Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mangler råd til opstart af eget firma

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden du overhovedet bruger tid på designbeskyttelse osv. skal du først have overblik over hvordan du står i forhold til økonomi(lån og budget til banken), afsætning fremover, er der kunder til dit produkt..

du starter op med en´ stol som dit udgangspunkt... har du flere ideér i skuffen... Jeg har  20 års kendskab til møbelbranchen og kender ikke umiddelbart nogen der kan leve af at sælge et´ produkt.

Prøv at beregne din netto pris og din salgspris - og se hvor mange stole der skal sælges af netop din model...

du har først og fremmest hårdt  for : http://www.startvaekst.dk/

 

hilsen

Michael

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hinrichsen:

Sansir:
Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

 

Det må man ikke, det går ind under socialbedrageri - Men tag din forretningsplan med dig over i banken og få dig et lån.

 

Tror mit svar gik tabt..prøver igen..

Jeg kan ikke få lån i banken. Hvordan skal man dog skabe et innovativt Danmark, hvis ikke man kan få økonomisk støtte til at starte noget op? Min kontanthjælp gør at jeg får mad på bordet, mister jeg det grundlag så dør jeg jo af sult. Der må være en anden måde at komme igang på end ved at låne sig til fattiggården. Jeg må have et møde med min sagsbehandler og høre, hvad jeg skal gøre.

Ellers må min far vel gerne oprette firma og så kan jeg overtage, når det kører eller hvad? Jeg har ikke tænkt  mig at begå ulovligheder, det kommer man ingen vegne med andet end i fængsel, men der må være nogle juridiske smuthuller, som man kan benytte sig af uden at blive kriminel af den årsag?

Jeg har været på kontanthjælp i 10 år, de må da fra kommunens side være meget interesseret i at jeg bliver selvforsørgende. Lad os antage, at jeg kunne få et lån i banken og at firmaet gik nedenom eller aldrig rigtigt kom igang, så ville kommunen være en del af mit liv resten af livet. Jeg har nogle omstændigheder, der gør at jeg ikke er arbejdsduelig i forhold til alm. job. Jeg kan ikke arbejde sammen med andre mennesker...ikke fordi jeg ikke vil, men jeg kan ikke, det vidner min historik alt om. Så for mig ville det være lykken, at kunne forsørge mig selv ved at have eget selvkørende firma, så jeg ikke længere er under offentlig administration, for det kan jeg med egen erfaring sige, gøre en normal skør.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må ikke starte firma op når man får kontanthjælp - man skal være fuld til rådighed på arbejdsmarkedet.
Hvis det var tilfældet, så ville alle som ønskede at blive selvstændige hoppe på kontanthjælp, og så kunne kontanthjælp ligeså godt hedde "iværksætterstøtte" - noget jeg personligt mener ville være en god ide at indfører Cool

/Kristoffer

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Eva,

enig I det er meget indviklet at beskytte sine designs varmærker mm.

Som jeg skrev tidligere synes jeg også bare du skal lave være det første stykke tid, langt de fleste designere er gået i gang uden, hvis det så viser sig at blive en enorm stor succes der kræver fabrikker advokater mm så kan du tage det til den tid. Men det er meget dyrt og meget besværligt, eks er det jo et ret stor arbejde at fidne ud af om der er andre der har lavet en stol i et anderledes materiale, og hvis der er hvem har så mest ret osv.

Jeg tror ikke du skal være så nervøs for at nogen af de store onde virksomheder kommer og kopierer dig, selv hvis de gør er du ikke helt uden rettigheder, (men det er klart bedre at have sikret sig, det koster bare rigtig mange penge)

Det er naturligvis din beslutning, og du kan måske lige få en af konsulenterne fra væksthusene til at hjælpe dig, men mit råd er at du bare går igang, så må beskyttelser osv komme senere.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sagt ved jeg ikke om der kan gøres undtagelser i forbindelse med kontanthjælp, a-kasse kan modregnes, men jeg tror det her er noget andet, men ihvertfald er det noget du skal snakke med dem der udbetaler kontanthjælp om.

