Her er lige lidt info og en efterfølgende tanke til en business-case (alternativ til Post-DK):
Jeg kender et firma som sender ca. 12.000 pakker med Post-DK (
B2B) og de har en aftale med Post DK at hvis ikke pakken er fremme dagen efter afsendelse, så refunderes hele pakkeprisen for den pågædende forsendelse. Dvs. at man som erhvervsdrivende kan give den sparede fragt videre til sin kunde som plaster på såret. Det er sgu en god løsning hvor Post-DK erkender at man ikke har fået det produkt man har bestilt og skulle have betalt for.
.
Hvis I ikke har en ligende aftale med Post-DK vil jeg opfordre til at I for lave dette. Når en pakke ikke er nået frem til aftalt tid har man jo ikke fået det produkt man har betalt for og skal derfor ikke betale for ydelsen.
Mht. breve er der nok ikke noget alternativ men denne lange trå får mig til at sammenligne Post-DK med TDC.
Da TDC havde
monopol da var de også ejet af staten.
For at bryde monopolet blev TDC pålagt at udleje det rå kobber til konkurrerende selskaber og lade mobilselskaber leje sig ind på antennemaster. Telmore har f.eks. købt mobil-kapacitet hos TDC og forpligtet sig til en eller anden volumen mod at få den en hel del billigere. Dette fordi TDC har meget ledig kapacitet og derfor ikke har nogen reel
omkostning ved at sælge ydelsen.
Kunne man ikke tænke sig at Post-DK kunne blive pålagt at skulle sælge større mængder post til lavere priser ligesom TDC sælger kapacitet. Post-DK har alligevel bude på gaden hver dag til alle adresser og kan derfor nok klare noget mere volumen. Somspeditionsvirksomhed må man kunne købe denne brev-volumen for en stærkt reduceret pris, for derefter at sælge den videre som en slags discount forsendelse uden samme servicegrad (dag-til-dag levering). Denne tanke udmønter sig lige i en business-case:
Firmate "Post-mesteren" indgår en aftale med Post-DK om at købe og forpligte sig til f.eks. 20 mio. brev-forsendelser det 1. år til en pris på 2,50 kr.
pr. alm. brev. Der bliver lavet et særligt frimærk som identificerer denne brevtype og derfor ikke takseres med Post-DK''s takst men som fortsat kan indleveres i postkasserne og på posthuset.
Denne brev-forsendelse er at opfatte som et discount-produkt ligesom tank-selv mobilselskaberne hvor der ikke er nogle added values med. Dvs. at brevet er garanteret fremme inden 2 eller 3 dage mod den reducerede pris og disse kan kun anvendes til indlandske forsendelser. Omvendt vil Post-DK kunne udskyde leveringen af ens afsendte brev i 1 eller 2 dage i tilfælde af at postbudet har ekstra normal-post eller af en anden uforklarlig årsag. Dette øger arbejdsfleksibiliteten for PostDK og bør gøre produktet meget billigere end deres normale brev-forretning.
"Post-mesteren" sælger nu denne brevservice videre til alle som vil købe det langsomme brev for 3,5 kr. og har derfor reelt en
avance på 20. mio. kr. hvis alle brevene bliver solgt (porto er momsfri og er i disse beregninger også betragtet ligeså). "Post-mesteren" indgår en aftale med hhv. DS, Coop samt div. tankstationer om at disse frimærker kan købes i alle deres forretninger mod at de får 25 øre pr. solgt frimærke. Derved er distributionen på landsbasis etableret. Dissse forretninger vil nok synes at det er en meget lille avance men vil måske af mere politiske årsager gerne bidraget til distributionen af denne post-ydelse, da de selv kan gøre brug af denne og derved spare mange porto-kroner. For enkelte forretninger vel det måske øge antallet af kunder som måske køber andet samtidig (smøger, blade mv.).
Jeg vil gerne væde rigtig mange penge på at mange firmaer vil købe denne reducerere post-løsning for deres brevforsendelse til deres kunder til f.eks. 3,5 kr. for