Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil lave konkurrence men er i tvivl om lovgivning og regler

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige være sikker på hvordan tingene rent Juritisk hænger sammen når man afholder konkurrencer.

Jeg vil starte noget dansekursus op her til efteråret. Men for at gøre det lidt ekstra spændende vil jeg også lave en konkurrence hvor den første der tilmelder sig og betaler får kursuset gratis samt jeg vil lave konkurrence om dem der tilmelder sig facebook fan side om et gratis kursus. men samtidig vil jeg jo sikker mig at kursuset kun starter op hvis der er 10 på kursuset.
så hvis nu det ikke skulle ske kan man så ved at have skrevet det at man tager forbehold at kursuset starter op som står kræver mindst 10 deltager. afbryde konkurrencen? eller kan jeg skrive at ved at kursuset ikke bliver til noget gives der et XXX hvad jeg nu finder på som kompensation.

glæder mig til at høre fra jer.

Bonita

Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke lave konkurrencer hvor det er nødvendigt at betale noget for at kunne være med, samtidig med at der er tilfældigheder i udvælgelsen af vinderen. Du kan altså ikke stille som forudsætning at man skal tilmelde sig kurset (og dermed blive opkrævet betaling) og så trække lod blandt dem der tilmelder sig. Området er dækket af Markedsføringslovens paragraf 11. Du kan læse mere her:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/konkurrencer

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henning jeg tror du misforstår mit spørgsmål lidt. Så for at været sikker på forståelse.

så er det to adskilte ting.

1. facebook konkurrencen der består af en kan vinde uden at været tilmeldt kursus eller noget.  ved at blive af facebook siden så blandt alle dem der har valgt at blive fan er der en der vinder et kursus.

2. den første der vælger at betale og tilmelde sig kursus får som gave af at være den første det gratis vel at mærke at kursuset bliver til noget. som kræver 10 personer.

jeg tror ikke at der er noget problem i nr. 2 for det har jeg set andre gøre.

men der hvor man får folk til at fortage sig en handling som de evt. kun gør for at deltage i en konkurrence som så evt. ikke har nogen gevinst er vel ej fair men er det lovligt spørgsmål 2. men skriver man samtidig at bliver kursuset ikke oprettet vil man vinde en anden præmie kan vel ikke være forbundt eller imod regler/lov da man har givet information om dette før de er blevet fan.

håber Henning eller andre kender svaret.

Bonita

Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg misforstod dig ikke - jeg ville bare være sikker på du forstod hvor vigtig den regel er - den er dyr at overtræde når man bliver taget i det.

Jeg er helt enig i at det du beskriver ikke er et problem. Det du gør er jo at sælge 1. plads på kurset til 0 kr. og det svarer jo til butikkernes kø-tilbud.

Så længe du gør meget ud af at oplyse om at den gratis plads vindes med forbehold for at kurset gennemføres og evt. tilbyder en mindre kompensationsgave hvis det - mod forventning - ikke skulle blive til noget. Du skal også være klar i kommunikationen omkring hvad nu hvis du prøver at oprette kurset igen senere - har vinderne så ret til en plads der? Tingene må ikke stå med småt eller komme på en selvstændig side så man skal finde frem til det. Det skal fremgå direkte af 'præmiebeskrivelsen'

Det du skal have for øje der er markedsføringslovens paragraf 1 og 3 om god skik og vildledning. Så længe du overholder dem tror jeg ikke på du får problemer.

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak Henning

nu ved jeg mere hvordan tingene hænger sammen og er blevet mere sikker i min sag så jeg kan komme i gang.

Tak

Bonita

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)