Løsninger som at din far laver et firma som du så overtager når det begynder at give overskud, tror jeg altså er lige lovlig kreative, "problemet" er jo at loven skal være lige for alle, så hvis du skal have lov, skal alle andre jo også, og så er det at det kan blive misbrugt. (som andre også er inde på)

Men som sagt tal med nogen om det, og så se hvad der er af muligheder.

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har uoverskueligt mange ideer i skuffen og ikke blot der. Jeg er ved at produktudvikle og det går stødt og godt fremad. Jeg har ligeså fået ekstremt god respons på det jeg laver og jeg har også en forhandler, der gerne vil have afsat mine produkter. Jeg laver alt og kan sagtens nævne nogle af de ting jeg laver; skåle, lamper, fade, dækservietter, borde, stole, bademåtter, serveringsbakker og mangt og mere, dette var blot få ting. Jeg kan godt afsløre, at jeg har fundet et materiale, som jeg udsætter for en procces, der gør det nemt at arbejde med og som kan skabe nogle meget meget fede designs og som kan skabe et helt nyt moderne concept til et utal af brugsgenstande...der er egentlig ikke så mange grænser for, hvad jeg kan lave med det...det skulle da lige være en bil og den slags:D. Med dette materiale, kan jeg udføre klassiske farver og former, men ligeså super spraglede på grænsen til det hysteriske brugsgenstande. Der vil kunne produceres til børnefamilien, rigmandsfamilien, den kunstinteresserede, den minimalistiske, den praktiske osv osv. Jeg vil kunne lave traditionsbundne produkter til jul, påske mm.

Jeg har dog sagt, at jeg ikke sælger noget som helst før, jeg har alt juridisk på plads incl. fundet ud af, hvad jeg må/ikke må i forhold til min kontanthjælp.

Min nettopris stemmer fint i overensstemmelse med min salgspris og min arbejdsløn vil i gennemsnit blive ca. 150.- ...men det er jo relativt, da jeg ikke har noget grundlag for at vide, hvor mange produkter jeg reelt vil kunne få solgt. Hvis der er udbud og efterspørgelse er målet, at jeg starter min egen butik op, så jeg ikke behøver sælge gennem andre forhandlere, men det er ikke relevant lige nu. Først og fremmest, skal jeg finde ud af alt det lovmæssige og så skal jeg finde ud af, hvor meget salg jeg ville kunne lave.

Der ligger jo også noget reklame i at få solgt varen via. forskellige butikker til at starte med. det er en god måde at få spredt sit produkt på og måske kan jeg både køre egen butik og sælge til andre. Det går jeg ud fra at man gerne må.

Jeg skal have fat på startvækst og må undersøge om jeg kan tage nogle kurser i virksomhedsstart....men aller aller først, så skal jeg snakke med min sagsbehandler, så jeg ikke risikere, at de tager min kontanthjælp.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Evaave:

Martin Hinrichsen:

Sansir:
Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

 

Det må man ikke, det går ind under socialbedrageri - Men tag din forretningsplan med dig over i banken og få dig et lån.

 

Tror mit svar gik tabt..prøver igen..

Jeg kan ikke få lån i banken. Hvordan skal man dog skabe et innovativt Danmark, hvis ikke man kan få økonomisk støtte til at starte noget op? Min kontanthjælp gør at jeg får mad på bordet, mister jeg det grundlag så dør jeg jo af sult. Der må være en anden måde at komme igang på end ved at låne sig til fattiggården. Jeg må have et møde med min sagsbehandler og høre, hvad jeg skal gøre.

