Jeg har netop læst Martin Thorborgs introduktion til det nye debatområde for iværksættere der rammer bunden. Umiddelbart er det ikke de personer som Martin Thorborg beskriver i nyhedsbrevet, som jeg føler medlidenhed med. Hvis hun sidder med tre huse, biler og livsstil, så har hun ikke været i stand til at holde begge ben på jorden. Jeg har mere sympati for de iværksættere der knokler på for at få noget op at køre spartansk og organisk, og som møder modstand hos diverse institutioner m.f. OG jeg synes at de skal have fokus i stedet. Det er dem der står overfor de største barriere. Hvem var det der sagde: Entreprenuership isn't about using a big bag of money to start a company, It's about creating that big bag of money... Fokus er ikke på dem der har skabt succes, men dem som står overfor opgaven... //Klaus
|
Hej Klaus
Jeg er enig med dig.
Det er ikke problemet, der er problemet.
Det er måden,
hvorpå vi forholder os til problemet, der er problemet.
Jeg mener at der skal tre ting at starte en selvstændig virksomhed:
- Et produkt eller en serviceydelse (en oplevet værdiforøgelse for kunden), samt færdigheder.
- Et netværk eller et system (til at gøre omverdenen opmærksom på produkt og serviceydelse). En markedsføringsmetode.
- Samt den mest hensigtsmæssige holdning hos virksomheds-indehaveren (den selvstændige erhvervsdrivende).
De to første punkter har Robert Kiyosaki beskrevet i sin bog ”Rich Dad, Poor Dad”, og disse to punkter er også hvad de fleste iværksætterkurser beskæftiger sig med.
Det tredje punkt er udsprunget af min erfaring som psykoterapeut og coach, primært i samarbejde med mine klienter gennem de sidste 16 år som selvstændig.
Punkt 1) Et produkt (eller serviceydelse) er selvfølgelig nødvendigt. Det kan man ikke komme uden om med en selvstændig virksomhed. Man skal have noget at tilbyde andre mennesker. Man skal også kunne mestre sit område. Man skal have erhvervet sig nogle færdigheder og være dygtig til et vist niveau.
Punkt 2) Et netværk (eller system/markedsføring) skal gøre kunderne er klar over produktets eksistens. Hvis du har verdens bedste produkt, men ingen ved noget om det, så har du ingen kunder til at købe dit produkt, og så har du ikke en selvstændig virksomhed ret længe.
Punkt 3) Sidste og vigtigste punkt er holdningen og overbevisningerne, som er altafgørende for at de to første punkter giver mening, og at man kan få succes som selvstændig.
Med venlig hilsen
Mikael Hoffmann