Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nem-ID - en besværlig størrelse eller?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået Nem-ID til min netbank, da det ikke længere er muligt at få en nøgle på den gamle måde og jeg har fået ny PC. Jeg ved ikke om jeg gør noget forkert, men kan det være rigtigt at man skal bruge en af de tilsendte koder for at logge ind, en kode ved hvert girokort og en kode ved hver overførsel? Så kan de 75 koder hurtigt få ben at gå på!

Udover at det er møg besværligt og at man skal have sit A4 ark med koder med sig hvis man rejser (med risiko for at løbe tør for koder), så må det da også være en dyr løsning.

Lad os sige at 2.000.0000 danskere får Nem-ID og vælger at bruge alle 75 koder dagligt. 6 dage om ugen får de tilsendt et nyt brev med 75 nøglekoder. Det giver 624.000.000 breve om året. Lad os antage at prisen for sådan et brev er 10,- kr. (udskrift, A4 ark, konvolut, arbejdsløn og porto), det giver en samlet udgift hvert år på 6.240.000.000,- kr.

Tager jeg helt fejl?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit eksempel er nok lettere overdrevet Smile

Men ja, en kode pr. transaktion - din sikkerhed for at der ikke fuskes rundt med dine penge. Det må da siges at være en god deal

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
75 koder hurtigt få ben at gå på!

Hmm.. der er 148 koder på mit kort?

Nicolaj Thomasen:
at man skal have sit A4 ark med koder med sig hvis man rejser

...og det er kreditkortstørrelse

Mit NemID virker først til min netbank på mandag efter 16, så jeg kan ikke svare på, om man skal bruge en engangskode ved hvert girokort - men mener at have hørt fra andre, der har det fået til at virke med Danske Bank, at man kun skal bruge den selvvalgte kode, når man skal underskrive transaktioner. Forudsat at man er logget ind via selvvalgt kode plus nøglekort.

I den nuværende form i ihvertfald Danske Bank, kan man lægge en hel bunke betalinger i Udbakken, og så signere alle på én gang. Men hvis du ikke har Danske, så nytter det nok ikke noget ;)

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen med koderne er noget olsen banden....

Men jeg ikke selv en bedre ide - så skulle det være en token løsning - eller sms løsning - men det afskære jo ohså en del.

Men grundideen med at have en fælles id er rigtig god - men papir - det er "so last year:-)"

Bo

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

bo1234:

Ideen med koderne er noget olsen banden....

Men jeg ikke selv en bedre ide - så skulle det være en token løsning - eller sms løsning - men det afskære jo ohså en del.

Men grundideen med at have en fælles id er rigtig god - men papir - det er "so last year:-)"

Bo

Det hele drejer sig om sikkerhed og dine penge..

Og så kan man benytte NemID i hele verden, som man kommer frem til i forhold til digital signatur der kun virker på ens egen pc.

mvh   Geeked

 

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Carlsen:

Nicolaj Thomasen:
75 koder hurtigt få ben at gå på!

Hmm.. der er 148 koder på mit kort?

Nicolaj Thomasen:
at man skal have sit A4 ark med koder med sig hvis man rejser

...og det er kreditkortstørrelse

Mit NemID virker først til min netbank på mandag efter 16, så jeg kan ikke svare på, om man skal bruge en engangskode ved hvert girokort - men mener at have hørt fra andre, der har det fået til at virke med Danske Bank, at man kun skal bruge den selvvalgte kode, når man skal underskrive transaktioner. Forudsat at man er logget ind via selvvalgt kode plus nøglekort.

I den nuværende form i ihvertfald Danske Bank, kan man lægge en hel bunke betalinger i Udbakken, og så signere alle på én gang. Men hvis du ikke har Danske, så nytter det nok ikke noget ;)

 

Sorry det var en fejl at skrive 75 nøgler, jeg har 80 på mit kort fra Sydbank og jeg bliver bedt om en nøgle når jeg logger ind, samt en nøgle for hver transaktion - overførsel eller betaling.

Man kan selvfølgelig godt rykke nøglerne af A4 arket, så man har en lap i kreditkortstørrelse og som endnu nemmere bliver væk. Jeg havde foretrukket at modtage koderne i min indbakke.

Overdrivelse fremme forståelsen, men i teorien kan hver dansker modtage et nyt nøglekort 6 gange om ugen ved at logge af og på 80 gange om dagen, hvilket vil koste et milliardbeløb, hvis alle gjorde det i protest Smile

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det vel Sydbanks nye login du snakker om og ikke det fælles Nem-ID?

 

I øvrigt har jeg hver dag siden 1. juli prøvet at bestille Nem-ID og er nu gået fra at være ikke eksisterende til at være en sag der er røget helt til tops i bureakreati organisationen - nu på 3. uge

Jeg kunne snart godt tænke mig at kunne logge på diverse hjemmesider

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være at jeg har blandet noget sammen og at det bare er hos Sydbank, så findes der heldigvis en løsning for det er da rent røveri af ens tid. Jeg har netop brugt en nøglekode på at acceptere de nye regler i forbindelse med Nem-ID og endnu en nøglekode på at overføre et beløb mellem 2 af mine egne konti, hvad sker der?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

NemID er en joke. En stor, fed joke der er blevet tukket ned over hovedet på os. 

