Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - hvad sker der nu?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Indledningsvist; Dette er mit første blogindlægAmino.dk. Jeg mødte Amino-folkene på en messe i Købehavn/Frederiksberg i september, og har løbende læst en masse indlæg/artikler - og der er virkelig meget god viden der ude.

Jeg arbejder til dagligt med konkurser og rekonstruktioner, og har derfor fingerne godt nede i suppedasen.

For det første er der forskel på, om det er dit selskab (ApS, A/S m.v.) der går konkurs eller det er dig personligt. I mange tilfælde har ejere af et selskab dog kautioneret for gælden - til blandt andet banken, skat eller andre store kreditorer. Det betyder; går dit selskab konkurs, så hæfter du som ejer (kautionist) for den gæld det konkursramte selskab ikke kan betale.

Er det dig selv der går konkurs, hæfter du også for gælden efter konkursen. Den bliver IKKE slettet. Det kræver en gældssanering eller en akkordordning. Er det dit selskab der går konkurs forsvinder gælden, da selskabet bliver lukket efter konkursens afslutning.

For at gå konkurs skal du eller dit firma være insolvent. Insolvent er når du eller dit selskab ikke kan betale regningerne efterhånden som de kommer dumpende ind af brevsprækken. Det er noget andet at være insuffient - eller som aviserne skriver "teknisk insolvent". Det betyder at dine aktiver er mindre end dine passiver, men det er jo ikke ensbetydende med, at du ikke kan betale dine regninger.

Insolvent er blot betingelsen for at gå konkurs. Derudover kræver det at enten du selv eller en kreditor begærer dig/dit selskab konkurs. Som skrevet i et andet indlæg kræver skifteretten sikkerhedsstillelse for konkurssagens omkostninger.

Der er nemlig sådan, at den der begærer dig eller dit selskab konkurs, skal betale omkostningerne. Sikkerheden er normalt kr. 30.000, og det går til den advokat der behandler konkursboet. Såfremt der er aktiver i konkursboet der overstiger kr. 30.000, vil ham der har betalt sikkerhedsstillelsen normalt få sine kr. 30.000 tilbage. Der er - som i alt andet - undtagelser hertil, men den væsentligste er, at behandlingen af boet er meget omfattende, og derfor kræver mere end kr. 30.000.

Det er skifteretten der beslutter om du går konkurs på baggrund af dne begæring der kommer ind.

Går du så konkurs mister du/dit selskab retten til at råde over de aktiver som du/sit selskab ejede på det tidspunkt. Ved en personlig konkurs indgår dog ikke almindelige brugsgenstande som fjernsyn, sofa, tøj m.v. Men ejer man kun Arne Jacobsen møbler, så bliver de naturligvis inddraget. Endvidere får kurator - det er den advokat der behandler konkursboet - mulighed for at se alle bankkonti, skattepapirer m.v. Kurator har også mulighed for at kræve store gaver tilbage som er givet umiddelbart forud for konkursen, kræve betalinger tilbage fra kreditorer, som man har favoriseret, samt en masse andre retsmidler. Ideen bag en konkurs er, at alle kreditorer skal stilles lige, og have en lige andel af de aktiver der er i konkursboet.

Afslutningsbemærkningen skal være, at en personlig konkurs er den sidste udvej. Det er vigtigt på et tidligt tidspunkt, at anerkende at det er på vej ned af bakke. Så kan man muligvis nå at redde situationen.

 

Mvh
Morten Bøgenskjold

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. 
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)

Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en klar forklaring :-)

Jeg har et spørgsmål:

Mit Aps er under konkurs efter at jeg har meldt mig ud som direktør og er blevet kaldt i skifteretten. Skifteretten har erklæret firmaet konkurs da vi skyldet ca. 2.5 mil til det firma som jeg havde franchisekontrakt med. Firmaet har ikke kommet med noget krav over for kurator (da de har oplyst mig mundtligt at de jo ved jeg ingen penge har).

Jeg hæfter også personligt, og mit spørgsmål er, om de kan komme efter mig personligt nu når de ikke har kommet med et krav mod virksomheden under konkursen?

Jeg ved at der er en forældese på 3 år, men hvis de ikke kommer med krav mod mit Aps inden konkursen, kan de så rejse kravet bagefter mod mig personligt?

På forhånd tak for dit svar.

