alle dage er min sidste kørsel fra butikken til min bopæl og eksempelvis kører jeg hver lørdag direkte fra min bopæl til butikken og direkte fra butikken til min bopæl. 
Når jeg læser her på SKAT's hjemmeside:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1658120&vId=202436&i=7#i1658120

Står der at arbejdspladsen oftest er arbejdsgiverens virksomhed, hvilket jo er mit ApS. og i såfald er der ingen problemer andet end at jeg falder meget hurtigt for 60dages reglen..

Men når jeg læser her:

http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

Står der at daglig kørsel mellem bopæl og arbejdsplads er privat kørsel. Hvilken en er rigtig?

Håber i kan hjælpe! Jeg har ikke kunnet finde et konkret svar i gamle tråde :)

/Christian

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er privat kørsel når det er mellem din bopæl og din faste arbejdsplads, i dette tilfælde din butik.

Så det du kan få er kørselsfradrag over skatten, hvis der er langt nok til det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret! Det er der desværre ikke, så det er jo heller ikke det helt store i kørselsregnskabet :)

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor Skat så skriver som de gør i deres pjece..

Jeg er forresten lige kommet på et lille sidespørgsmål:

Når jeg kører fra min sidste arbejdsplads som anlægsgartner og ind til butikken kan jeg så vidt jeg forstår få befordringsgodtgørelse, men hvad så hvis jeg skal forbi min bopæl og hente et eller andet (igår var det tørt tøj!) kan jeg så kun få godtgørelsen til mit hjem? eller kan jeg også få godtgørelsen når jeg så kører ind til butikken?

Puh, godt jeg fik købt den Autolog GPS så jeg ikke skal sidde og rette alt det her i hånden :D:D

/Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvad er det helt præcis, som du ikke forstår SKAT skriver?

Nej ikke godtgørelse til dit hjem.

MvH

Peter

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Det jeg ikke forstår er at Skat skriver:

Erhvervsmæssig kørsel er:
"kørsel mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder (60-dagesreglen)"   - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=90342&vId=202436&i=4&action=open#i90342

og:

"En arbejdsplads er som regel arbejdsgiverens virksomhed. Det kan også være et sted, du kører til for din arbejdsgiver for at udføre en arbejdsopgave, fx en kunde, et sted du henter materialer eller et mødelokale udenfor arbejdsgiverens virksomhed."  - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1658120&vId=202436&i=7#i1658120

Sådan som jeg læser det står der altså at erhversmæssig kørsel er fra ens hjem til ens arbejdsplads, og at ens arbejdsplads som regel er arbejdsgiverens virksomhed. Med virksomhed forstår jeg her den fysiske virksomhed i form af adressen, men det er det ikke eller hvad?

/Christian

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man skal oversætte det til noget alle kan forholde sig til, så er det en god tommelfingerregel : Er det en kørsel der gavner dig eller din arbejdsgiver?

1. Kørsel mellem bopæl og arbejdsgivers faste adresse og dermed dit normale arbejdssted (kontor, fabrik eller tilsavende) er i din egen interesse da du er nødt til at møde op på arbejdspladsen for at beholde dit arbejde og dermed få din løn.

Derfor er det kørselsfradrag via skatten.

2. Kørsel mellem din arbejdsplads og din arbejdsgivers kunder er (primært) i din arbejdsgivers interesse da han/hun gerne skulle tjene penge på det arbejde du nu engang udfører hos kunden, og det er derfor din arbejdsgiver der skal betale dig kørselsgodtgørelse for din kørsel til og fra kunden, f.eks. fra arbejdsplads - kunde - arbejdsplads.

Taksten er 3,56 kroner pr kilometer i egen bil / mc i 2010 - Hvis du tager turen på cykel eller knallert er taksten 40 øre.

Og ja, revisoren kigger underligt når der dukker en "Kørselsgodtgørelse, cykel" udgiftspost op i regnskabet Big Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehehe ja det tror jeg gerne!

I forhold til den huskeregl du stiller op der, vil det da også sige at når jeg kører fra den sidste kunde og ind til virksomhedsadressen er der da heller ikke godtgørelse (jeg kører dirkete hjemmefra ud til kunden)? Det er jo stadig i min egen interesse at møde op på arbejde der, stedet jeg kører fra er bare ikke mit hjem.

/Christian

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)