Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nystartet selvstændig tømrer, og har en del kørselsfradrag til gode (ca. 50.000 kr.).

Jeg forestiller mig, at mit firma skal udbetale kørselstilskuddet til min privatkonto, og derfor overvejer jeg, at droppe lønudbetaling resten af året, da kørsel vel er skattefrit?

Jeg bruger DanLøn, men når jeg skriver beløbet under kørselstilskud (under lønberegning), ser det ud som om at systemet trækker skat og AM-bidrag, selvom det var min opfattelse at kørsel er skattefrit.

Hvordan fungerer dette helt konkret, og hvad bør jeg gøre?

Hvilken dokumentation er påkrævet i forbindelse med kørsel?

 

 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lamope,

Snakker vil kørselsfradrag (angives på selvangivelsen, og dækker kørsel frem og tilbage på arbejde), eller snakker vi kørselsgodtgørelse (udbetalt af arbejdsgiveren som godtgørelse for den erhvervsrelaterede kørsel man laver i sin private bil)?

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er skattefri kilometer kørt i egen bil vedr. erhvervsmæssige formål skal du indtaste antallet af kilometer under punktet særlige tillæg-kilometerpenge i danløn.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om kørselsgodtgørelse (erhvervskørsel i privatbil til 3,56 kr. pr. km.).

Har arbejdet i Sverige og indimellem overnattet der, så hvad med udetillæg (kost & logi á 650 pr. døgn) og bropenge, er det under "diæter udland" og "udlæg" i DanLøn (under særlige tillæg)?

Hvordan indberettes ovennævnte på den personlige selvangivelse (altså kørselsgodtgørelse, udetillæg og bropenge)?

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 17
Fra  DM Revisionsfirma af 1993 Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret kommer lidt anpå om du er startet op som selvstændig i personlig regi eller i selskabsform.

 

Hvis du er startet op i selskabsform og er almindelig lønmodtager i dit eget selskab, kan du modtaget skattefri kørselspenge med 3,56 kr pr kørt km , de første 20.000 km og 1,90 kr pr km derudover. For at udbetalingen er skattefri, kræver det at lønmodtageren dokumentere alle kørte km, med tæller start og slut, dato, bestemmelsessted, samt anledning. Derudover kræves at arbejdsgiveren kontrollere at angivelserne er korrekte, samt at det kan dokumenteres at, kontrolle rent faktisk har fundet sted.

 

Hvis der er tale om drift af selvstændig virksomhed i personligregi, er der en del forskellige muligheder at vælge. Dette kan du enten hente en pjece hos SKAT omkring. eller også bør du få det drøftet med en revisor, da valg af model, er meget individuel i forhold til mængden af kørsel, driftsøkonomi i bilen, fordeling af kørsel mellem privat og arbejde mv.

 

Det kan være rimeligt dyrt at vælge forkert

Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er et ApS, så det må være selskabsform. Hvad og hvor skriver jeg i den personlige selvangivelse?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen steder..det skal bare lønoplyses af arbejdsgiver.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode og hurtige svar :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)