Jeg ser det ogsaa som et "must" at du taenker over behandling af reklamationer.
Naar du mener at have fundet nogle interessante leverandoerer, saa spoerg dem om foelgende:
- Hvor lange svart-/afhandlingstider de har naar du sender reklamationer til dem
- Hvad de skal bruge af information(faktura nr., billeder, batch nr osv.)
- Om der er nogle faldgrupper, der er nogle leverandoere der f.eks siger at de har trukket 5% fra deres priser og at du dermed selv staar med den fulde risiko for reklamationer osv.
Naar du har de ting paa plads kan du nemt faa et overblik over hvad du skal goere saa snart du modtager de foerste reklamationer fra kunder
Min erfaring er at reklamationer ofte kan vaere utrolig umotiverende og svaere at loese hvis du ikke ved hvor du skal starte. Dermed tager det ofte for lang tid at loese dem, du kommer til tider til at nedprioterer dem da de synes uhaandterlige, saa kunder bliver utilfredse og du kan faa daarlig omtale.
Du skal huske at hvis du ikke kan faa leverandoer til at daekke for fejlproduktioner osv., men du ser dig noedsaget til at give kunden en komplet ombytning af et produkt, saa er det et direkte tab paa din bundlinie. Det er ihvertfald det jeg bruger som motivationsfaktor for at have min reklamationsstruktur i orden.
Vh Claus
PS. Husk have noget paa skrift fra dine leverandoere om det de lover i forbindelse med reklamationer, saa du har noget at holde dem op paa, hvis problemer eller misforstaaelser skulle opstaa.