Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Font på hjemmeside

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

 

Jeg kan ikke beslutte mig for hvilken font, jeg skal benytte på min hjemmeside.

 

Er der nogen der kan vejlede?

 

jesper

 


Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hold dig for alt i verden fra Comic Sans! Og Times New Roman.

Bare vælg en gængs standardfont som du synes er fin og letlæselig. De mest brugte er Verdana, Tahoma, Trebuchet og til dels Arial, selvom den efter min mening er megadårlig. Af mere eksotiske valg er der Georgia og Lucida. Jeg er en lillebittesmule i tvivl om hvorvidt Lucida er standard. Det er der sikkert andre kloge hoveder der kan svare på.

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hov!!

 

Hvorfor ikke new times roman, det bruger jeg lidt i flæng. Jeg synes alle office programmer bruger denne om standard

 

jesper

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Times new roman er det man kalder en "serif" font. Dvs den har små "fødder" på bogstaverne. Serif-fonte er generelt ikke så gode på skærme, der i forhold til print benytter en meget lav opløsning. Det betyder at der er færrer punkter (pixels) til at tegne de små fødder/Serif'er og derfor bliver bogstaverne ofte mere gnidret. Modstykket hedder "sans-serif"-fonte og er som navnet antyder uden fødder/serif'er. Verdana og Arial er typiske sans-serif fonte som benyttes på nettet.

En af de væsentlige problemer med fonte på websider er at de skal være installeret på det system som ser siden, for at de kan benyttes. Verdana, Arial og de andre der nævnes ovenfor er ofte sikre valg, da det er standardfonte i windows og har været distribueret i mange år. Det betyder dog ikke at de er skudsikre. F.eks skal man på en Mac, installere MS Office til mac for at få verdana. Så websider med verdana ser lidt anderledes ud, da de så falder tilbage på en anden standard-font.

Du kan læse mere om web typografi her: http://www.efuse.com/Design/web_fonts_basics.html

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gør dig selv den tjenste ihvertfald at lade det styre at at CSS stylesheet, så du med et snuptag kan ændre font''en.
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarene, jeg tror jeg vil benytte mig af Verdana.

 

Tak for tippet med CSS men jeg ved ikk helt hvordan det virker, så jeg må bare gå den lange vej rundt om søen.

 

jesper 

Fra Billund
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Er der så nogen af jer, som kan oplyse, hviken skrifttype man benytter sig af her

 

www.zepto.dk  (brødteksten til højre ved Vista informationerne)

 

Pæn og læselig skrifttype

 

MVH.

Med venlig hilsen

PB


Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 31-01-2007 15:36:35
Forfatter: PB

Hej.



Er der så nogen af jer, som kan oplyse, hviken skrifttype man benytter sig af her






www.zepto.dk  (brødteksten til højre ved Vista informationerne)






Pæn og læselig skrifttype






MVH.





Ifølge deres kildekode:

span style="font-weight: normal; font-size: 8pt; color: #424242; font-family: Arial;" Besøg Zepto''s nye Vista website, hvor du bl.a..../span

Så er det arial

Fra Billund
Tilmeldt 3. Mar 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Takker, fandt lige selv løsningen via en anden tråd.

Så nu fandt jeg min nye skrifttype.

 

Med venlig hilsen

PB


Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man laver tryksager på papir, er det en velkendt tommelfinger-regel, at skrifter med fødder er de mest læsevenlige. Da jeg begyndte at lave layout som skulle læses på en skærm, troede jeg derfor ikke på, at skrifter uden fødder er lettest at læse på en skærm.


Derfor organiserede jeg en række eksperimenter, hvor jeg testede læsevenligheden på skærm med forskellige skriftfonte. Det var ikke ligefrem en videnskabelig undersøgelse, men resultatet var godt nok for mig. Jeg inddrog kun standard-fonte og alle de fonte, som er nævnt ovenfor indgik i forsøget.


Undersøgelserne viste, at Verdana er lettest at læse på en skærm. Tæt efterfulgt af Tahoma. Og der var meget langt ned til trediepladsen. Dvs. at alle de andre standardfonte er betydeligt sværere at læse.


Når man snakker om læsevenlighed, handler det altid om brødtekst, dvs. om større mængder af løbende tekst med små bogstaver. Snakker vi overskrifter med en 5-6 ord, er der frit valg på alle hylder.


 


mvh. Bo Jensen


Butik Go’aften


www.goaften.dk


Side 1 ud af 2 (12 indlæg)