Jeg synes nu det giver meget god mening, at banken ikke låner penge ud til folk, som har en dårlig økonomi. Derudover ser bankerne desværre (men vel forståeligt nok) også rødt, hvis man kan fortælle, at man har været på kontanthjælp i 10 år. Hvordan skal man så kunne tilbagebetale pengene til banken, hvis man går konkurs?

Det har været tilfældet for USA. Bankerne lånte penge ud til alle, og det har bl.a. været skyld i krisen.


Ellers må min far vel gerne oprette firma og så kan jeg overtage, når det kører eller hvad? Jeg har ikke tænkt  mig at begå ulovligheder, det kommer man ingen vegne med andet end i fængsel, men der må være nogle juridiske smuthuller, som man kan benytte sig af uden at blive kriminel af den årsag?

Jeg har været på kontanthjælp i 10 år, de må da fra kommunens side være meget interesseret i at jeg bliver selvforsørgende. Lad os antage, at jeg kunne få et lån i banken og at firmaet gik nedenom eller aldrig rigtigt kom igang, så ville kommunen være en del af mit liv resten af livet. Jeg har nogle omstændigheder, der gør at jeg ikke er arbejdsduelig i forhold til alm. job. Jeg kan ikke arbejde sammen med andre mennesker...ikke fordi jeg ikke vil, men jeg kan ikke, det vidner min historik alt om. Så for mig ville det være lykken, at kunne forsørge mig selv ved at have eget selvkørende firma, så jeg ikke længere er under offentlig administration, for det kan jeg med egen erfaring sige, gøre en normal skør.

Noget andet jeg tænkte på var, at hvis du har svært ved at arbejde med mennesker, hvordan vil du så drive et firma? Er det nogle psykiske problemer du har, eller hvad skyldes det?
Jeg vil kraftigt anbefale, at du ser på dine styrker og svagheder. Har du den nødvendige viden/erfaring? Skal du finde en partner? Hvad kræver det af dig, og hvem/hvad skal du bruge for det bliver en realitet? Osv..
Det ville være utrolig surt, at være på kontanthjælp med kæmpe gæld.

Mit bedste råd ville være at tage fat i en erhvervsrådgiver i din kommune, eller kontakte www.ivaekst.dk. I hvert fald bare få et personligt møde med en rådgiver inden for opstart af firma...

 

Held og lykke.



/Kristoffer

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. Chris:

Man må ikke starte firma op når man får kontanthjælp - man skal være fuld til rådighed på arbejdsmarkedet.
Hvis det var tilfældet, så ville alle som ønskede at blive selvstændige hoppe på kontanthjælp, og så kunne kontanthjælp ligeså godt hedde "iværksætterstøtte" - noget jeg personligt mener ville være en god ide at indfører Cool

/Kristoffer

 

Jeg forstår udemærket det du siger, mit problem er, at jeg ikke står til fuld rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket min sagsbehandler godt ved. Og vi er enige om, at iværksætter støtte ville væreen rigtigt rigtig god ide at indføre.

Jeg tror egentlig godt, at kommunen vil hjælpe mig igang selv, jeg skal bare finde ud af med kommunen hvordan vi gør, så vi gør det efter bogen. De må f.eks. gerne give mig iværksætter kurser med formål, at jeg så kan blive selvstændig. Deres job er jo at hjælpe mig med at finde et erhverv, hvor jeg reelt kan blive selvforsørgende og hvis det er at hjælpe mig via iværksætter kurser, så er det vel ikke ulovligt? Eller?

