Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mangler råd til opstart af eget firma

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej med jer

Jeg står med en rigtig god ide/produkter og jeg vil gerne starte mit eget firma.

Jeg aner blot ikke rigtigt hvor jeg skal starte.

Jeg har allerede fået lavet nogle helt konkrete produkter og jeg har også en mulig forhandler.

Jeg aner bare intet om varemærkeregistrering, momsregistrering osv. Er der nogen her, der kan sige noget om, hvor jeg bør starte?

Jeg tænker selv, at det er vigtigt at have lavet ca. 10 forskellige færdigudviklet produkter, men når jeg er færdig med dem, så er jeg lidt tabt.

Er der nogen der kender til noget gratis rådgivning evt., altså rådgivning ang. firmastart?

patent og varemærkestyrelsen har jeg læst lidt om varemærkning og kan se, at det koster nogle tusinde kr. at få sit produkt varemærket, men der står også noget om nogle grupper, der er 45 grupper og det koster 600kr for 3 grupper(så vidt jeg husker). Ved nogen noget om hvad de grupper står for? Jeg tænker det f.eks. kunne betyde noget med, hvad produktet er lavet er osv., men det er blot et skud i tågen.

Jeg er på kontanthjælp og ville også høre om nogen ved om jeg kan starte enmandsfirma op, samtidig med at jeg modtager kontanthjælp? Der er jo en del udgifter i forhold til at starte op og jeg vil gerne vide, hvad jeg skal gøre i forhold til opstartsfasen. Altså helt konkret; hvis jeg har udgifter for ca. 10.000kr og sælger for 9.000kr, så har jeg jo reelt stadig et underskud på 1000kr., vil jeg skulle betale skat af de 9000kr og vil jeg miste de 9000kr i kontanthjælp...i så fald har jeg jo intet at leve for.

Ydermere vil jeg gerne vide om det er smart at få sine vare registreret inden jeg sælger dem? Min opfindelse er som sådan ikke patentberetiget, men jeg tror, at jeg kan beskytte mit varemærke og evt. de designs jeg laver. Ved nogen noget om det. Hvad betyder det helt konkret, at jeg får varemærkeregistreret mine varer?

Synes det er en jungel at finde ud af, hvad man skal og hvordan man gør det bedst. Jeg vil nødigt komme i klemme nogen steder.

Ved der er mange spørgsmål, hvis du kan svare på blot nogle af dem, vil jeg blive meget glad.

Venligst fra Eva

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eva,

 

Der er masser af gratis rådgivning rundt omkring, søg på startvækst, væksthuse el.lign.

Jeg ved jo ikke hvad det er du vil lave, men patenter/ ophavsrettigheder er meget dyre, så med mindre det er deciderede opfindelser ville jeg ikke bruge så meget tid på det nu (igen svært at sige når man ikke vde hvad det er) men hvis det er kunst/design el.lign er det ikke noget der bliver aktuelt for dig.

skat betaler man af overskud, så hvis du køber for 10.000kr og sælger for 9000 har du ikke tjent noget, derfor skal du heller ikke betale noget, hvis det er omvendt at du køber for 9.000 og sælger for 10.000 har du tjent 1000kr og så skal du beskattes af dem (altså ca 500kr)

Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Brug denne hjemmeside til at komme igang og find din lokal-afdeling.

Der kan du gratis få rådgivning til alt (næsten). - dine mange spørgsmål kan blive besvaret på næsten en´ gang.

http://www.startvaekst.dk/

 

hilsen

Michael

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også meget gerne vide noget om designundersøgelse hos patent og varemærkestyrelsen.

Jeg har lige talt med en derfra og jeg synes, at jeg næsten bliver endnu mere forvirret.

F.eks. Jeg har jo ikke opfundet stolen, men jeg kan jo designe en ny stol, hvordan får jeg den beskyttet? Lad os antage, at jeg benytter mig af en klassisk form, som ikke adskiller sig synderligt fra andre stole, men jeg laver den måske i et alternativt materiale og nogle vilde farver...kan jeg så beskytte den stol?

Desuden fortalte den søde dame mig, at jeg skal opfylde nyhedskrav, det må jeg læse om i aften, men hun fortalte også, at hvis nu jeg fik registreret mit produkt hos dem eller i EU, så kunne jeg godt risikere, at der lige pludselig kommer en og påstår, at han/hun har opfundet/lavet det produkt, som jeg har fået registreret. Hvis vedkommende så kan bevise, at hans/hendes påstand er korrekt, så mister jeg min registrering og kan ikke længere lave mit produkt med formål for salg. Derfor er det godt at få lavet en desdok hos dem, altså et dokument, der kan bevise, at jeg har lavet mit produkt den og den dato. Det er ikke nok blot selv at tage billeder med sit kamera, for man kan jo sætte datoen, som man ønsker.

Der er godt nok mange regler og love og ser jeg det her tegn § og stk. et eller andet jvf. noget andet, så går jeg kold. Folk tager lange uddannelser for at forstå den slags.

