Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medarbejder med alkohol problem ?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso, - du har da været et meget fremmeligt barn ;-)

Men det er da et godt udgangspunkt, og lad os holde os til den enkle forklaring.

Under prøvetiden har arbejdsgiveren et opsigelsesvarsel overfor funktionæren på mindst 14 dage. Hvis der ikke står andet i kontrakten, end at der er aftalt prøvetid, har funktionæren i princippet slet intet opsigelsesvarsel, d.v.s. at man kan forlade ansættelsen fra den ene dag til den anden. Der vil dog ofte være aftalt et gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage.

Dét er faktisk pointen med prøveperioden, og altså ikke at en arbejdsgiver har tre måneders "hånds og halsret" over en ny medarbejder. Det er såre menneskeligt at se tingene fra den stol man sidder på, men amnesti for arbejdsgivere kontra arbejdsmarkedsreglerne er det altså ikke.

Hvis en medarbejder derfor kan dokumentere at at opsigelsen er i strid med et eller andet, så er det ligegyldigt om det sker i prøveperioden eller ej.

Ancennitet er ikke at beregne på den enkelte arbejdsplads, men for den ansattes tilknytning til faget.

   

 

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 314
Fra  MYCOMFORT ApS Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg ikke læst de fine svar igennem, men jeg synes du skal være opmærksom på, at det ikke behøves at være et alkoholproblem, men "bare" diabetes / sukkersyge..

Når man har sukkersyge kan man have en nedsat appetit nogle dage og andre dage kan udåndingslugten i munden have en smag og duft af acetone, som kan lugte af alkohol.

Du kan måske få lidt glæde af denne artikel, som beskriver sygdommen i lidt flere detaljer.

Hyld og lykke med det - og husk for guds skyld ikke at beskylde din medarbejder for et alkoholproblem, når der faktisk kan være tale om et nok så uskyldigt problem.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Dyrebilen.dk:

Under prøvetiden har arbejdsgiveren et opsigelsesvarsel overfor funktionæren på mindst 14 dage. Hvis der ikke står andet i kontrakten, end at der er aftalt prøvetid, har funktionæren i princippet slet intet opsigelsesvarsel, d.v.s. at man kan forlade ansættelsen fra den ene dag til den anden. Der vil dog ofte være aftalt et gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage.

Vi er enige om, at der iht. funktionærloven er 14 dages opsigelsesvarsel fra arbejdsgivers side og intet varsel fra medarbejderens side.

Om det så er i orden, at aftale et gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage i prøvetiden, tror jeg ikke du kan udlægge så bogstaveligt. Dansk Erhverv er enige med dig, og henviser til en gammel dom, som handlede om noget helt andet, men hvor der ikke blev nævnt noget om det gensidige varsel på 14 dage.

Der er andre arbejdsgiverforeninger, der har den opfattelse, at du ikke kan forlænge varslet fra medarbejderens side uden samtidig at forlænge det fra arbejdsgiverens side. Jvf. funktionærlovens §21.

Dyrebilen.dk:

Dét er faktisk pointen med prøveperioden, og altså ikke at en arbejdsgiver har tre måneders "hånds og halsret" over en ny medarbejder. Det er såre menneskeligt at se tingene fra den stol man sidder på, men amnesti for arbejdsgivere kontra arbejdsmarkedsreglerne er det altså ikke.

Spørgsmålet går såmænd bare på, om hvorvidt en medarbejder kan kræve en begrundelse for en opsigelse indenfor prøvetiden. Hvis vi skal ind på de menneskelige forhold, så tror jeg vi skal holde juraen udenfor Tongue Tied

Dyrebilen.dk:

Hvis en medarbejder derfor kan dokumentere at at opsigelsen er i strid med et eller andet, så er det ligegyldigt om det sker i prøveperioden eller ej.

 

Helt enig. Men det kan måske være lidt vanskeligere for en medarbejder at dokumentere en uberettiget opsigelse, hvis der ikke er givet en begrundelse.