For ikke at krænge mig selv helt ud, kan jeg dog alligevel for at give lidt forståelse af min situation godt afsløre, at jeg har ADHD..en opmærksomhedsforstyrrelse, der bl.a. gør, at jeg ikke kan finde ud af at arbejde med ting, der ikke interessere mig eller med mennesker, der ikke kan finde ud af at motivere mig på en meget hensigstsmæssig og pædagogisk måde. Det kan være meget svært for andre at forstå og jeg kan ikke uddybe mig ordentligt i dette forum. Men som før nævnt i denne tråd, så ville det optimale for mig være at blive selvstændig og så arbejde med noget jeg interessere mig for. Jeg har meget få ting der interessere mig, som altid har interesseret mig og som vil blive ved det resten af mit liv...og det er indenfor nogle meget kreative og prodktive rammer. Så kunne man jo hurtigt tænke, Hey hende der, hun skal da sidde på en designstue og udvikle...problemet er, at jeg ikke har nok diciplin til at gennemføre en udd. Ikke fordi jeg ikke er klog nok, men fordi jeg er elendig til at sidde stille på en stol over flere år og som sagt fordi jeg ikke er god til samarbejde...på længere sigt i hvert fald. Jeg har nogle begrænsninger, som aldrig kommer til at ændre sig. Et paradoks om man vil, fordi jeg er sindssygt kreativ og har en ideboks uden lige, jeg mangler blot redskaberne til at komme ordentligt igang...for mig selv.

Hvis du forstår...

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. Chris:

Evaave:

Martin Hinrichsen:

Sansir:
Jeg kender ikke reglerne for kontanthjælp og firma, men jeg er næsten sikker på du ikke må hæve kontanthjælp samtidig med du laver firma, men det kan du lige chekke med kommunen, ved ikke om der kan gøres undtagelser.

 

Det må man ikke, det går ind under socialbedrageri - Men tag din forretningsplan med dig over i banken og få dig et lån.

 

Tror mit svar gik tabt..prøver igen..

Jeg kan ikke få lån i banken. Hvordan skal man dog skabe et innovativt Danmark, hvis ikke man kan få økonomisk støtte til at starte noget op? Min kontanthjælp gør at jeg får mad på bordet, mister jeg det grundlag så dør jeg jo af sult. Der må være en anden måde at komme igang på end ved at låne sig til fattiggården. Jeg må have et møde med min sagsbehandler og høre, hvad jeg skal gøre.

Jeg synes nu det giver meget god mening, at banken ikke låner penge ud til folk, som har en dårlig økonomi. Derudover ser bankerne desværre (men vel forståeligt nok) også rødt, hvis man kan fortælle, at man har været på kontanthjælp i 10 år. Hvordan skal man så kunne tilbagebetale pengene til banken, hvis man går konkurs?

Det har været tilfældet for USA. Bankerne lånte penge ud til alle, og det har bl.a. været skyld i krisen.


Ellers må min far vel gerne oprette firma og så kan jeg overtage, når det kører eller hvad? Jeg har ikke tænkt  mig at begå ulovligheder, det kommer man ingen vegne med andet end i fængsel, men der må være nogle juridiske smuthuller, som man kan benytte sig af uden at blive kriminel af den årsag?

Jeg har været på kontanthjælp i 10 år, de må da fra kommunens side være meget interesseret i at jeg bliver selvforsørgende. Lad os antage, at jeg kunne få et lån i banken og at firmaet gik nedenom eller aldrig rigtigt kom igang, så ville kommunen være en del af mit liv resten af livet. Jeg har nogle omstændigheder, der gør at jeg ikke er arbejdsduelig i forhold til alm. job. Jeg kan ikke arbejde sammen med andre mennesker...ikke fordi jeg ikke vil, men jeg kan ikke, det vidner min historik alt om. Så for mig ville det være lykken, at kunne forsørge mig selv ved at have eget selvkørende firma, så jeg ikke længere er under offentlig administration, for det kan jeg med egen erfaring sige, gøre en normal skør.

Noget andet jeg tænkte på var, at hvis du har svært ved at arbejde med mennesker, hvordan vil du så drive et firma? Er det nogle psykiske problemer du har, eller hvad skyldes det?
Jeg vil kraftigt anbefale, at du ser på dine styrker og svagheder. Har du den nødvendige viden/erfaring? Skal du finde en partner? Hvad kræver det af dig, og hvem/hvad skal du bruge for det bliver en realitet? Osv..
Det ville være utrolig surt, at være på kontanthjælp med kæmpe gæld.

