Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Software udvikling og ophavsret

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jeg har brug for at høre fra andre som kender til denne problemstilling

 

Hvordan håndterer du/din virksomhed problematikken omkring ophavsret til den software i udvikler for kunderne ?

 

Må kunderne selv rette i koden ? og hvis ja, hvordan afskriver man sig evt. fra support/fejlretning efterfølgende ?

 

Hvordan sikres at kunden ikke videregiver softwarer til tredjepart ?

 

Jeg er meget intersseret i eksempler på hvordan dette kan udformes i en kontrakt.

 

Tak for hjælpen

Fra Frederikssund
Tilmeldt 13. Jul 06
Indlæg ialt: 3
Fra  Langemark Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan desværre ikke give dig direkte dokumenter. De tilhører andre end mig.
Men:
Hvis kunden køber software hos dig, så giv dem en brugsret til den kode - i al evighed.
Du skal sikre dig at du stadig kan bruge koden til andre kunder.
Du skal sikre dig en delt ophavsret.
Kunden vil sikkert gerne kunne få andre til at overtage kodevedligeholdelsen og videreudviklingen - i påkommende tilfælde. Det kan de godt, men så er du ikke længere ansvarlig for vedligehold af koden.

Det du egentlig spørger om er: Hvordan finder man ud af hvem der har nosset i det - hvis kunden roder i den kode du har leveret?
Til det kan jeg kun svare: Der er INGEN garanti, hvis kunden roder.....

Jeg kan anbefale dig, at melde dig ind IT Brancheforeningen. Som nyt medlem uden ansatte koster det dig i alt ca 5000 kr første år, og de har både kontrakter og alt muligt andet du kan bruge.

mvh
Gunnar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Optimize,

 

Det er nogle meget, meget vigtigt spørgsmål du stiller her.

 

Det er et forhandlingsspørgsmål mellem kunde og it-leverandør, hvem der er den endelige ophavsrettighedshaver.

 

Ophavsretten til et it-produkt tilkommer den, der udvikler det, dvs. producenten. Nogle gange overdrages ophavsretten til en it-produkt til kunden, men som regel får kunden kun en licens til at udnytte produktet.

 

Så det afhænger altså af, hvad I aftaler.

 

Hvis kunden kan eller skal kunne rette i koden, kan problemer opstå med at bevise, hvis kode, der er årsag til fejlen eller problemerne. Dette kan løses ved afleveringsforretningen af it-produktet, hvor en "golden CD" ofte udleveres af it-producenten med det endelige program - og alle efterfølgende ændringer i koden vil således normalt være foretaget af kunden.

 

Mvh

 

Karsten  

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)