Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af honorarudbetalinger

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står overfor muligvis at skulle aflønne nogle personer der arbejder sporadisk ved honorarudbetaling.

Hvad er reglerne for dette - skal de selv indberette denne b-indkomst eller skal jeg gøre dette så det automatisk kommer på deres årsopgørelse?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvilken form for honorar?

Har disse eget CVR.nr.?

Hvis ikke, skal du indberette på deres CPR.nr.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor: Det er time/provisions aflønnet arbejde som til personer der ikke er i fast ansættelsesforhold. De yder en service der kan sidestilles med promotion.

Nej de har som udgangspunkt ikke eget CVR nr.

Så det vil sige at jeg indberetter udbetalinger til SKAT på deres CPR nr. og dette optræder automatisk på deres årsopgørelser (de skal ikke gøre mere selv)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes...du har pligten.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

 Det er time/provisions aflønnet arbejde som til personer der ikke er i fast ansættelsesforhold. De yder en service der kan sidestilles med promotion.

 

Hej Troels

Når jeg ser ovenstående formulering, bliver jeg lidt usikker på om der reelt er tale om honorarmodtagere, hvor du kan udbetale vederlaget som B-indkomst. Disse formuleringer tyder på, at der måske er tale om et lønmodtagerforhold, hvor du ikke kun har pligt til at indberette beløbet, men også har pligt til at indeholde A-skat.

Hvis du udbetaler beløbet som B-indkomst, så risikerer du i værste fald, at du kommer til at hæfte for skatten og du kan også komme til at betale strafrenter til Skat for manglende indeholdelse.

Det er ikke altid helt let at afgøre om der er tale om et lønmodtagerforhold eller om de reelt er honorarmodtagere, en meget kort definition af en lønmodtager fra Skat er:

"Det er således karakteristisk for en lønmodtager, at denne udfører sit arbejde efter arbejdsgiverens anvisninger, for dennes regning og risiko og at lønnen udgør en nettoindkomst for den pågældende"

Det er ikke afgørende om de arbejder fuld tid eller blot en enkelt dag, om de får fast løn, timeløn eller ren provision. Det afgørende er, om de selv afholder væsentlige udgifter, har risikoen, hvis noget går galt og om du har instruktionsbeføjelsen (dvs. om du kan bestemme hvordan arbejdet skal udføres). Der er ikke en facitliste, det er en samlet vurdering.

Udover skat, bør spørgmålet om deres stilling vurderes i relation til evt. krav på ansættelseskontrakt, feriepenge, ATP, mv.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben: Linket virker ikke mere, og kunne ikke umiddelbart se vejledningen.
Kan du smide et nyt link eller oplyse en titel på dokumentet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46554
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra din beskrivelse er det A-skat - og du skal ha feriepenge og ATP (over 31 timer) med i din indberetning

Man vælger ikke selv om det er A eller B skat man indberetter - eller mere korrekt - hvis man indberetter B skat, så kommer man som virksomhed til at hænge på skatten hvis lønmodtageren ikke betaler den

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)