Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til sponsor aftale

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har lige nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med, angående sponsor aftaler.

Vi er et hold bestående af nuværende 3 spillere, indenfor sporten paintball. Jeg vil gerne fra start understrege at paintball er en sport, og ikke en hobby eller noget man kan prøve til polterabend. I Danmark er der DPL (Danish Paintball League) med 2 forskellige divisioner. I kan læse mere på www.pbnews.dk

 

Da jeg definere dette som en sport og ikke en hobby er det fordi:

- Der er en national turnering som forgår over 5 gange, med 2 divisoner

- Der er internationale turneringer over hele verden

- Der er træninger ligesom ved alle andre sportsgrene

 

Paintball er en sport hvor der kræves rigtig meget forskelligt udstyr, og derfor en rigtig dyr sport.

 

Her er en lille video der viser, lidt hvordan paintball forgår.

 

Vi vil derfor gerne se om vi ikke kan få nogle virksomheder til sponsere os. Vi kan tilbyde følgende:

- Signatur på Danmarks paintball forum (pball.dk)

- Reklamer på vores tøj samt tasker til turneringer og træning

- Og muligvis på vores biler (2 styks)

 

Jeg har søgt rigtig meget på dette emne, men kan ikke finde noget dybdegående materiale. Jeg har samtidig også snakket med andre hold om dette, men kan ikke finde ud af hvilke virksomheder jeg skal kontakte, og hvordan brevet skal lyde.

 

Jeg vil derfor høre jer, om i måske kan hjælpe mig på vej til en mulig sponser aftale. Materiale, eksempler og hvad der er godt at have med i brevet osv. Jeg vil samtidig høre hvordan man får det økonomiske forgår, altså hvordan vi samt virksomheden skal indberette dette.

 

Mvh Emil Luther Jensen

 

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

 

Hej Emil,

Det er vigtigt at I tager stilling til, hvad det præcis er af økonomisk tilskud eller anden bistand I forventer fra jeres sponsor, og hvad sponsoren skal have til gengæld. Er det kun reklamer, eller skal der også være adgang til fribilletter til events, brug af jer i virksomhedens reklame kampagner m.v. I den forbindelse kunne det måske være gavnligt at overveje, om sponsoratet skal hæves, hvis I opnår specielle placeringer i en turnering. Derudover bør I overveje om sponsoratet er eksklusivt, eller om I kan lave aftale med flere sponsorer.

Herudover skal I tage stilling til hvornår sponsoratet skal træde i kraft, og hvor længe det skal løbe, herudover om der er adgang til genforhandling. Endelig er det også vigtigt at tage stilling til om sponsoratet kan opsiges inden for aftaleperioden, herunder om I skal have lov til at ophæve sponsoratet, hvis de ikke leverer penge/tøj af ordentlig kvalitet (eller hvad man nu kan forestille sig).

For så vidt angår de skattemæssige konsekvenser af sponsoratet ville jeg tale med en revisor herom, men udgangspunktet er, at virksomheden har fradragsret for sponsoratet, hvis det er inkl. moms og det kan anses som en relevant reklameværdi, og I som forening har ikke pligt til at betale moms af sponsoratet, hvis det er under kr. 50.000 inden for et år, ligesom I formentlig ville være undtaget skattepligt. Men det afhænger helt af virksomhedens og jeres konkrete forhold, hvorfor jeg som nævnt ville vende dette med en revisor.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov, Advokat

www.lundelmersandager.dk

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille

 

Først og fremmest tak for dit svar, det var rigtig brugbart. Der var rigtig mange ting jeg ikke havde tænkte over. Jeg vil tage alt dette til overvejning, når jeg skal til at kontakte en mulig sponsor. 

 

Jeg vil lige høre dig/jer om jeg kan finde nogle informationer om dette i forhold til told og skat osv. Jeg syntes ikke jeg har kunne finde noget, det ville bare være nemmere end at ringe til dem, da der nok er en del spørgsmål. 

 

Jeg tænkte på om man laver en skriftlig, eller mundtlig kontrakt. Og om der eventuelt findes en formular til dette, eller om jeg skal starte fra scratch?

 

Kan du/i uddybe fradragsret, og hvad der er fordele og ulemper ved dette for virksomheden.

 

Mvh Emil Luther Jensen

 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emil,

Mht. skat, moms, fradragsret m.v. vil jeg anbefale lidt googling - flere revisionsfirmaer har også omtalt sponsorater på deres hjemmesider, så der burde du kunne få yderligere information.

For så vidt angår kontrakten, vil jeg altid anbefale en skriftlig aftale. Der er ingen tvivl om, at en mundtlig aftale er lige så bindende, men vilkårene for aftalen kan i den grad være svære at dokumentere, hvis de ikke findes på skrift. Jeg kender ikke til formularer til denne type af sponsorater, da aftalernes indhold vil varierer for meget, når der er tale om sponsorater af denne størrelse, så du ville i princippet skulle starte fra bunden.

Mvh Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Fra Vandel
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville starte med at henvende mig til firmaer der har noget sporten at gøre - nu ved jeg ikke så meget om lige paintball - men der må være firmaer der laver geværene, malingen, hjelmene og hvad man ellers har brug for af udstyr. 

Samtidig ville jeg sørge for at være de bedste, eller blandt dem, der er ikke nogen der gidder sponsere nummer 7 i 2. division, men gerne nummer 1 i første, og når de har, begynder der at åbne mulighed for at top 3 og senere top 5 osv kan få også!

Og så sørg for at virke professionelle og seriøse! Og forvent ikke nødvendigvis store kontante sponsorater, slet ikke i starten. Sponsoratet kan være det helt nye gevær de lige har lavet som jeres konkurrenter bliver misundelige på når de ser til konkurrencer, og det kombineret med deres logo på jeres tøj og hjelme er så det de har ud af det. Det kan selvf. være i kan få nogle sponsorater til at dække nogle af rejse omkostningerne til store turneringer i udlandet!

 

Jeg skriver ud fra mine erfaringer fra min tid som gamer hvor jeg var aktiv i den periode hvor det blev mere og mere almindeligt for de størrer CS hold at få sponsorere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi lægger til grund at I ikke er involveret i nogle af de firmaer der sponsorerer jer, hvad vi må ud fra, jf. ovenstående og sponsorstøtten ikke kan knyttes op på en stærk personlig interesse for paintball i relation til ejerkredsen af disse firmaer, så er udgangspunktet at der er tale om fradragsberettigede reklameudgifter når firmaerne promoveres overfor en bred og ubestemt kreds.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)