Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med opstart af virksomhed når man er på dagpenge (bierhverv)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

 

Jeg søger erfaringer med opstart af virksomhed, samtidig med at man er på dagpenge,(fuldtidsforsikret)

så vidt jeg kan forstå er der mulighed for at registrere virksomheden som bierhverv og derved beholde retten til dagpenge, er det rigtigt forstået ?

er det f.eks. muligt at starte en kloakmestervirksomhed som bierhverv mens man er på dagpenge ?

hvis det er, er det jo en mulighed for starthjælp indtil virksomheden er kommet rigtigt i gang, eller hvad ?

Er det a-kassen der bestemmer om det kan lade sig gøre ?

Håber der sidder en eller flere med erfaringer på området. På forhånd tak.

 

Christian

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du brug for hjælp, hvad enten det er fra en revisor eller advokat så kan du få 3 gode og uforpligtende tilbud lige her! 

Tilmeldt 18. Jun 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er din A-kasse der vurderer om du er til rådighed for arbejdsmakedet og berettiget til at modtage dagpenge så tag en snak med A-kassen om konsekvenserne ved et bierhverv.

Et bierhverv forudsætter at du fortsat er til rådighed for arbejdsmarkedet i fuld omfang.Der vil ikke være tale om starthjælp, da der skal modregnes time for time på indberetningerne.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

 

Det er muligt at starte op når du er på dagpenge, men der er en masse begrænsninger.

 

Jeg startet op på dagpenge og det var en masse bøvl.

 

Her er lidt af de regler du skal overholde:

 

Du må max arbejder 10 – 14 timer om ugen, hvis du bare en uge kommer over dette så bliver du afmeldt kan ikke komme ind igen før firmaet er afmeldt, og i nogle tilfælde skal du også skifte a-kasse.

Du må ikke udføre arbejdet inden for din tidligere normale arbejdstid (fordel hvis du havde natarbejde før du blev fyret)

Alle timer du arbejder skal noteres, også de timer du bruger på administration.

Du skal stadig være aktiv jobsøgende

 

Det vigtigste er dog at spørg i din a-kasse, det er dem der bestemmer om det er muligt og hvordan de fortolker reglerne.

 

Held og lykke med projektet.

 

Mvh. KJS

KJS Ejendomsservice
Alt indenfor vedligeholdelse af bygninger, grønne områder og legepladser.

Fra Nivå
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

 

Det er rigtigt som der bliver skrevet, at det er et fortolkningsspørgsmål fra a-kassen.

Jeg startede selv et I/S op imens jeg var på dagpenge, og fik her nogle lidt andre regler at forholde mig til, så det er lidt kringlet.

Jeg måtte gerne arbejde mere end 14 timer om ugen, jeg skulle bare registrere alle timer jeg brugte på firmaet, timer der herefter blev modregnet mine dagpenge. Dog måtte jeg gerne arbejde i weekenderne, uden at skulle registrere mig med timerne.

Jeg måtte ikke melde afbud til rådighedssamtaler på baggrund af arbejde i mit I/S, samtalerne med a-kassen kommer før alt andet (I deres verdenSmile)

Hvis det fantastiske skulle ske, at de havde et job til mig, måtte jeg ikke sige nej, uanset hvordan mit I/S ellers kørte. Men det tror jeg nu ikke man skal være nervøs for, sker.

Den første godkendelse jeg fik, løb i 6 måneder, herefter skulle de godkende den igen. Så det vigtigste er at få en godkendelse fra a-kassen. Og få gerne kravene de stiller til dig på tryk, for det er min overbevisning at de fortolker dem forskelligt.

Håber det gav et lille indblik i hvad det er for en jungle du er på vej ind i.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

 

Tak for jeres erfaringer og gode råd, jeg har bedt min a-kasse om at fortælle hvordan de fortolker reglerne,

og om hvad der er muligt i min situation.

Hilsen

Christian

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har selv gået med samme tanker. Jeg stopper i mit nuværende arbejde som konsulent i DI i udgangen af august og overvejer at starte eget. I den første tid vil jeg være på dagpenge og derfor er det interessant, hvor meget tid man må bruge på at etablere ny virksomhed ved siden af.

Der er blevet svaret på, hvordan det er op til a-kassen at afgøre. Gode svar. Det kunne dog være interessant at høre mere detaljerede erfaringer fra folk i denne situation.

mvh
Rasmus

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har talt med min a-kasse i dag, tilsyneladende tillader de op til 20 timers selvstændigt bi-erhverv pr.

uge, som skal udføres uden for normal arbejdstid, timerne skal så trækkes fra i dagpengene også selv om det er i weekenden arbejdet bliver udført.

Men inden jeg starter op med CVR nr skal jeg snakke med en ekspert i selvstændigt bi-erhverv

så jeg får udfyldt skemaerne rigtigt, som hun sagde i a-kassen, "et forkert kryds kan komme til at koste

dagpengene og det ville være åndssvagt", det har hun jo 100% ret i.

Hun sender en brochure til mig.

Jeg vender tilbage når der er nyt i "sagen" :-)

Christian

Fra Kerteminde
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian og Rasmus Hermed mine personlige erfaringer som efterspurgt.

Da jeg startede min selvstændige management konsulent virksomhed op i 1998 efter at have sagt min stilling som HR chef op, fik jeg godkendt suppelerende dagpenge af min A-kasse Civiløkonomerne. Det var egentlig blot en tryghed som relativt nyfraskilt med en datter på 14 år, som jeg brugte som springbræt til at komme igang. Så det sætter jeg stor pris på. Jeg fik aldrig brug for at få dagpenge, da jeg hurtigt fik forskellige længerevarende jobs som timelærer og foredragsholder på flere erhvervsskoler som supplerede min indtægt som selvstændig de første år, mens jeg byggede virksomheden op. Jeg har for flere år siden udmeldt mig af A-kassen. Man vænner sig til at leve med en vis risiko, idet man jo selv skal skabe sin indtægt. Held og lykke med opstarten Wink www.elsebethfogh.dk og www.global-partner.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pas på du ikke bruger for meget tid på det. Det vigtigste er at du handler og kommer i gang nu, og ikke først om en måned når du har fået lov til at få dagpenge imens

Held og lykke :) 

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)