Som jeg kan forstå det, så skal de først lave en designundersøgelse, der tager 14 dage og koster 4000kr -50%, som man kan få hos væksthusene. Den undersøgelse går ud på, at de skal finde ud af om der er et lign. eller samme produkt registreret hos dem og i EU. Hvis der ikke er registreret noget hos dem, så sender de mig søgerapportem og så kan jeg online søge om registrering af mit produkt. Det ved jeg så ikke lige hvad koster. Bliver min ansøgning godkendt, så har jeg med rette fået registreret min vare/produkt.

Når det så er gjort, så skal jeg jo også have varemærkereistreret mit navn/logo og det er en helt anden undersøgelse, som tager ca. 8 uger og koster 2350.- Hvis navnet f.eks. beskriver produktet for meget, så må jeg ikke bruge det...Haribo fortæller jo intet om, at det er slik osv. Jeg må heller ikke bruge det, hvis en anden har et lign. navn der minder meget om. Så det skal de også undersøge og hvis jeg får afslag på det navn jeg har fundet, så skal jeg finde et nyt og betale for en ny undersøgelse...gisp.

Man bliver jo tosset inden  man overhovedet kommer igang...jeg kan bare godt lide at udvikle og vil gerne være min egen "herre" og have mit eget firma, men synes altså at opstarten og alt den jura er besværligt. Tænk på alle de mennesker, der sidder inde med nogle hamrende gode ideer, som aldrig bliver til noget fordi de mister pusten i dte øjeblik de klikker ind på patent og varemærkestyrrelsens hjemmeside. Jeg kunne jo i princippet blot sælge min ide videre til nogen, der synes det er sjovt, at beskytte det osv. men det er jo ikke det jeg vil.

Frustreret er jeg i hvert fald en smule. Hjjææææælp.

Venligst fra Eva

Fra Høje Tåstrup
Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Sansir:
Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

 

Det må man ikke, det går ind under socialbedrageri - Men tag din forretningsplan med dig over i banken og få dig et lån.

 

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver i hvert fald aldrig en realitet for mig at komme videre, hvis jeg ikke har en økonomisk sikkerhed. Jeg må ringe til kommunen og høre om jeg ikke må starte firma og behold emin kontanthjælp indtil jeg kan forsørge mig selv. De må vel også være interesserede i, at jeg kan forsørge mig selv.

Jeg laver bl.a. nogle skåle-fade-dækservietter-lampeskærme osv osv., men det er med et anerledes materiale end man normalt ville bruge. Jeg har dog et navn, som jeg gerne vil beskytte og nogle designs, som jeg ligeledes gerne vil beskytte, på samme måde som f.eks. Mega Mussel(KGL. Porcelæn) er beskyttet. Helt konkret vil jeg gerne vide om jeg kan beskytte f.eks. den lampe jeg laver, så der ikke er andre, der kan kopier samme lampe og sælge den. Er det muligt?

Tak for svar i øvrigt.

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mp130965:

Brug denne hjemmeside til at komme igang og find din lokal-afdeling.

Der kan du gratis få rådgivning til alt (næsten). - dine mange spørgsmål kan blive besvaret på næsten en´ gang.

http://www.startvaekst.dk/

 

hilsen

Michael

Mange tak, jeg ser straks på det.

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Evaave:

Det bliver i hvert fald aldrig en realitet for mig at komme videre..... Er det muligt?

Tak for svar i øvrigt.

 

Glemte at citere...tak for svar Sansir...;D

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hinrichsen:

Sansir:
Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

 

Det må man ikke, det går ind under socialbedrageri - Men tag din forretningsplan med dig over i banken og få dig et lån.

 

 

Det kan jeg desværre ikke få. Skylder allerede en halv mil. Men det kan jo ikke passe, at jeg ikke må starte mit eget. Der må være nogle regler, der kan bøjes her. Jeg har været på kontanthjælp i 10 år, så de må være ivrige efter, at jeg ikke længere er til belastning for dem. Hvis jeg starter et firma og holder regnskab og oplyser kommunen om evt. overskud i firmaet, så kan de jo blot trække det fra min kontanthjælp og hvis det så viser sig, at jeg kan leve af min forretning, så bliver jeg jo decideret selvforsørgende og har ikke længere brug for kontanthjælpsydelsen. Det  må da være i alles interesse... Jeg må høre min sagsbehandler.

Fra Høje Tåstrup
Tilmeldt 31. Jul 09
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Evaave:
Det bliver i hvert fald aldrig en realitet for mig at komme videre, hvis jeg ikke har en økonomisk sikkerhed. Jeg må ringe til kommunen og høre om jeg ikke må starte firma og behold emin kontanthjælp indtil jeg kan forsørge mig selv. De må vel også være interesserede i, at jeg kan forsørge mig selv.

 

Har desværre ikke styr det med rettigheder af ens produkter. Hvis du er heldig oppe på kommunen, så får du en sagsbehandler, du skal henvende dig til hver måned. Sagsbehandleren siger måske til dig du godt må være på kontanthjælp samtidig med, at drive din nye virksomhed. MEN de fratrækker det tjente fra din kontanthjælp, så jeg ved ikke hvor "smart" den ordning er.

 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)