Jeg modtog i går et venligt brev fra Post Danmarks vicedirektør, Søren Ravn Jensen (Ja, han har selv underskrevet!), med deres generøse tilbud om ”en bedre service”. Som den rare mand jeg er, skal han naturligvis have et svar, og da jeg ikke er sikker på at posten når frem til ham (til tiden), så må jeg heller ligge en kopi her også.
Kære Søren,
Vi takker for det fremsendte tilbud på levering af post til tiden. Vi har kigget materialet igennem, men må desværre takke nej, da vi ikke har tillid til at I kan administrere ordningen forsvarligt.
Igennem de senere år har vi oplevet en stadig faldende kvalitet i jeres produkter og service. Mange gange dukker posten ikke op indenfor den eksisterende leveringsgaranti, og vi er aldrig blevet kompenseret for dette. Ydermere oplever vi ofte at breve, selv med tydelig angivelse af modtager, afleveres hos de forkerte. Når breve og pakker så endelig dukker op, ser de ofte ud til at have ligget lidt for længe i jeres moderne pakkeknusermaskiner. Alt dette, og mere til, gør os generelt meget utrygge ved jeres produkter og services.
I forlængelse af jeres venlige brev, vil vi gerne understrege at vi også har indført en ny politik og nye service former. Vi har tidligere sendt et brev til jer, med en varsel om at dette ville komme, men det er sikkert ikke nået frem. I hvert fald har vi aldrig hørt tilbage på vores henvendelse.
Kort fortalt tilbyder vi nu, mod et årligt gebyr på 1.800 kr. (+moms) at aflevere de mange forkert afleverede breve der dumper ind hos os, til de rette modtagere blandt vores naboer – ellers hvis de bor længere væk, smide posten i nærmeste postkasse. Dette sker næsten dagligt, så vi mener det er et yderst attraktivt tilbud.
Vi vil meget gerne have et svar på om I ønsker at tegne denne aftale med os. Vores nuværende gratis service, ophører med virkning fra 6. februar 2006. Herefter vil forkert afleverede breve ikke længere blive afleveret til de rette modtagere, men i stedet blive anvendt som tilskud til vorres økologiske varmeanlæg.
Vi har tidligere snakket med en af jeres medarbejdere om denne ordning. Han påstod at det var vores ”pligt” ifølge loven at returnere forkert afleverede breve. Sjovt nok troede vi også at det var Post Danmarks pligt at aflevere brevene til tiden – og til de rigtige modtagere. I alle tilfælde må vi fastholde indførelsen af vores nye ordning pr. 6. februar 2006. Såfremt Post Danmark mener dette strider mod loven, ser vi frem til at I leverer dokumentation på de breve i har afleveret forkert til os.
Svar udbredes senest 1. januar 2006
Med venlig hilsen, |
Lystig formiddagslæsning, Mikkel.