Dyrebilen.dk:

Ancennitet er ikke at beregne på den enkelte arbejdsplads, men for den ansattes tilknytning til faget.

   

 

Hvis vi taler anciennitet i relation til f.eks. pension, så er jeg (næsten) enig med dig. Men det er vel ikke tilknytning til faget, men snarere en overenskomst, der er tale om.

Men kan anciennitet ikke have andre betydninger?. F.eks. retten til fratrædelsesgodtgørelse.

 

 

 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

kvinde:

Jeg har netop ansat en fuldtidsmedabejder og mistanke om et alkohol problem. Medarbejderen lever ellers helt op til mine forventninger både menneskeligt .....



Kunne du ikke fortælle os hvad du endte med at gøre og hvad du selv og medarbejderen fik ud af det - det kunne måske hjælpe andre -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Til trådstarteren:

Svaret på hvorvidt en opsigelse skal begrundes eller ej, findes i funktionærlovens § 2b, stk. 1, 1. pkt.:

"Såfremt opsigelse af en funktionær, som har været uafbrudt beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen, ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse."

Dvs. hvis du opsiger din medarbejder til fratræden, inden der er gået et år, behøver du ikke give din medarbejder en begrundelse for opsigelsen.

Varslingsreglerne er:

1 mdrs varsel til fratrædelse inden de første 6 måneder.

3 mdrs varsel til fratrædelse inden de 3 år.

4 til fratrædelse inden de første 6 år.

5 til fratrædelse inden de første 9 år.

6 herefter.

Jeg håber, at du træffer det rigtige valg. Det kan ikke være nemt.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov, jeg glemte at sige, at hvis din medarbejder er omfattet af ligebehandlingsloven, så kan du have et problem.

Jens.

Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

SÅDAN GIK DET

Jeg kontaktede bla AA for at få sagen belyst fra anden side. Der fik jeg oplyst at konfronterer man en alkoholiker, vil disse næsten altid benægte at der skulle være noget om snakken (eller lugten). Jeg talte også med en psykolog, der sagde, at jeg først og fremmest måtte gøre op med mig selv, om der var tale om et socialt hjælpe projekt eller en forretning, som skal op og køre.

En morgen sagde jeg dog alligevel til hende, at jeg havde observeret en vis lugt af alkohol visse dage. Hvad der var historie bag dette. Hun blev meget overrasket og sagde, at det håbede hun da virkelig ikke. Hendes reaktion virkede meget reel og hun bekymrede sig meget om, hvem hun havde være i kontakt med ifb. med hendes arbejde, der kunne have haft samme oplevelse som mig. Vi fik os en fin snak om, at alkohol naturligvis ikke er tilladt på jobbet eller i umiddelbar forbindelse med jobbet. Den var hun helt klar på, og afviste meget blankt med direkte blik på mig, at der skulle være problem.

Jeg kontaktede også hendes reference, hvor jeg direkte spurgte om de havde nogen mistanke om nogen former for misbrug. Der var klar afkræftelse.

Da jeg er super glad for hende og hendes indsats, vil jeg lade tvivlen komme hende til gode - og tro at det er min næse, der har svær ved at adskille røg og alkohol (hun ryger nemlig ofte). 

Men tusinde tak til jer alle for de meget berigende indlæg.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fald lige over denne spændende tråd.

Håber at det stadig går godt med medarbejderen og hun fungere godt i virksomheden.

Hvis du eller andre som læser denne tråd skulle få problemet igen kan jeg anbefale en hammer dygtig alkoholekspert som hedder Torben Petersen. Han er ansat i en virksomhed der hedder Dyscon.

www.dyscon.dk . Han tager ud i virksomheder hvor der netop er mistanke om et alkoholmisbrug og taler med den person det drejer sig om og den nærmeste leder, han kan på få minutter samtale spotte om der er noget om snakken.

Men det geniale er at han gør det uden konflikt, har anbefalet ham rigtig mange gange.

 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tror, din medarbejder har et alkoholmisbrug, skal du snakke med ham/hende om det. Kommunen kan hjælpe både din virksomhed og din medarbejder.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)