Lad mig klargøre nogle af mine grunde til at hade NemID: 

Sikkerhed
Man skal nu bære rundt på et stykke papir som nemt bliver væk, går i stykker eller lignende. Ét af argumenterne for dette er, at så kan man logge på over alt. Sidder man på et bibliotek og logger på, så kan en ondsindet sjæl aflure brugernavn og password samt fotografere ens kort, medmindre man sidder og holder hænderne over så man ser en ad gangen - men face it, det gør man ikke når man skal sidde og lede der. Er jeg paranoid? Njae, måske.. Men var jeg interesseret i at lave økonomisk kriminalitet, var det da en af måderne at gøre det på. 

Der er blevet sagt at det "på et tidspunkt" kommer en elektronisk token som man kan betale sig til at få. 

Det er også muligt at spærre andre folks NemID blot man kender deres CPR nummer, det var en "hovsa" og den bliver vist ændret. 

Ens nøglepar ligger centralt lagret hos DanID i hvad de omtaler som topsikre faciliteter. Men skulle det lykkedes nogen at få adgang alligevel, så er man nødt til at lave en national blokering af NemID - og med de tanker der er om NemID så ville det være ret katastrofalt. 

I passwords bliver der IKKE skelnet mellem store og små bogstaver og man kan i øvrigt ikke bruge specialtegn. For mit er det meget unaturligt at have et password med så lav kompleksitet, men det er bare trist - for mig.

Signering
Jeg bruger i dag primært min digitale signatur, som jeg har eksporteret til en standard PKCS12 fil, når jeg skal signere/kryptere e-mails og andre ting. Jeg har ikke nogen dum lille klient installeret, men jeg har certifikatfilen selv - og det fungerer fantastisk! 

Men det er slut nu, for med den nye "smarte" NemID ligger nøgleparret centralt og jeg kan ikke få udleveret MIN private nøgle. Alle danskere er blevet dømt: Vi kan ikke finde ud af at passe på en nøglefil, derfor gør DanID det for os. Til grin. 

Jeg sendte en e-mail med alle mine spørgsmål i, men den formåede de ikke at svare på så jeg valgte at ringe i stedet. Svaret på spørgsmålet om signering var: "Det glemte man at tage højde for da man lavede det nye NemID, men der arbejdes på en løsning"... Undskyld mig sprog, men hvad fanden er det for et svar?  Sidder de helt seriøst og fortæller mig, at de folk der skal lagre på keys der kan gøre stort set alt i mit navn, har GLEMT en af de mest basale funktioner i en digital signatur? 

Nåh ja.. Og så har de valgt et .nu domæne til et dansk, offentligt produkt som er vigtigt for alle? Hvad med at vælge et dansk domæne, så man er sikker på at kan holde det ensartet i fremtiden, fordi man lovmæssigt kan sørge for at der ikke ændres regler som vil have konsekvenser?

Jeg har INTET til overs for NemID og dem der har udtænkt det. 

 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:

Jeg har netop fået Nem-ID til min netbank, da det ikke længere er muligt at få en nøgle på den gamle måde og jeg har fået ny PC. Jeg ved ikke om jeg gør noget forkert, men kan det være rigtigt at man skal bruge en af de tilsendte koder for at logge ind, en kode ved hvert girokort og en kode ved hver overførsel? Så kan de 75 koder hurtigt få ben at gå på!

Udover at det er møg besværligt og at man skal have sit A4 ark med koder med sig hvis man rejser (med risiko for at løbe tør for koder), så må det da også være en dyr løsning.

Lad os sige at 2.000.0000 danskere får Nem-ID og vælger at bruge alle 75 koder dagligt. 6 dage om ugen får de tilsendt et nyt brev med 75 nøglekoder. Det giver 624.000.000 breve om året. Lad os antage at prisen for sådan et brev er 10,- kr. (udskrift, A4 ark, konvolut, arbejdsløn og porto), det giver en samlet udgift hvert år på 6.240.000.000,- kr.

Tager jeg helt fejl?

Hej Nicolaj,

Jyske Bank har kørt med den slags kodekort i årevis (dog med 4 cifre i stedet for NemID's 6 cifre - og med 80 koder i stedet for 148). Jeg synes det er en rigtig god løsning (i mangel af et elektronisk token). Især set i forhold til f.eks Danske Banks tidligere løsning med installation af nøgler på computeren hvilket synes temmeligt besværligt når man ikke lige er ved sin egen maskine. 

Og ja - det koster een kode pr. transaktion, og vil i praksis for den almindelige bruger ikke betyde et nyt kort om ugen, endsige om måneden.

Med hensyn til sikkerheden, så erindrer jeg ikke at have hørt om fishingforsøg på Jyske Netbank - i modsætning til hvad kunder i andre banker ar været udsat for.

Det gode ved denne metode er jo at koden er brugt hvis den skulle blive fisket (og dem der fisker iøvrigt kender den bogstavkombination der står ud for kodecifrene (jeg ved ikke om det er det samme med NemID da jeg ikke har fået mit endnu)

For mit eget vedkommende er det meget begrænset hvad jeg foretager mig af manuelle transaktioner. Det meste kører over PBS, og for restens vedkommende betaler jeg så vidt muligt med kreditkort.

Så overall tror jeg at din bekymring er uberettiget Big Smile

mvh

Jan

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)