Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte virksomhed til udlandet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi driver en hjemmeside, hvor vores primære indtægt er gennem salg af annoncer på sitet, samt en lille webshop, der også genererer noget indtægt.

Vi bevæger os indenfor sportsverdenen, hvorfor der er en del juridiske udfordringer i forhold til bookmakere osv. Selvom loven står overfor at blive ændret, så har vi overvejet at flytte virksomhedens udenlands.

Er der nogle herinde der har erfaringer med dette? Og i så fald kan fortælle lidt om fordele og ulemper ved at gøre det, samt fortælle lidt om hvordan man rent praktisk gør det, om man kan gøre det gennem en stråmand eller lignende.

Det skal understreges at denne forespørgsel ikke har til hensigt at resultere i at vi omgåes regler eller andet, blot et ønske om at få udvidet horisonten og på informeret baggrund vurdere mulighederne for at flytte firmaet.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

West Midlands i England (Området omkring Birmingham) har gennem de seneste 3-4 år gjort en meget stor indsats for at få skandinaviske virksomheder til at etablere sig der.

Projektet, som er delvist privat finansieret, delvist EU-støttet hedder "bridge to growth", og giver skandinaviske virksomheder særdeles gode vilkår, hvis de vælger at etablere sig der.

England har generelt mere liberale regler på området.

Sig til, hvis det er noget du skal have hjælp til.

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Petersen:

Hej,

Vi driver en hjemmeside, hvor vores primære indtægt er gennem salg af annoncer på sitet, samt en lille webshop, der også genererer noget indtægt.

Vi bevæger os indenfor sportsverdenen, hvorfor der er en del juridiske udfordringer i forhold til bookmakere osv. Selvom loven står overfor at blive ændret, så har vi overvejet at flytte virksomhedens udenlands.

Er der nogle herinde der har erfaringer med dette? Og i så fald kan fortælle lidt om fordele og ulemper ved at gøre det, samt fortælle lidt om hvordan man rent praktisk gør det, om man kan gøre det gennem en stråmand eller lignende.

Det skal understreges at denne forespørgsel ikke har til hensigt at resultere i at vi omgåes regler eller andet, blot et ønske om at få udvidet horisonten og på informeret baggrund vurdere mulighederne for at flytte firmaet.

Hej Jens

Udover jura skal du også tænke på skat.

Hvis du f.eks. opretter et udenlandsk selskab, men bliver boende i Danmark, er der en lang række regler, du skal være opmærksom på, særligt hvis du enten opsparer overskud i selskabet eller du fortsat bor i Danmark og reelt driver selskabet fra Danmark. Hvis du skal undgå den type udfordringer, så skal du reelt fraflytte Danmark. I forbindelse med en fraflytning kan du blive udsat for fraflytningsskat på aktier og evt. andre aktiver.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Christensen:
Hvis du f.eks. opretter et udenlandsk selskab, men bliver boende i Danmark, er der en lang række regler, du skal være opmærksom på, særligt hvis du enten opsparer overskud i selskabet eller du fortsat bor i Danmark og reelt driver selskabet fra Danmark.

Hej Esben,

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i skatteret og international beskatning, men så vidt jeg husker, så er udbytte til et dansk holding selskab fra et 100 % ejet engelsk datter (selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2).

Jeg gik ud fra, at der var tale om, at virksomheden reelt skulle drives fra udlandet. Har jeg misforstået noget?

Jens.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen:

Esben Christensen:
Hvis du f.eks. opretter et udenlandsk selskab, men bliver boende i Danmark, er der en lang række regler, du skal være opmærksom på, særligt hvis du enten opsparer overskud i selskabet eller du fortsat bor i Danmark og reelt driver selskabet fra Danmark.

Hej Esben,

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i skatteret og international beskatning, men så vidt jeg husker, så er udbytte til et dansk holding selskab fra et 100 % ejet engelsk datter skattefrit(selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2).

Jeg gik ud fra, at der var tale om, at virksomheden reelt skulle drives fra udlandet. Har jeg misforstået noget?

Jens.

Ups!

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis planen er at arbejde med den udenlandske virksomhed fra Danmark, skal du være opmærksom på at den danske lovgivning samt monopolet som Danske Spil har, stadig er gældende for jeres forretning.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen:

Esben Christensen:
Hvis du f.eks. opretter et udenlandsk selskab, men bliver boende i Danmark, er der en lang række regler, du skal være opmærksom på, særligt hvis du enten opsparer overskud i selskabet eller du fortsat bor i Danmark og reelt driver selskabet fra Danmark.

Hej Esben,

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i skatteret og international beskatning, men så vidt jeg husker, så er udbytte til et dansk holding selskab fra et 100 % ejet engelsk datter (selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2).

Jeg gik ud fra, at der var tale om, at virksomheden reelt skulle drives fra udlandet. Har jeg misforstået noget?

Jens.

Hej Jens

Du har fuldstændig ret i, at et udbytte fra et engelsk selskab til et dansk holding selskab er skattefrit for det danske selskab. Men der er andre regler som f.eks. CFC beskatning, som kan komme i spil. Ledelsens sæde skal man også være opmærksom på, overflyttelse af kundekreds, øvrige rettigheder og eller andre aktiver fra et dansk selskab til et udenlandsk, kan også udløse skat.

Spørgers intentioner i relation til realitet kan jeg ikke vide noget om, men anvendelse af udtryk som "stråmand" kan jo give anledning til, at man får den tanke, at det måske ikke kan udelukkes, at spørger håber, at man måske kan få en fordel ved at stifte et udenlandsk selskab, uden at ændre ret meget på realiteten, og jeg tillader mig blot at nævne, at går man den vej, så er der mange faldgruber, man skal være opmærksom på.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra København N
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle for svar som jeg bestemt kan bruge til noget, og jeres navne er registreret, hvis vi senere skal have en advokat på det, for mere professionelt at vurdere fordele og ulemper.

Vores tanke har været, at vi reelt set fortsat skulle drive virksomheden fra Danmark. Som jeg læser jeres svar, så vil det være en mulighed, men give en masse udfordringer og ikke ændre at vi er underlagt dansk spillelovgivning.

Så umiddelbart virker det jo til at der er mange ulemper, mens fordelene måske er mere begrænsede, men ved ikke om det er rigtigt tolket?

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt nok. Men jeg synes måske du underdriver lidt, for som jeg læser konceptet, er det et koncept der er direkte ulovligt at drive i Danmark - Indtil videre i hvert fald, da sagen om Danske Spils monopol jo langsomt skrider frem.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Petersen:

Tak til alle for svar som jeg bestemt kan bruge til noget, og jeres navne er registreret, hvis vi senere skal have en advokat på det, for mere professionelt at vurdere fordele og ulemper.

Vores tanke har været, at vi reelt set fortsat skulle drive virksomheden fra Danmark. Som jeg læser jeres svar, så vil det være en mulighed, men give en masse udfordringer og ikke ændre at vi er underlagt dansk spillelovgivning.

Så umiddelbart virker det jo til at der er mange ulemper, mens fordelene måske er mere begrænsede, men ved ikke om det er rigtigt tolket?

Hej Jens

Jeg tør ikke udtale mig om spillelovgivningen, men ud fra en skattemæssig betragtning, synes jeg du opsummerer meget korrekt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)