Mit bedste råd ville være at tage fat i en erhvervsrådgiver i din kommune, eller kontakte www.ivaekst.dk. I hvert fald bare få et personligt møde med en rådgiver inden for opstart af firma...

 

Held og lykke.



/Kristoffer

Jeg kan sagtens arbejde med og for mig selv, hvis mine produkter viser sig, at kunne sælges, hvilket noget tyder på, da jeg allerede har en meget interesseret forhandler, så er det sådan, at de produkter jeg laver, er nogle jeg laver hjemmefra. Det kræver ikke, at jeg har ansatte og jeg har intet problem i at have kontakt med andre mennesker, så længe jeg ikke skal gøre det hver dag og med de samme mennesker. Altså kort; jeg laver et produkt, går ned til foorhandleren, hører hvor mangevarer hun vil have, går hjem og laver dem, går ned og afleverer dem og så er det det. Desuden har jeg en kæreste, der er villig til, så fremt der kommer skred i butikken, til at gå enten ned i tid eller helt stoppe sit job og arbejde sammen med mig. Det ville være en mulighed fordi, han ville kunne tage sig af alt kundekontakt og vidersalg og så kan jeg bare sidde derhjemme og skabe produkterne. Hvis det skulle blive så succesfuldt, at udbuddet er større end, hvad jeg kan levere, så er der en mulighed for, at jeg kan ansætte nogle folk, der i praksis kunne arbejde enten hjemmefra eller fra et værksted, hvor jeg ikke behøver at være til stede, andet end engang imellem for at se om tingene fungere. Jeg har en del venner, som kunne være interesseret i job...hvis hvis hvis,  det nogen sinde skulle nå dertil.

Mit mål er først og fremmest at kunne producere nok til at have en indkomst på 10.000.- efter skat og det er ikke urealistisk. Så ville jeg kunne klare mig selv økonomisk og være fri for kommunen. Det er min drøm, måske ikke så stor i andres øjne, men tilfredstillende nok til mig:D

Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hinrichsen:

Evaave:
Det bliver i hvert fald aldrig en realitet for mig at komme videre, hvis jeg ikke har en økonomisk sikkerhed. Jeg må ringe til kommunen og høre om jeg ikke må starte firma og behold emin kontanthjælp indtil jeg kan forsørge mig selv. De må vel også være interesserede i, at jeg kan forsørge mig selv.

 

Har desværre ikke styr det med rettigheder af ens produkter. Hvis du er heldig oppe på kommunen, så får du en sagsbehandler, du skal henvende dig til hver måned. Sagsbehandleren siger måske til dig du godt må være på kontanthjælp samtidig med, at drive din nye virksomhed. MEN de fratrækker det tjente fra din kontanthjælp, så jeg ved ikke hvor "smart" den ordning er.

 

 

Det er en rigtig smart ordning, så længe målet er, at jeg i sidste ende kan forsørge mig selv. Jeg vil jo rigtig gerne arbejde og for mig er det ligegyldigt, at jeg "arbejder" for min kontanthjælp eller for mig selv. Jeg får jo en ydelse, fordi jeg ikke kan arbejde under normale vilkår, men lykken for mig er at komme ud af det system, fordi man ikke må slå en fis uden først at spørge om lov, jeg må ikke tage på ferie(ikke at jeg har råd til det), jeg må ikke beholde evt. arv., jeg må ikke sælge min andel...eller jo det må jeg, men så skal jeg leve af de penge jeg får ud af den, men det giver jo ikke tag over hovedet osv. Der er så mange ting jeg ikke må på kontanthjælp, så det vil jeg og skal jeg ud af om det så betyder, at jeg arbejder hjemmefra i en periode og de trækker mig i min kontanthjælp...det synes jeg egentlig er rimmeligt nok-

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)