Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafisk Design Firma og DS/EN ISO 9001:2000

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en fætter (for real) der går på Designskolen i Kolding og vil efter endt skolegang starte sin egen virksomhed med en kammerat/klassekammerat.

De virker enormt optaget af ISO certificeringer, disse har været ude og fortælle om det:
http://www.d-b-g.dk/Default.aspx?ID=18


De vil faktisk bruge deres afgangsopgave på at lave forarbejdet til en iso certificering... Uden at vide det helt store om ISO certificeringer, syntes jeg det lyder som overkill og et helt forkert sted at fokusere sine krafter i en opstarts fase eller i en afgangsopgave - men jeg tænkte på om der var nogle der sidder og arbejder hos eller driver et grafisk design firma der kan give deres input til dette?

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil mene, at det er langt vigtigere at koncentere sine kræfter andre steder. ISO er primært for at skabe en stringens og konsistens i ens daglige rutiner således, at de stemmer overens internationale standarder. Jeg vil mene, at det er overkill for en nystartet virksomhed allerede at tilrettelægge produktudviklingsmodeller, kvalitetsparametre, kundekontaktprocedurer osv.. ISO er langt hen af vejen en formaliseringsstandard, som skal sikre ensartethed og behandling af arbejdsgange, krav mv.. Formaliseringsstandarder er typisk ikke påkrævede eller ønskede i nystartede virksomheder, hvor det er langt vigtigere at skabe innovation, og man har desuden heller ikke data og dokumenterede resultater eller problemer, som kan danne grundlag for udarbejdelsen og implementeringen af en ISO standard.

Det vil være utrolig svært at låse sig fast på nogle arbejdsgange i et ISO kvalitetsstyringssystem, når man ikke har nogen erfaringer at basere det på. Man har ligeledes ingen kunder, og man har endnu ikke taget kontakt til nogen potentielle kunder. Dermed mangler man et erfaringer, som kan danne grundlag. Det er ligeledes svært at opstille nogle kvalitetsmål, fordi man endnu ikke ved, hvordan målene skal være, og evt. hvilke arbejdsgange der skal effektiveres. 

Kort sagt så skal man danne sig nogle erfaringer, man skal være på et stadie i livscyklussen, hvor formalisering er vigtig. For din fætter er det langt vigtigere at skabe og opbygge en virksomhed. ISO er til etablerede virksomheder.    

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for hjælpen og godt nytår nse :)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Men - det er faktisk dokumenteret, at kreative virksomheder kan nyde stor gavn af en ISOcertificering, fordi de så ikke behøver at bruge tid og kræfter på at vedligeholde en forretningsgang - istedet kan de bruge deres krudt på at være kreative. Jeg tror det var i Børsen jeg læste en artikel om, at det på den ene side lyder absurd at standardisere et kreativt firma, men på den anden side betød det at nogle firmaer kunne producere dobbelt så meget på samme tid, fordi de havde fået nogle faste rammer.

 

Jeg vil meget gerne følge med i hvad din fætter finder ud af - jeg kunne måske godt selv have brug for en omgang forud-deffineret struktur, for at lette lidt på tingene :)

 

 

 

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det! Først og fremmest skal jeg lige have en mere seriøs samtale med dem og høre mere om deres planer, snakken gik jo som den gør juleaften :)

Tak for link's, jeg sørger for at enten jeg eller min fætter/hans partner giver et brief på vores opdagelse.

Godt nytår David!

Edit: Artikel du nævner kan muligvis være denne fra 15/9 2005. Man skal dog være kunde for at læse den - og være logget ind før man klikker på linket kan jeg se.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)