Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ansatte og barns første sygedag.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Christiansfeld
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ansat ved siden af mit eget firma.

på mit arbejde, der har vi også en kvindelig ansat hun har 6 børn og i de sidste 3 uger har hun haft barns første sygedag 7 gange.

Er det kun mig der vil være betænkelig med at ansætte en med så mange børn ? ikke at hun ikke er dygtig til sit job, men tænk på de dage man kan rende ind i, hun har kun være ansat 6 måneder. og allerede så mange første sygedag.

 

Hvordan har folk med dette emne, ved godt at forskels behandling er forkert, men ligger det ikke i baghovedet. nu har jeg aldrig selv skulle ansætte folk.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo - det kan jeg garantere dig for, at det gør! Og især i mindre virksomheder hvor et fravær har større konsekvenser.

Loven er, som den er - men det har konsekvenser. Og en af dem er, at en arbejdsgiver (de fleste) vil tage antallet af små børn med i betragtning ved en ansættelse, fordi det ganske enkelt er nødvendigt at kalkulere med x antal fraværsdage, hvor medarbejderen skal have løn OG samtidig ikke er produktiv.

Det er nok ikke politisk korrekt - men det er jeg ligeglad med. Mit næste videoindslag på min ekspertblog kommer faktisk til at handle om bl. a. dette emne.

Fra Christiansfeld
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er jeg ikke selv med den holdning.

men tænker man ikke selv på det når man vælger at få så mange børn, at man kan blive fravalgt pga netop dette.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Svensson:
men tænker man ikke selv på det når man vælger at få så mange børn, at man kan blive fravalgt pga netop dette.

Sandsynligvis ikke - og hvorfor skulle man? I Danmark er lovgivningen bygget op, så det ikke er nødvendigt at tage hensyn til. Og man må også sige, at driften efter at få (mange) børn er stærkere end driften efter at være attraktiv på arbejdsmarkedet. Systemet i Danmark gør, at det ikke er tanker, der er nødvendige at forholde sig til som arbejdstager. Og som følge deraf i HØJ grad nødvendigt at forholde sig til som arbejdsgiver.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et interessant emne :·) Måske jeg lige ville tænke en ekstra gang eller to ved 6 børn - det er altså mange :·)

Når det så er sagt - så er det altså også et spørgsmål om at have de rigtige personer ansat. Og ikke mindst tage dem med ind i firmaets hjerte - så de føler at de er med i firmaet på den gode måde.

Sådan et par piger med små børn er jeg rigtig heldig at have ansat. Når deres børn er syge er det lige så tit manden som tager sygedagen med barnet - eller der ringes efter bedsteforældre, eller findes andre gode løsninger. Den ene har flere gange taget på arbejde kl. 5 om morgenen, for at skrive ordrer ud så de ligger klar når lageret møder ind - hvorefter hun er kørt hjem for at skifte vagt med sin mand.

Det står jo ingen steder - og jeg har ikke forventningen om det... Men jeg er vildt glad for det.

Så får man udvalgt de rette medarbejdere - med den rette indstilling og almindelig fornuft - så behøver det altså ikke at give flere barnets første sygedage, end manden også ville få.

Den moderne og trendy mand i dag - han har lige så mange barnets første sygedag som moderen har. Og det udelukker så lige en temmelig stor del af arbejdsstyrken i sin bedste alder :·)

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Som arbejdsgiver er det ikke noget jeg tænker over. Det gør, at mine medarbejdere kan få deres privatliv til at hænge sammen, hvilket er ekstremt vigtigt for at få dem til at performe på jobbet.
Som forældre er jeg er da lykkelig for, at jeg kan blive hjemme med mit barn, når det har brug for mig.

Hvad skulle forældrene dog gøre, hvis ordningen ikke fandtes?
Sende et sygt barn afsted om morgenen?

Og vi har i forvejen problemer med, at der fødes for få børn i Danmark. Så vi har da virkelig brug for den slags ordninger i samfundet.

Og som Helle skriver, så er det da lige så meget mandens ansvar at tage disse sygedage.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

mtrolle:

Som arbejdsgiver er det ikke noget jeg tænker over. Det gør, at mine medarbejdere kan få deres privatliv til at hænge sammen, hvilket er ekstremt vigtigt for at få dem til at performe på jobbet.
Som forældre er jeg er da lykkelig for, at jeg kan blive hjemme med mit barn, når det har brug for mig.

Hvad skulle forældrene dog gøre, hvis ordningen ikke fandtes?
Sende et sygt barn afsted om morgenen?

Og vi har i forvejen problemer med, at der fødes for få børn i Danmark. Så vi har da virkelig brug for den slags ordninger i samfundet.

Og som Helle skriver, så er det da lige så meget mandens ansvar at tage disse sygedage.

Jeps - det er gode ordninger. Men som med al anden velfærd skal det betales. Jeg er ikke maskinstormer - slet ikke. Minder bare om, at der altid kommer en regning på alting.

 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:
Så får man udvalgt de rette medarbejdere - med den rette indstilling og almindelig fornuft - så behøver det altså ikke at give flere barnets første sygedage, end manden også ville få.

Jeg tror, du har været heldig/dygtig i din rekruttering. I øvrigt har jeg engang haft en pige ansat, hvis mand rejste meget over hele verden, og hvis forældre var langt væk. Hun var stinkedygtig, men hun var også den eneste til at tage barnets første sygedag. Hendes dygtighed og flid udlignede så absolut ulempen :-)

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Syntes heller ikke vi har de store problemer med dette. Tror at vores medarbejdere er meget ansvarsbevidste omkring fravær, og er der en som er syg, så giver de andre den en ekstra skalde så vi alligevel når det hele. Men vil godt indrømme at jeg nok ville blive træt af 7 fraværsdage på 3 uger. Og det tror jeg såmænd også kollegaerne ville.

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle har ret til frihed under børns første sygedag, hvis ellers det er nødvendigt, at der er en hjemme til at passe barnet. Altså ikke, når en 14-årig er småforkølet - da kan de godt passe sig selv.

Men der står ingen steder, at de har krav på løn. Jo - hvis man har en overenskomst. Men hvis ikke virksomheden har tiltrådt en overenskomst, er det med lønnen ikke noget krav - og bestemt ikke en selvfølge. Men siden så mange har fuld løn under barns første sygedag, er det vigtigt at klargøre det for medarbejderne, hvis ikke det er tilfældet. Og hvis det er tilfældet, kan man lige så godt gøre opmærksom på, at sådan vælger vi at gøre. Altså en frynsegode.

Hvis man har barnets første sygedage 7 gange i løbet af et par uger, vil det i rigtig mange virksomheder skabe problemer - vi har jo ikke ansat medarbejdere, som vi kan undvære, vel? Den pågældende medarbejder er måske i en meget presset situation - vi kender jo ikke omstændighederne - og hvis kollegerne begynder at blive trætte af det store fravær, gør det bare situationen meget værre. Jeg ville tale med vedkommende om, hvilke løsninger der findes inden for rammerne af den nuværende ansættelse, f.eks. flextid og/eller en reservebedstemor, eller om det måske er en idé at gå ned på fire faste arbejdsdage om ugen, sådan at der kan opspares tid på flex-kontoen til at holde fri, når familien kræver det. Ved at tage emnet op og hjælpe med at finde løsninger, er man som arbejdsgiver med til at sikre medarbejderens mulighed for at blive i jobbet.

Dbh
Anette

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)