Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

60 dages reglen lønmodtager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fået nyt job, og er i den forbindelse meget i tvivl om, om jeg har ret til skattefrie befordringsgodtgørelse.

Jeg har fast arbejdssted 4 dage om ugen, men den 5 dag møder jeg henholdsvis på arbejdsplads 2 i uge 1 og arbejdsplads 3 i uge 2. Jeg kører direkte  som hører under samme arbejdsgiver. Jeg kører direkte fra min hjemmeadresse og ud på arbejdspladserne, og når arbejdsdagen er overstået, kører jeg direkte hjem. Jeg har henholdsvis 130 og 150 km til arbejdsplads 2 og arbejdsplads 3, og samlet vil jeg tro det løber om i ca 45-50 dage om året og omkring 15.000-18.000 km årligt. Derudover deltager jeg i enkelte kurser på arbejdsgivers opfordring, og det drejer sig ca. om 5-10 arbejdsdage om året, hvor jeg også kører direkte hjemmefra og til kursusstedet.

Jeg har læst reglerne hos skat.dk

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1658120&chk=203449#pos

Som jeg læser reglerne har jeg ret til skattefri kørselsgodtgørelse på 3,56 kr pr. km, for de dage hvor jeg opholder mig på arbejdsplads 2 og 3 og samme takst når jeg er på kursus.

For at være helt sikker på at jeg forstod reglerne korrekt kontaktede jeg skat og forklarede dem situationen, og de sagde at jeg SKULLE arbejde 60 sammenhængende dage på arbejdsplads 2 eller 3 for at være dækket. Det kan jeg bare ikke forstå, for sådan læser jeg ikke reglerne. Så er manden fra skat (som skulle være expert på området) forkert på den, eller har jeg ret til skattefri kørselsgodtgørelse?

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig.

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej anden 1980

Jeg går ud fra, at din arbejdsgiver har indvilget i at betale skattefri kørslesgodtgørelse.

Kørsel til sted 2 og 3 samt kursus skulle der ikke være problemer med at udbetale skattefri godtgørelse for, da kørsel begrænser sig til 1 gang pr uge - dvs under 60 dage indefor et kalender år.

Kørsel til fast arbejdsadresse 1 kan du, såfremt du aftaler med din abejdsgiver få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse de første 60 arbejdsdage. Bør evt stå i ansættelseskontrakt (Må vist ikke reduceres i din løn - dette kan man aftale sig ud af). Dette er en ikke særlig kendt regel.

Se: http://tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

Med venlig hilsen          

Benny Myllerup Laursen

Registreret revisor FRR | Virksomhedsrådgiver

myllerup consult | www.myllerup-gruppen.dk

myllerup@tuknet.dk

Skovvej 8          |  7160 Tørring      

Tlf. 7580 2424   |   2129 3224

 

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benny

Jeg takker for svaret, det var meget givtigt, og som jeg forstår dig, så er det arbejdsgiver der betaler den skattefrie kørselsgodtgørelse, og det fungerer ikke som befordringsgodtgørelse, der bare trækker fra i skat?

Som jeg også forstår dig, så kan man få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for både arbejdssted 1,2 og 3, således at det er 60 dage pr. arbejdssted? Jeg kan dermed få udbetalt i alt 120 dage + kursusdag eller hvordan?

Jeg må hellere tage en snak med arbejdsgiveren om det, for ordningen betyder jo reelt at han skal give mig en højere løn, hvilket jeg ikke tror han er interesseret i. Han kan vel i teorien bare bede mig køre forbi arbejdsplads 1 de dage jeg skal møde på arbejdssted 2 og 3, så skal han kun betale mig kørselsgodtgørelse for ca 50 km, hvorimod det drejer sig om 300 km hvis jeg kommer direkte hjemmefra

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kørsel til sted 2 og 3 - de 60dage gælder pr sted indenfor et kalender år. Hvis arbejdsgiver ikke udbetaler skattefri kørselsgodtgørelse, kan du fradrage. Du bør dog aftale at du modtager kørselsgodtgørelse og tilretter din løn derefter, således at det netto bliver omkostningsneutral for arbejdsgiver. Husk pension og feriepenge når i laver beregning.

Kørsel til sted 1 - din ansættelseskontrakt kan tilrettet således at du får en lavere løn i de første 3 mdr og efter de 3 måneder ændres lønnen til det oprindelig aftalte. Der anføres også at arbejdsgiver udbetaler skattefri godtgørelse de første 3 mdr (ca 60 arb dage) til sted1.

Sats 3,56 - efter km 20.000 1,90 - ved samme arbejdsgiver.

mvh Benny

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)