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Først kommer det an på hvilken kautionsform du har påtaget dig.

Almindeligvis er det en såkaldt selvskyldnerkaution. Dvs at du som kautionist hæfter som var du medskyldner. Så kan kreditor bare vælge at gå efter dig, idet du så reelt hæfter for lånet som en medskyldner. Du har selvfølgelig mulighed for at anmelde kravet i konkursboet - dog først når og hvis hele kautionen er betalt ud.

Hvis det er en såkaldt simpel kaution, kan kreditor først hente penge hos dig, når boet er afsluttet eller når kreditor har fået besked om, at boet afsluttes uden udlodning til kreditorerne.

Håber det gav mening - eller skriver du bare igen.

 

Vh

Morten Bøgenskjold.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Det er en selvskyldnerkaution.

Vil det sige at kredtor kan forblive tavs under hele konkursbehandlingen, uden at komme med krav for derefter at komme med krav mod mig personligt?

Eller er første skidt fra kreditors side at komme med krav mod virksomheden og når de kan erfaret at der ikke er penge kan de komme efter mig personligt?

Sagt på en anden måde: kan kreditor komme efter mig personligt selvom de IKKE har sat noget krav mod virsomheden under konkursen? 

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan kreditor desværre.

Kreditor har en ret til at anmelde kravet, men har ikke en pligt hertil.

En selvskyldnerkaution er som at være medskyldner på lånet.

 

Vh

Morten Bøgenskjold

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, tak for svaret. Så er jeg altså ikke off-the-hook før sagen eventuelt er forældet eller jeg søger gældsanering.

Igen, tak for svaret.

Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker som om der er personer her som har tjek på konkursloven og dens mange facetter. Jeg står i den situation at være kreditor i en konkurssag, og er lidt på kant med kurator, da jeg mener at der mangler at komme ting frem i lyset.

Konkursbegæringen er indgivet d. 26 januar 2010 og dekretet er afgivet d. 13 april 2010. Der er indbetalt penge til "skyldner" d. 1-2-2010 (en del penge).

Mit spørgsmål går på, indgår de penge i konkursboet?

Der er endvidere afholdt tvangsauktion af "skyldners" bopæl mellem d. 26 januar og 13 april og kurator oplyser at dette ikke indgår i konkursboet. ??

Claus 

Fra Roskilde/København
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 51
Fra  Synch Advokater Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt pengene stadig var i behold ved konkursdekretet den 13 april 2010, er de omfattet af konkursen og går til ligedeling blandt kreditorerne.

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet om tvangsauktionen, men såfremt denne er gennemført forinden konkursen indgår ejendommen som udgangspunkt ikke i konkursmassen - altså i de aktiver som er en del af konkursen.

Morten Bøgenskjold
Advokat (L), Partner 

Tilmeldt 22. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som mit spørgsmål går på er datoen for hvonår konkursen som sådan er "offentlig". Begæringen er som skrevet begæret d. 26 januar, men skifteretten udfærdiger først dekret d. 13 april. Vil det sige i det tidsrum kan "skyldner" gøre præcis som han vil med de penge/ aktiver han har eller er kommet i besiddelse af?

Du skriver selv i din tråd "Endvidere får kurator - det er den advokat der behandler konkursboet - mulighed for at se alle bankkonti, skattepapirer m.v. Kurator har også mulighed for at kræve store gaver tilbage som er givet umiddelbart forud for konkursen, kræve betalinger tilbage fra kreditorer, som man har favoriseret, samt en masse andre retsmidler". 
Kan indbetalingen på de 130.000,- så reelt drages ind i sagen? 

Som kreditor føler man sig vel altid taget ved næsen, men i min sag føler jeg virkelig at min retsbevidsthed er sat på prøve. "Skyldner" er uddannet revisor, og er helt sikker klar over hvordan aktiver kan/ skal skjules. "Skyldner har overfor kurator oplyst at han ingen regnskaber har og han kan ikke huske, hvem der har bogført. Pudsigt Hmm
Det er så åbenlyst at manden lyver, og der er andre forhold, hvor han har købt bil i anden mands navn, så der er også andre strafferetsligeforhold, men disse er ikke med ind over sagen.

Jeg har vel som part i sagen krav på at få tilsendt listen af kreditorer og med beløb eller?? 

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)